مقاله تحلیلی: ۷ مورد از بزرگترین و بدترین سازه‌های فراساحلی

مقاله تحلیلی: ۷ مورد از بزرگترین و بدترین سازه‌های فراساحلی

از آنجایی که اقیانوس‌ها دور تا دور ما را فرار گفته‌اند، عجیب نیست که بگوییم تعدادی از بلندترین سازه‌های جهان در آب قرار دارند. این سازه‌های غول پیکر تفاوت آن‌چنانی با یکدیگر ندارند. بسیاری از این سازه‌ها نفت را از اعماق زمین استخراج می‌کنند. پر سود بودن این کار هزینه‌ها و مهندسی پیچیده این سازه‌ها را توجیه می‌کند. یک خصوصیت مشترک بین این سازه‌ها، اندازه قابل توجه آن‌هاست. در ادامه هفت مورد از این سازه‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

 

 

 

 

۱- سکوی نفتی برکوت (BERKUT)

 سکوی نفتی کمتر شناخته شده برکوت در شرق روسیه عملکرد متفاوتی نسبت به سایر سکوها دارد. این سکو با وزن 200،000 تن، بزرگ‌ترین سازه در جهان است که بالاتر از سطح آب قرار دارد. این سکو به کار خود تا دمای منفی 47 درجه فارنهایت ادامه می‌دهد و می‌تواند در برابر تکه‌های شناور یخ تا ضخامت شش فوت و ضربه‌های امواجی تا ارتفاع 60 فوت مقاومت کند.

۲- سکوی نفتی STONES

سکوی STONES در سپتامبر 2016 افتتاح شد و توسط شرکت SHELL شروع بکار کرد. این سکو تا عمق 9500 پایی زیر دریا ادامه دارد و از این رو یکی از عمیق‌ترین سازه‌های فراساحلی بشمار می‌آید. STONES در خلیج مکزیک واقع شده است و بیشتر شبیه به قایق است تا یک سکوی نفتی. این سکو در سنگاپور ساخته شد و سپس به محل فعلی انتقال یافت. در حال حاضر این سکو دو چاه دارد که قرار است به مرور تعداد آن‌ها به 6 برسد. STONES با استفاده از لوله‌های انعطاف‌پذیری برای انتقال نفت و گاز به بالا استفاده می‌کند، این لوله‌های انعطاف‌پذیر با خم شدن می‌توانند حرکات سازه را جذب کنند.

۳- سکوی PERDIDO

تا قبل از چند ماه گذشته که سکوی STONES افتتاح شد، سکوی PERDIDO که در خلیج مکزیک واقع شده و متعلق به شرکت Shell می‌باشد؛ عمیق‌ترین سازه‌های دریایی محسوب می‌شد که تا 8000 فوت (یک و نیم مایل) زیر آب ادامه داشت. این سازه در فنلاند ساخته شد و پس از طی یک مسافت 200 مایلی به جنوب گالوستون در تگزاس منتقل شد. سازه اصلی به اندازه 875 فوت (ارتفاعی به اندازه برج ایفل) امتداد یافته است.

۴- سکوی OLYMPUS (MARS B)

وزن این سکو برابر با 120،000 تن و یا وزنی بیش از وزن 300 بوئینگ 747 دارد. این سکو در سال 2014 ساخته شد و به میزان 3100 فوت زیر آب قرار دارد. ارتفاع پایه بدنه تا بالای دکل 406 فوت است. مساحت عرشه آن نیز به اندازه 342.000 فوت مربع می‌باشد.

۵- سکوی TROLL A

این سکو با ارتفاع 1548 پا در سواحل غربی نروژ قرار دارد که 1210 فوت از ارتفاع آن زیر سطح آب است. این سازه با ارتفاع قابل‌توجهی که دارد تنها طی 7 روز به دریای شمال در سال 1996 منتقل شد، به طوری که تا کنون این مورد بزرگ‌ترین سازه‌ای محسوب می‌شود که توسط انسان جابجا شده است.

۶- سکوی PETRONIUS

اگر شما دنبال سکوهای بلند نفتی هستید، در خلیج مکزیک می‌توانید سکوی PETRONIUS که متعلق به شرکت Chevron است را پیدا کنید. ارتفاع کل این سکو 2001 فوت است که تنها 246 فوت از آن بالاتر از سطح آب قرار دارد. سازه 43،000 تن وزن دارد و سازه زیر آب می‌تواند به اندازه بیش از دو درصد از ارتفاع آن نوسان کند.

۷- سکوی HIBERNIA

این سکو اولین سازه مقاوم در برابر کوه یخ در جهان شناخته می‌شود. وزن تأسیسات روی عرشه برابر با 41،000 تن است که روی یک پایه بسیار سنگین 660.000 تنی قرار دارد. این سازه بزرگ‌ترین سکو در کانادا است که می‌تواند در برابر کوه یخی به اندازه 6 تن مقاومت کند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های civil007

ن

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
اطلاعات آموزشی لازم برای طراحی سکو دریایی با SAP
سلام من نیاز به فیلم اموزش طراحی سکوی دریایی با SAP رو میخواستم چطور تهیه کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .