مقاله تحلیلی: جزئیات آرماتور گذاری در تیرها

مقاله تحلیلی: جزئیات آرماتور گذاری در تیرها

آرماتورها برای مقاومت در برابر تنش‌های کششی ناشی از برش و خمش در تیرها قرار داده می‌شوند؛ اما زمانی که عمق مقطع به دلایلی مانند طرح معماری و طبقات زیرین محدود شده باشد، مقطع تیر با به‌کارگیری آرماتورهایی در مقابل تنش‌های کششی همچون تنش‌های فشاری به صورت مضاعف تقویت می‌شود و همچنین آرماتورهایی در قسمت فشاری تعبیه می‌شود. تیرها برای مقابله با پیچش، مجهز به آرماتورهای طولی و برشی بیشتری می‌شوند تا بتوانند در مقابل تنش‌های خمشی و برشی ناشی از پیچش مقاومت کنند. در عمل در تیرهایی که فقط در قسمت کششی آرماتور گذاری شده‌اند، 2 میلگرد دیگر در قسمت فشاری تیر تعبیه می‌شود به طوری که خاموت ها به وسیله میلگردها مهار می‌شوند. این آرماتورهای اضافی دارای قطر اسمی 8 تا 10 میلی متر هستند. زمانی که عرض تیر برای تعداد میلگردهایی که بکار برده می‌شود، کافی نباشد؛ حداقل فاصله آزاد میلگردها بر اساس حداکثر سایز سنگ دانه‌ها در استاندارد در نظر گرفته می‌شود تا بتوان آرماتور گذاری را هم در قسمت فشاری و هم در قسمت کششی تیر انجام داد. این آرماتورها به شکل میلگردهای مستقیم در این دو قسمت بکار برده می‌شوند.

 

 

 

دریافت فایل کامل مقاله:

reinforcement_are_provided.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

پیوستاندازه
PDF icon node_13634-reinforcement_are_provided.pdf400.16 KB
درباره نویسنده
عکس‌های alimoradi

محمد سجاد علیمرادی

عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
1پاسخ
تیر ریزی در ساختمان بتنی

سلام تو یه ساختمان بتنی یک قسمت از سقف  اشتباها تیرریزی نشده و پوتر ها اجرا شده . الان برای  تیر ریزی اون قسمت چیکار میشه کرد؟

عکس کاربر
1پاسخ
ابعاد منطقی برای تیرو و ستون بتنی طبقات زیرزمین ساختمان 15 طبقه

با سلام

من یک ساختمان اسکلت بتن در ایتبس طراحی کردم و فقط با ابعاد ستون ها و تیرهای 130و130*35برای طبقه زیرزمین مشکلO/S#2تیرها و ستونها رفع می شود میخواستم بپرسم که این ابعاد برای یک ساختمان 15 طبقه خیلی زیاد نیست؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .