مقاله تحلیلی: تکنیک های مدیریت پروژه و کنترل پروژه‌های ساختمانی

مقاله تحلیلی: تکنیک های مدیریت پروژه و کنترل پروژه‌های ساختمانی

بر اساس گفته اداره سرشماری ایالات متحده آمریکا، صاحبان خانه و همچنین صاحبان کسب و کار سالانه حدود 623 بیلیون دلار برای پروژه‌های ساختمانی صرف می‌کنند. اداره آمار آمریکا ساخت و ساز را به 5 دسته تقسیم می‌کند: ساخت جدید، افزودن به ساخت، تغییرات، نگهداری و تعمیرات. ساخت و ساز یک صنعت پر متقاضی است در نتیجه مدیران پروژه باید قادر به برنامه ریزی پروژه تا کوچک‌ترین جزئیات و کنترل هزینه و کیفیت کار باشند.

مدیر پروژه

مدیران پروژه‌های ساختمانی با مهندسان، معماران، پیمانکاران، کارفرمایان و هر کس دیگری که در این کار درگیر است، کار می‌کند. برای مثال Jason Plourde یک عضو مدیریت و برآورد در کمپانی Plourde است که یک کمپانی مستقر در Connecticut (ایالتی است از ایالت‌های نیوانگلند آمریکا در شمال شرقی این کشور) است. در این نقش او برای توافق با پیمانکاران مذاکره می‌کند (بستن قرارداد)، برنامه‌های کار را زمان‌بندی می‌کند و به معاملات با فروشندگان و تأمین کنندگان رسیدگی می‌کند. او ملاقات‌هایی برای حل تعارضات بین افراد و همچنین تصحیح اشتباهات آن‌ها در سفارشات و حمل، ترتیب می‌دهد. او همچنین کارگاه و پیشرفت کارها را تحت نظارت دارد و به اتمام پروژه در زمان و با بودجه تعیین شده کمک می‌کند.

برنامه ریزی پروژه

 Jason Plourde و برادرانش شرکتشان را بر پایه مشاوره و نصیحت یک معلم دبیرستان و یک نقل قول از چرچیل در زمان جنگ جهانی دوم که می‌گوید: «کسی که نتواند برنامه ریزی کند، خود را برای شکست آماده کرده است»، بنا کردند. Plourde ها از نرم افزار مدیریت پروژه برای زمان‌بندی وقایع یا فعالیت‌ها استفاده می‌کنند. نرم افزار، نمودارهایی با تاریخ شروع و پایان برای هر رویداد یا فعالیت ارائه می‌دهد. نمودارها بین پیمانکاران توزیع شده و در جلسات پیشرفت کار به بحث گذاشته می‌شود در نتیجه هر کس از وضعیت پروژه آگاه خواهد بود. مدیران پروژه همچنین برای تأمین کنندگان نیز زمان‌بندی را انجام می‌دهند تا محموله در زمان مناسب به دست برسد. آن‌ها زمان‌بندی کار را برای پیمانکاران هم ارائه داده، بنابراین پیمانکاران نیز از شروع و زمان‌بندی کار مطلع می‌شوند. مدیران پروژه مسئول ایمنی و بهداشت در کارگاه هستند. آن‌ها همچنین قبل از حفاری‌ها که نیاز به بررسی زیرزمینی برای خطوط نیرو، آب، گاز و فاضلاب دارند، استعلام می‌کنند.

کنترل هزینه و کیفیت

مدیران پروژه از سایت¬های ساخت و ساز به جهت بازرسی کیفیت کار و همچنین نظارت بر کار بازدید می‌کنند. آن‌ها از کار کارگرانشان بازدید می‌کنند که ببینند آیا کارگران از متریال مناسب و ایمن در کار استفاده می‌کنند؟ همچنین ببینند که به طور کلی کار مطابق استانداردها پیش می‌رود؟ برای مثال به هنگام کار بر روی خانه‌هایی که بعد از 1978 ساخته شده‌اند، پیمانکاران باید اطمینان حاصل کنند که این مسکن‌ها برای مطابقت با قانون رنگ سربی، بدون سرب هستند. جلسات بودجه‌ای نیز برای بحث در مورد هزینه‌ها برگزار می‌شود. مدیران پروژه اسناد حسابداری را نیز برای اینکه بدانند چه هزینه‌هایی صورت گرفته بازبینی می‌کنند.

برای حفظ کیفیت و کنترل هزینه در کارهای بزرگ ساخت و ساز، خصوصاً پروژه‌های تجاری، ممکن است نیاز به بیشتر از یک مدیر پروژه باشد. Plourdes این مسئله را با شکستن پروژه‌های بزرگ حل کرد. Jason ممکن است بخش الکتریکی، لوله کشی و گرما را مدیریت کند در حالی که برادرش ممکن است بر نقاش‌ها، کارشناسان ساخت تیغه و فریم ها و سازندگان کابینت نظارت داشته باشد.

نتیجه گیری

پیش از شروع برنامه‌های ساختمانی، مدیران پروژه اغلب جلسات پیش از ساخت را برگزار می‌کنند تا با کارفرما در مورد جزئیات کار و محدوده و زمان‌بندی کار توافق کنند. طرفین ممکن است در مورد طرح حمام، حرکت نور، لوازم جانبی لوله کشی و یا انتخاب مصالح ساختمانی صحبت کنند. همچنین مدیران پروژه باید تاییداتی را برای ساخت و ساز از اداره دولتی شهر یا استان مربوطه اخذ کنند. آن‌ها گاهی اوقات با آتش نشانان یا مقامات بخش‌های برنامه ریزی و منطقه بندی، ارزیابی مالیات، آب و فاضلاب و ساختمان دیدار می‌کنند. مدیران پروژه زمانی که همه الزامات شهری و ایالتی مشخص شوند، مجوزهای ایمنی را برای شروع ساخت و ساز می‌دهند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های mazrooei.pm

شهره مزروعی

ارائه و بررسی میدانی و تخصصی روش های مدیریت پروژه چابک در حوزه ی مشاوران ساختمانی دانشجوی معماری و طراحی داخلی .
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
شروع به کار در دوران دانشجویی
سلام من الان ترم ۳ عمرانم و می خوانم همزمان وارد بازار کار هم بشم که تجربه داشته باشم اما جایی رو پیدا نکردم بتونم برای کار به اونجا برم . خواستم ازتون درخواست کنم که اگر راهی سراغ دارین یا حتی جایی رو سراغ دارین معرفی کنید ممنون میشم.
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
3پاسخ
کارآموزی کجا بریم بهتره ؟؟
سلام به مهندسین متخصص .من دانشجوی رشته عمران کارشناسی هستم و حدود ۷۰ واحد پاس کردم.اتو کد و اکسل بلدم ونرم افزار sapرو خیلی کم تازه دارم یاد میگیرم به نظر شما برای کار آموزی کجا برم بهتره به کدوم ارگان دولتی برم بهتره یا برم دفتر های مهندسی کدوم بهتره ممنون میشم از راهنماییتون و تشکر بابت سایت خودتون.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .