رادیو 808: شماره 59- چکیده ای از مراسم بزرگداشت استاد آرک مگردچیان

  • مهندس علی اکبر معین فر
  • دکتر زاهدی
  • دکتر صانعی نژاد
رادیو 808: شماره 59- چکیده ای از مراسم بزرگداشت استاد آرک مگردچیان

در شهریور ماه امسال، خبر درگذشت مرحوم مهندس آرک مگردیچیان از بنیانگذاران مهندسی زلزله در ایران موجب تاسف و تاثر جامعه فنی و مهندسی عمران گردید.

مهندس آرک مگرديچيان، فارغ التحصيل 1330 دانشکده فني دانشگاه تهران و استاد ساختمان هاي فولادي بودند که در سن 87 سالگي در خارج از کشور بدرود زندگي گفتند.
شادروان مگرديچيان از شخصيت ‏هاي بسيار اثرگذار در آموزش و توسعه و ترويج مهندسي سازه؛ به ويژه سازه هاي فولادي و از مؤسسان انجمن هاي مهندسي زلزله و مهندسي سازه هاي فولادي به شمار میرفتند.
کتاب دو جلدي ايشان در موضوع «طرح و محاسبه ساختمان هاي فولادي» براي دهه هاي متوالي از معتبرترين کتب درسي دانشگاه و راهنماي مهندسان و دفاتر مهندسي بود و ساير تأليفات و آثار ايشان نيز مورد استقبال جامعه مهندسي واقع شد.
مبحث دهم مقررات ملي ساختمان تحت عنوان «طرح و اجراي ساختمان هاي فولادي» نخستين بار به وسيله ايشان تدوين شد.
استاد مگرديچيان در زمينه طراحي سازه هاي فولادي در داخل و خارج از کشور فعال بودند و از نمونه هاي شاخص استادان حرفه اي محسوب مي شدند و از ايشان مقالات متعددي در نشريات معتبر علمي و فني به چاپ رسيده است.

بی گمان پشتکار و خدمات علمی فراوان که نقش بی بدیلی در ارتقاء جایگاه علم مهندسی زلزله در ایران داشته است هرگز فراموش نخواهد شد.


 

دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری جمعی از انجمن های علمی مهندسی کشور در مهر ماه امسال در یک اقدام ارزنده بزرگداشتی به منظور زنده نگه داشتن نام این استاد گرانقدر و ارج نهادن به برخی از زحمات ایشان به جامعه مهندسی کشور  تدارک دید که  ما هم در موسسه آموزشی مهندسی 808 تصمیم گرفتیم جهت معرفی و بهتر شناساندن ویژگی های این استاند گرانقدر به جوانتر های  مهندسی کشورمان این شماره از رادیو 808 را به چکیده ای از این بزرگداشت اختصاص دهیم ،

برای مهندسانی که چند سالی بیش  نیست که از فارغ التحصیلیشون میگذره شاید اسم مهندس مگردچیان اسم از قبل شنیده شده ای نباشه چون این سال ها به دلیل عدم سکونت استاد در داخل کشور کمتر با آثار ایشون از نزدیک آشنایی داشتند این درحالیست که  بسیاری از اساتید بزرگ کنونی ما خود شاگردانی از ایشون بوده اند

اما جدای بعد علمی استاد همیشه این سوال است که چه چیزی میتواند زندگی ما آدم ها را به گونه ای خاص و تاثیرگذار در جامعه تبدیل کند که بعد از وفاتمون غیر از فقط جمع کوچکی از اقوام و دوستان و نزدیکان ، قشر وسیعی از جامعه مهندسی کشور از ما به نیکی یاد کنند.

  • چه چیزی میتواند بزرگترین دستاورد زندگی ما آدم ها باشد؟
  • آیا مهندسی یعنی صرفا پیروی از قواعد از پیش تائید شده ریاضی؟ چه چیزهایی میتواند ریاضیات را به فیزیک ربط دهد؟
  • چگونه میتوانیم چاله های موجود در بین شکاف مهندسی عمران کشورمان را بپوشانیم؟
  • و...

این ها نمونه سوالاتیست که ما از خود میپرسیم اما به تنهایی نمیتوانیم برایشان پاسخی بیابیم اما در این برنامه بزرگداشت پاسخ هایی از زبان برخی از  اساتید خاص کشورمان برای این سوال ها در میابیم که میتواند هدفمان از زندگی و فعالیت حرفه ای مهندسی امان را بیش از پیش برایمان مشخص سازد.

 

افتتاح آموزشگاه مقاومت مصالح و تحقیقات سازه دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور پیشکسوتان عمرانی از جمله جناب مهندس معین فر

 

از راست به چپ:  دکتر رهایی ، پروفسور رمضانیانپور ، دکتر مکنون ، دکتر صانعی نژاد ، مهندس طاحونی

 

سخنرانی دکتر زاهدی به نمایندگی از طرف انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان

در این ویژه برنامه چکیده سخنرانی از سه استاد بزرگ کشورمان از جمله جناب مهندس علی اکبر معین فر ، دکتر زاهدی و جناب دکتر صانعی نژاد که از همکاران جناب مهندس مگردیچیان بوده ند برای شما آماده پخش نمودیم.

ضمن تشکر از جمعی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که زحمات اجرایی این بزرگداشت را بر عهده داشتند از جمله جناب مهندس مرتضی سروری و مهندس محمد امین اکبری و سایر دوستانشان  شما را در این شماره از رادیو 808 دعوت به شنیدن بخش هایی از این بزرگداشت میکنیم.

 دانلود فایل صوتی رادیو شماره 59 با کیفیت ضبط 48Kbps

مشاهده تصاویر کامل از این بزرگداشت

درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .