لوله های بی پایان (Pipeline Endless Green) تحولی در اجرای خطوط لوله

لوله های بی پایان (Pipeline Endless Green) تحولی در اجرای خطوط لوله

لوله های بی ­پایان  ( Pipeline Endless Green)

تحولی در اجرای خطوط لوله­

دکتر محمدرضا احسانی استاد دانشگاه آریزونا که در زمینه تحقیقات و همچنین عملی نمودن راه­کارهای مقاوم سازی با FRP از پیش کسوتان مهندسی سویل می­باشند و تا کنون اختراعات زیادی را به نام خود به ثبت رسانده ­اند ؛ به تازگی طرح جدیدی را به صنعت ارائه نموده ­اند که باعث تحولی بزرگ در اجرای لوله­ ها خواهد بود. (تصویر شماره یک)

 

 

 

                     

تصویر شماره یک

در این تکنولوژی مطابق آنچه در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می­گیرد ( Aerospace materials )لوله­ ها را با استفاده از پلاستیک­های لانه زنبوری که الیاف کربن دور آن پیچیده شده و بوسیله رزین اشباع گردیده است ؛ طراحی نموده ­اند و کارخانه تولید آن می­تواند در یک کانتیز سیار در محل پروژه شروع به ­کار نموده و هم­زمان با تولید ؛ لوله را در محل نصب قرار دهد و نیازی به هیچگونه اتصال نداشته باشد. (تصویر شماره دو)

تصویر شماره دو

این لوله ­ها در مقایسه با لوله ­های فولادی و بتنی دارای مقاومت بالاتر و وزن کمتری می­باشند.

لوله ­های بتنی و فولادی در قطعات محدود و متناسب با کامیونهای 18 چرخ برای حمل آنها ساخته می­شوند در صورتی که لوله ­های جدید دکتر احسانی در محل پروژه و تقریباً با طول بی ­انتها قابل ساخت می­باشند و به همین جهت اسم آنها را لوله­ های بی پایان نامیده ­اند و در مقایسه با لوله­ های قدیمی ؛ مخارج و زمان لازم برای اتصالات نیز حذف می­گردد.

در واقع این اختراع دارای دو جنبه می­باشد. یکی ساخت این نوع لوله سبک با مقاومت بالا و دیگری امکان اجرای لوله ­های بی­ پایان و بدون اتصال ؛ که این مسئله انقلاب بزرگی در صنایع و بخصوص در اجرای خطوط لوله­ گاز طبیعی ، نفت ، آب و فاضلاب به همراه خواهد داشت.

وجود صنایع سنگین و حمل و نقل طولانی با کامیونها و امکان تراوش مواد از اتصالات لوله­ های بتنی و فولادی هزینه سنگی برای محیط زیست داشته و دقیقاً به همین لحاظ است که لوله ­های بی­ پایان ساخت دکتر احسانی را اولین لوله­ های سبز نامیده ­اند.

برای آشنایی بیشتر با این لوله ها توصیه می کنیم فیلمی که توسط خود جناب پروفسور برای ما ارسال شده است ؛ از لینک زیر مشاهده نمایید.

لینک مشاهده فیلم

جهت اطلاعات بیشتر و آشنایی با جناب دکتر احسانی به این صفحه زیر بروید

درباره نویسنده
عکس‌های Civil808-Admin

مدیریت محتوای سایت

امیدواریم توانسته باشیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاریتان ما را دلگرم سازید.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نیاز به نرم افزار برای پیدا کردن بهترین راه برای لوله کشی جهت انتقال آب؟
سلام من به دنبال یک نرم افزار هستم که مثلا من میخوام اب یک دریاچه یا هرچی رو از مشهد برای مثال به تهران بیارم و اون نرم افزار بتونه بهترین راه برای عبور دادن لوله کشی رو بهم نشون بده سراغ دارید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .