مقاله تحلیلی: عمل آوری بتن

عمل آوری بتن روشی است که در آن از بتن در برابر از دست دادن رطوبت در فرآیند هیدراسیون محافظت و سبب حفظ دمای آن در اندازه مورد نظر می شود. عمل آوری مقاومت را افزایش می دهد و نفوذپذیری بتن سخت شده را کاهش می دهد. این اقدام هم چنین به کاهش حرارت و ترک های پلاستیک که به شدت بر پایداری سازه تأثیر گذار خواهند بود، کمک می کند.

عمل آوری شامل مرطوب نگه داشتن بتن تا زمان اتمام هیدراسیون بتن و رسیدن به مقاومت می باشد. عمل آوری بتن باید بعد از زمان بتن ریزی بتن یا برداشته شدن قالب آغاز گردد و باید تا مدت زمان مشخصی که طبق استانداردها تعیین می‌شود، ادامه پیدا کند.

اطمینان از اینکه هیدراسیون در سازه‌های PCC و RC بعد از بتن ریزی تا اتمام آن به طور پیوسته ادامه دارد، اهمیت زیادی دارد. دما باید در تمام عمق بتن به منظور اجتناب از ترک های انقباضی حرارتی ثابت نگه داشته شود.

همچنین اقدامات محافظتی برای کنترل آب از دست رفته در سطح بتن و جلوگیری از ترک های انقباضی باید اتخاذ شود. به صورت مختصر، عمل آوری بتن فرایندی است که رطوبت مورد نیاز بتن را تا زمان اتمام هیدراسیون به واسطه کنترل آب و رطوبت از دست رفته از بتن طی بازه رسیدن بتن به مقاومت محاسبه شده در طراحی، تأمین می‌کند.

چرا عمل آوری بتن ضروری است؟

  • افزایش هیدراسیون بتن تا رسیدن به مقاومت مورد انتظار
  • افزایش پایداری بتن با کاهش ترک ها
  • عملکرد سرویس دهی بالا با افزایش مقاومت سایشی
  • بهبود میکرو ساختارها به وسیله توسعه بهتر فراینده هیدراته شدن

روش های عمل آوری بتن

با توجه به محدودیت های سایت، نوع سازه و خصوصیات دیگر مصالح، روش های مختلف عمل آوری با توجه به شرایط کارگاهی انتخاب می‌شوند. روش های عمل آوری بتن به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

عمل آوری با آب

این روش از حذف آب سطح بتن به واسطه خیس کردن بی وقفه آن جلوگیری می کند. این کار با افشاندن یا پاشیدن آب روی سطح بتن به منظور اطمینان از مرطوب بودن سطح بتن به صورت مداوم انجام می‌شود. در نتیجه رطوبت بتن تا رسیدن به مقاومت لازم حفظ می شود. روش های عمل آوری بتن به این صورت هستند:

  • غرقاب کردن
  • پاشیدن آب، مه سازی
  • پوشش های مرطوب یا خیس

عمل آوری با ماده محافظ

در این روش رطوبت سطح بتن به واسطه پوشاندن شدن با ماده محافظ حفظ می‌شود. این مواد شامل موم، آکریلیک و مایعاتی بر پایه آب هستند. این مواد روی بتن تازه ریخته شده برای به وجود آوردن یک سطح محافظ اسپری می شوند. این کار حذف رطوبت بتن را کاهش می‌دهد.

این کار به دو صورت انجام می‌شود:

  • حفاظ پلاستیکی
  • قالب بندی

عمل آوری با بخار

عمل آوری با بخار، سطح را مرطوب نگه می‌دارد و دمای بتن را برای سرعت بخشیدن به کسب مقاومت، افزایش می‌دهد. این کار برای سرعت دادن به سخت شدگی سریع بتن و ملات، با در معرض قرار دادن آن‌ها در برابر بخار و رطوبت انجام می‌شود. این روش برای کارخانه‌های بتن پیش ساخته که تولید انبوه دارند و زمان چرخش قالب بسیار سریع است، رایج می‌باشد.

مشاهده شده که در مراکز ساخت از عمل آوری بتن برای راحتی کارگر غیر ماهر چشم پوشی می‌شود. مهندسین کارگاه و ناظران باید تلاش های اضافی برای تضمین اینکه غفلتی در سایت انجام نشود، صورت دهند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های sarahmhpr

سارا محمدپور

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زلزله و علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به ویژه متون تخصصی هستم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .