مقاله تحلیلی:لرزش بر سازه چه تاثیری دارد؟

مقاله تحلیلی:لرزش بر سازه چه تاثیری دارد؟

همان طور که می­دانیم زلزله باعث لرزش زمین می­شود بنابراین ساختمان از پایه می­لرزد چون بر روی زمین قرار دارد. بر اساس قانون نیوتن پایه ساختمان با زمین حرکت می­کند اما سقف تمایل دارد که در جایگاه اصلی خود بماند ولی چون ستون ها و دیوارها به سقف متصل اند سقف را می­کشند و حرکت می­دهند. این دقیقا مشابه به حالتی است که اتوبوس شما به طور ناگهانی از حالت سکون شروع به حرکت می­کند و پای شما با اتوبوس همراه می­شود اما قسمت بالای بدن شما تمایل به ماندن در سر جای خود را دارد که این امر باعث سقوط شما به عقب می­شود. به تمایل به ماندن در سر جای خود اینرسی می­گویند. در ساختمان دیوارها و ستون ها انعطاف پذیر هستند و حرکت سقف با زمین متفاوت است. (شکل 1)

اثر تغییر شکل بر سازه:

نیروی اینرسی وارد شده از زمین به سقف توسط ستون ها منتقل می­شود و این امر باعث ایجاد نیرو در ستون­ها می شود البته این نیرو از راه­های دیگری هم به وجود می ­آید.

در طول زلزله ستون­ها دچار جابه ­جایی نسبی بین سقف و زمین می­شوند (U). ستون ها تمایل دارند به حالت مستقیم و عمودی در آیند؛ به عبارت دیگر ستون در مقابل تغییر شکل مقاومت می­کند. وقتی ستون در حالت عمودی قرار دارد هیچ نیروی زلزله افقی را تحمل نمی­کند؛ اما وقتی که نیروهای داخلی افزایش می­یابند ستون ها خم می­شوند بیشتر خم شدنشان وابسته به تغییر مکان است. وقتی که نیرو زیاد باشد باید از سخت کننده برای مقاومت استفاده کرد تا جابه­ جایی نسبی به پایان برسد.

 

دریافت فایل کامل مقاله: 

edit.what_are_the_seismic_effects_on_structures_3.pdf

 

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های مهکامه اخویزادگان

مهکامه اخویزادگان

مهکامه اخویزادگان.مهندس عمران Soil improvement
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه