مقاله تحلیلی:چرا ساختمان‌های با دیوارهای برشی در نواحی لرزه‌ای ترجیح داده می‌شوند؟

مقاله تحلیلی:چرا ساختمان‌های با دیوارهای برشی در نواحی لرزه‌ای ترجیح داده می‌شوند؟

یک ساختمان دیوار برشی چیست؟ ساختمان بتن مسلح(RC) غالباً علاوه بر دال‌ها، تیرها و ستون‌ها، دارای دیوارهای بتن مسلح قائم صفحه‌ای شکل(شکل 1)  هستند. این دیوارها عموماً در تراز سطح فونداسیون شروع شده و در سرتاسر ارتفاع ساختمان پیوسته می‌باشند. ضخامت آن‌ها می‌تواند به باریکی 150mm یا به بزرگی 400mm در ساختمان‌های بلند باشد. معمولاً دیوارهای برشی در هردو راستای طول و عرض ساختمان‌ها تدارک دیده می‌شوند(شکل 1). دیوارهای برشی شبیه تیرهای پهن با جهت قائم می‌باشند که بارهای زلزله را تا فونداسیون به پایین حمل می‌کنند. 

فواید دیوارهای برشی در ساختمان‌های بتن مسلح

ساختمان‌های با جزئیات مناسبی که با دیوارهای برشی طراحی شده‌اند عملکرد بسیار خوبی را در زلزله‌های گذشته نشان داده‌اند. موفقیت بزرگ ساختمان‌های دارای دیوار برشی در مقاومت در برابر زلزله‌های قوی در این نقل قول خلاصه می‌شود: «ما توانایی ساخت ساختمان‌های بتنی که در برابر زلزله‌های شدید بتواند مقاومت کند را بدون دیوار برشی نداریم»: مارک فینتل، یک مهندس مشاور برجسته در آمریکا.

دیوارهای برشی در نواحی با لرزه خیزی بالا نیاز به جزئیات ویژه‌ای دارند. با این حال، در زلزله‌های گذشته، حتی ساختمان‌های دارای تعداد کافی دیوار که به‌طور خاصی به‌منظور عملکرد لرزه‌ای طراحی نشده بودند (اما آرماتوربندی کافی که به‌خوبی توزیع شده بود، داشتند) از فروریزش نجات یافتند. ساختمان‌های دیوار برشی انتخابی پرطرفدار در بسیاری از کشورهای در معرض زلزله مانند شیلی، نیوزلند و ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشند. دیوارهای برشی به‌آسانی ساخته می‌شوند چراکه جزئیات آرماتور گذاری دیوارها نسبتاً سرراست بوده و لذا به‌آسانی در سایت مورد نظر اجرا می‌شوند. دیوارهای برشی در هردو زمینه‌ی هزینه‌ی ساخت و سودمندی آن‌ها در کمینه کردن آسیب زلزله در المان‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای (مانند پنجره‌های شیشه‌ای و محتویات ساختمان) تأثیرگذار می‌باشند.

 

دریافت فایل کامل مقاله:

why_are_buildings_with_shear_walls_2.pdf

 

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

پیوستاندازه
PDF icon node_9923-why_are_buildings_with_shear_walls_2.pdf374.27 KB
فایل
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .