پکیج راهنمای برج های خنک کننده بتنی (Cooling Tower)-قسمت اول

پکیج راهنمای برج های خنک کننده بتنی (Cooling Tower)-قسمت اول

برج هاي خنک کننده (cooling tower) از بخشهاي مهم وحياتي واحدهاي صنعتي محسوب ميگردد. وظيفه اين تجهيزات خنک کردن آبي است که بخاطر حرارت توليد شده از تجهيزات واحدهاي صنعتي (نيروگاه ها ، پالايشگاه ها ، پتروشمي ها و ... ) گرم شده ، فرايند خنک کردن اين آب پيچيده و حساس مي باشد و همجنين براي هر واحد با توجه به حجم خنک کاري بايد از انواع مختلف برج هاي خنک کننده استفاده کرد.

واحدهاي پتروشيمي و پالايشگاه ها و نيروگاه ها که نيازهاي اجتناب ناپذير اجتماعات بشري امروز را پاسخگو هستند ، در خلاصي از گرماي ناخواسته وجه اشتراک دارند. تاسيسات تهويه مطبوع در آپارتمان های چند طبقه و اماکن ورزشي و تفريحي نيز با واحدهاي صنعتي شيميايي و توليد نيرو در حذف گرماي ناخواسته مسئله مشترک دارند. گرماي ناخواسته در اين واحدها توسط آب حذف مي گردد. بدين طريق که آب سرد از ادوات گرم درگير در فرايند کار به جذب گرماي ناخواسته هدايت مي شود. آب در اين جريان ؛ گرم خواهد شد و لذا بايد در رودخانه يا درياچه تخليه شود و يا اينکه سرد گردد و دوباره براي جذب گرماي ناخواسته مورد استفاده قرار گيرد. براي استفاده مجدد از آب حاوي گرماي ناخواسته ، گرماي آن توسط مجموعه اي به نام برج خنک کننده در هوا دفع شده و آب سرد ميشود. اين روندي است که براي صرفه جوئي در مصرف آب و حفظ منابع آن ، طراحي شده است.

مسئله مصرف آب در واحد هاي صنعتي قيد شده ابعاد چشمگيري دارد. چون اين واحدها روزانه ميليونها متر مکعب آب مصرف ميکنند که اگر در بازيافت آن همت نمي شد ، عامل تخريب سريع آب بودند. دفع گرماي مزاحم در هوا بايد به گونه اي اجرا شود که مسائل زيست محيطي در پي نداشته باشد. برج هاي خنک کننده براي دفع گرماي مزاحم در هوا ، توسعه يافته اند و روند دفع گرماي ناخواسته توسط اين برجها طوري است که خسارت هاي اکولوژيکي به دنبال ندارد. لذا صنايع با تقبل سرمايه گذاري معقول در احداث برج قادرند قسمت عمده آب مصرفي خود را باز يابند.

يک سيستم خنک کننده آب ، بطور کلي شامل قسمتهاي متفاوتي ميباشد که اجزاء آن بشرح زير است :

  1. حوضچه
  2. حوضچه مکش
  3. پمپ هاي گردش آب در سيستم
  4. سيستم تزريق مواد شيميايي شامل تانکهاي ذخيره مواد و پمپ هاي تزريقي
  5. سيستم اسيون
  6. مصرف کننده آب خنک

همانگونه که در بالا مشاهده کردید ؛ این هفته قصد آشنا کردن شما عزیزان ؛ با انواع برجهای خنک کننده بتنی را داریم. نویسندگان و فعالان گروه آموزشی 808 (آقایان سید صادق علوی و ایمان الیاسیان) در این هفته کوشیدند تا پکیج نسبتاً کاملی را در این رابطه برای شما کاربران همیشگی سیویل 808 ؛ تدارک ببینند. در این بسته آموزشی شما با مقاله تحلیلی این هفته که مطالب و تصاویر آموزنده ای را در رابطه با انواع برجهای خنک کننده و روشهای اجرای آنها در اختیار شما قرار میدهد ؛ روبرو خواهید شد.

همچنین روند مدلسازی و طراحی این برجها در نرم افزار قدرتمند Sap ؛ در یک فایل جداگانه PDF در اختیار شما قرار میگیرد. جهت آشنایی بیشتر با مدلسازی و طراحی انجام شده ؛ فایل مدل شده نرم افزاری Sap نیز در این پکیج گنجانده شده است. قابل ذکر است که در فایل مذکور ؛ برج خنک کننده مربوط به یکی از نیروگاه های  واقع در استان خراسان رضوی ؛ مدلسازی و از نو طراحی شده است که در این بسته ؛ قسمت اول این پروژه نرم افزاری ؛ تقدیم شما دوستان میگردد. در پایان نیز یک آموزش تصویری از روند مدلسازی این برج ها در نرم افزار Sap ؛ تقدیم شما خواهد شد.

Cooling Tower مدل شده در نرم افزار Sap

جهت دریافت و مطالعه نسخه کامل مقاله تحلیلی فوق + پروژه مدلسازی و طراحی برج خنک کننده نیروگاه مشهد + فایل نرم افزاری مدل انجام شده در Sap + فیلم آموزشی مدلسازی آن ؛ بایستی با صرف مبلغ 4000 تومان از اعتبار خود ؛ بر روی لینک زیر "پرداخت و مشاهده محتوا" کلیک نمایید.

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

نوع فایل دریافتی :
اعتبار مورد نیاز : 4,000 تومان
با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 4,000 تومان
پرداخت 4,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های سیدصادق-علوی

سید صادق علوی

طراح سازه های فولادی و صنعتی - پایه 2 محاسبات
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    ba salam va tashakor,agar emkan darad modele tahlili anjam shode dar abaquse ra niz gharar dahid. ba tashakori dobare

    عکس‌های moein
    moein

    salam,ba tashakor,agar emkan darad model sazi ba abaquse ra niz gharar dahid.

    عکس‌های moein
    moein

    mer30

    عکس‌های aziz
    aziz

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه