معرفی سیستم های جدید ساختمانی: «سیستم بتن مسلح دیوار باربر با قالب عایق ماندگار (ICF)

معرفی سیستم های جدید ساختمانی: «سیستم بتن مسلح دیوار باربر با قالب عایق ماندگار (ICF)

در بخش مقالات تحلیلی آموزشی سایت تصمیم گرفتیم زین پس هر هفته به معرفی سیستم های جدید ساختمانی بپردازیم. در این شماره از مقالات تحللی به معرفی «سیستم بتن مسلح دیوار باربر با قالب عایق ماندگار (ICF)» خواهیم پرداخت:

 

دیوار باربر با قالب عایق ماندگار (ICF) ، دیواری پرشونده با بتن هستند که قالب دیوارها دائمی بوده و بعد از بتن ریزی به عنوان جزئی از دیوار محسوب شده و بصورت عایق حرارتی عمل می‌کند. این سیستم برای اولین بار در اوایل دهه‌ی۱۹۵۰-۱۹۶۰ در کشور آلمان ابداع شد و پس از آن در اروپا و سپس در سراسر دنیا به سرعت گسترش یافت. در حال حاضر بیش از ۸ درصد ساختمان‌های با ارتفاع کم و متوسط در امریکا و کانادا با این سیستم ساخته می‌شوند.   ICF  انقلابی در پیشرفت صنعت جهانی ساختمان برای ساختمانهای مسکونی، تجاری و سازمانی است که استفاده روزافزون آن به دلیل راحتی بی نظیر آن، بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌ها در قیاس با دیگر روشها قابل توجه است.

 

انواع اجرای عایق ماندگار بتنی( ICF) 

قالب‌های عایق ماندگار دیوار بتنی از نظر قالب بندی به سه دسته بلوکی، نواری، پانلی تقسیم می‌شود که از نظر ابعاد بلوک، شکل هندسی سوراخ‌ها و یا فضای خالی برای بتن ریزی با یکدیگر متفاوت هستند امروزه نوع بلوکی و پانلی کاربرد بیشتری نسبت به نوع نواری دارند. قالب بلوکی معمولاً تا ابعاد۱۲۰×۳۰ تولید می‌شوند و قالب‌های تخته‌ای و نواری ابعادی بزرگتر تا حدود ۳۰×۲۴۰ سانتی‌متر هستند که معمولاً بصورت دو تخته جداگانه با ضخامت ۵ سانتی متر به محل ساختمان منتقل شده و سپس بوسیله اتصالات پلاستیکی بهم متصل می‌شوند. ابعاد پانل‌ها بسیار متنوع است و معمولاً تا ابعاد ۱۲۰×۳۶۰ سانتی‌متر نیز تولید می‌شوند که می‌توانند بصورت افقی یا عمودی بکار روند. اما از نظر شکل هندسی بدنه داخلی قالب یا بخش بتنی به سه حالت تخت و صاف، شبکه دو بعدی بدون حفره، شبکه دوبعدی حفره دار می‌تواند باشد که نوع تخت و صاف متداول تر است و به ندرت از نوع شبکه‌ای دوبعدی حفره دار استفاده می‌شود.

مزایای روش ساخت ساختمان با قالب‌های ماندگار

  • قیمت مناسب، ارزانتر از قیمت‌های رایج
  • پایین آوردن هزینه مصرف میلگرد
  • حذف هزینه قالب بندی
  • کاهش مقدار بتن
  • کاهش هزینه نیروی انسانی
  • تسریع در ساخت، کاهش زمان توقف سرمایه
  • سرعت در ساخت به علت حذف زمان آرماتوربندی
  • سرعت در ساخت به علت حذف نصب و بازکردن قالب
  • سرعت در ساخت به علت عدم نیاز به زمان طولانـی جهت مقاوم شدن دیوارها و جداسازی قالب
  • سرعت نصب و سوار کردن سایـر قطعات
  • عایق حرارتی و برودتی
  • انرژی حرارتی بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ در ساختمان‌ها صرفه جویـی گردیده است.
  • مقاومت در برابر زلزله

با توجه به سیستم سبک سازی ساختمان می‌تواند بین ۲۰٪ تا ۳۰٪ نیروی ارتعاش زلزله را در مقایسه با سـاختمان‌های سنتی بیشتر تحمل نماید.

مواد اولیه استفاده شده در نئوپور از نوع مقاوم در برابر آتش بوده و در هنگام آتش‌سوزی نه تنها آتش نمی‌گیرد بلکه به عنوان ضدحریق نیز عمل می‌نماید.

انتقال صدا مخصوصا در واحدهای آپارتمانی را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

  • مناسب برای هر گونه نماسازی و نازک کاری

انواع مصالح نازک‌کاری در فضای داخلی از جمله سفیدکاری با گچ به آسانی روی سطوح دیوارها و سقف امکان پذیر است. از طرف بیرونی در روی سطوح دیوار نیز انواع نماها از قبیل آجر، سنگ، سرامیک و سیمانکاری با آستر و رویه قابل اجرا می‌باشد.

  • اجرای ساده و سریع تأسیسات ساختمانی مانند لوله کشی و کابل کشی برقی و مخابرات
  • بلند مرتبه سازی

این شیوه ی صنعتی برای احداث ساختمان‌های ۱ تا ۶ طبقه با رعایت استانداردها قابل استفاده بوده و برای ساختمان‌های بلندتر از ۶ تا۱۰طبقه نیز با اجـرای سیستم تقویت سازه بوسیله مسلح نمودن داخـل قالب‌ها در کارخانه کاملاً قابل طرح ریزی می‌باشد.

  • انبوه سازی

 

    کاربرد این شیوه ی نوین صنعت ساختمانی به خصوص در اجرای انبوه سازی پروژه‌های مسکونی بالاترین بازدهی‌کاری، کمی، کیفی، زمانی، صرفه‌جویی هزینه و سرمایه‌ای را فراهم می‌آورد. مدول‌های کارخانه‌ای این سیستم سبک بوده و قابلیت حمل و نقل و نصب سریع در اجرا را دارا است، به طوری که اجرای بالغ بر ۲۰ متر مربع نفر- روز کاری را مقدور می‌کند. ضخامت نسبتاً قابل ملاحظه دیوارهای تمام شده معماری را می‌توان یکی از محدودیت‌های این سیستم عنوان کرد.

     

    منابع

    1-    WWW.WIKIPEDIA.IR

    2-    WWW.bhrc.ac.irسازمان تحقیقات و مسکن                                                    

    جهت مطالعه و دریافت نسخه کامل بایستی با صرف 700 تومان از اعتبار خود ؛ بر روی لینک زیر "پرداخت و مشاهده محتوا" کلیک نمایید.

    برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

    نوع فایل دریافتی :
    اعتبار مورد نیاز : 700 تومان
    با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 700 تومان
    پرداخت 700 تومان و مشاهده محتوا
    درباره نویسنده
    عکس‌های مدیریت کل سایت

    مدیریت کل سایت

    امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
    سوالات مرتبط
    عکس کاربر
    0پاسخ
    اجرایی چاله آسانسور
    سلام خدمت شما.یک سوال داشتم که اگر بشه میخواستم سریع جوابش رو بدونم.قالب بندی سقف خر پشته انجام گرفته و جای چاله آسانسور به اشتباه پرشده.حالا اگر بخواهیم قالب بندی چاله آسانسور را برداریم،بهترین راه چیست؟
    عکس کاربر
    2پاسخ
    ناگونیا بودن دیوار
    سلام راه اصلاح ناگونیا بودن دیوار یا بازشو چیست ؟
    ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .