مقاله تحلیلی:‌ کاربرد فناوری ‌های روسازی در پروژه‌ های حمل ‌و نقل

مقاله تحلیلی:‌ کاربرد فناوری ‌های روسازی در پروژه‌ های حمل ‌و نقل

دپارتمان حمل‌ونقل میسوری اخیراً نتایج یک پروژه یک ساله را منتشر کرده که نشان می‌دهند استفاده از تراکم هوشمند، اسکن مادون‌قرمز و نرم‌افزار نقشه‌برداری عملیات ساخت روسازی را به‌شدت بهبود می‌بخشد.

Bill Stone، مدیر تحقیقات این دپارتمان گفت: ما به دنبال راه‌هایی برای ارزیابی کیفیت در پروژه‌های آسفالت بودیم. ما به دنبال روسازی‌های بهتر با عمر بیشتر و ارزیابی اجرا و کنترل این روسازی‌ها بودیم. احساس کردیم که تراکم هوشمند (IC) و اسکن مادون‌قرمز (IR) می‌تواند به ما کمک کند.

IC یک فناوری غلتکی برای اندازه‌گیری میزان عبور غلتک، دمای تراکم و سختی لحظه‌ای مصالح متراکم شده است.

IR هم وسیله‌ای که روی قسمت پشتی دستگاه روسازی نصب‌شده و پروفیل گرمایی را جمع‌آوری می‌کند.

هر دوی این فناوری‌ها به کشف لحظه‌ای مشکلات روسازی و تراکم به‌گونه‌ای که بتوان عملیات را برای بهبود کیفیت روسازی نهایی اصلاح کرد، کمک می‌کنند. استفاده از IC و IR کنترل کیفیت و بهره‌وری ساخت را بالابرده و باعث می‌شود که روسازی‌ها عمر بیشتر و هزینه نگهداری کمتری داشته باشند.

Stone گفت: استفاده از IC در عمل به ما سطح اعتماد بهتری نسبت به غلتک زنی مناسب سطح داد. در حقیقت ما دید بهتری از اجرا و تراکم روسازی نسبت به روش قدیمی که تست نمونه‌ها (cores) بود، داریم.

پروژه IC-IR از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد و تا دسامبر همان سال ادامه داشت و شامل 13 پروژه میدانی بود.

Capital Paving and Construction در چهار پروژه از این 13 پروژه با این دپارتمان همکاری کرد؛ توسعه 20 مایلی مسیر 52 در مورگان، دو بخش از مسیر 24 در راندولف و چاریتون به طول مجموعاً 20 مایل و توسعه 20 مایلی مسیر 5 شهر کوپر. این ۴ مورد از اولین پروژه‌های Capital Paving and Construction با استفاده از فناوری‌های IC-IR بودند. در اختیار داشتن نتایج لحظه‌ای دمای روسازی و روکش غلتک به پیمانکار این امکان را می‌داد که عملیات را بهبود دهد.

Marli Hayes، دستیار مدیر پروژه در Capital Paving and Construction گفت: به‌جای گرفتن یک نمونه کوچک تصادفی که آزمایش آن زمان‌بر بوده ما از IC-IR استفاده کردیم که امکان تغییر سریع‌تر عملیات و کسب نتیجه نهایی بهتر را به ما می‌دهد. حتی در پروژه‌های دیگری که استفاده از IC-IR الزامی نیست اپراتورهای ماشین غلتک تمایل داشتند که سیستم IC روشن باشد تا از آن برای کمک به ایجاد الگوی غلتک زنی ثابت استفاده کنند.

Hayes به‌عنوان یک مدیر پروژه استفاده از نرم‌افزار Veta را بسیار سودمند دانست. Hayes گفت: ویژگی دانلود مستقیم از فضای ابری در برنامه Veta به من امکان گزارش مستقیم و دیدن نتایج لحظه‌ای را می‌داد و نیازی نبود که برای به‌روزرسانی‌های پروژه با نیروهای میدانی در تماس باشم.

استفاده از IC و IR کاربرد گسترده‌ای در دپارتمان‌های حمل‌ونقل آمریکا پیدا کرده است. هزینه فناوری‌های IC و IR تنها بخشی از هزینه پروژه است. درصورتی‌که آموزش و پشتیبانی مناسبی تدارک دیده نشده باشد، بسیاری از سازمان‌ها در استفاده از این دو تکنولوژی با شکست روبرو خواهند شد.

Stone گفت: ما می‌دانستیم که در یک پروژه IC مقدار داده‌ها و اطلاعات زیادی وجود دارد که مدیریت آن‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود؛ بنابراین آگاه بودیم که برای شروع برنامه نیاز به پشتیبانی داریم.

MoDOT با شرکت مهندسی روسازی Transtec Group برای پشتیبانی و مشاوره قرارداد بست. Transtec Group به MoDOT در برنامه‌ریزی تمام پروژه‌های میدانی، توسعه پروتکل‌های IC-IR و موارد آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پشتیبانی کارگاهی، تحلیل داده‌ها و گزارش دهی نتایج همکاری کرد.

یکی از اولین چیزهایی که MoDOT به آن توجه داشت ایجاد پروتکل‌هایی برای استاندارد کردن نحوه جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات توسط پیمانکاران بود. باوجود 13 پروژه و 8 پیمانکار مختلف تبادل داده استانداردشده، کلید موفقیت بود. Transtec Group با استفاده از MoDOT SharePoint پروتکلی برای تبادل اطلاعات تعیین کرد که به مدیریت داده‌های بین پروژه‌ها و ایجاد چک‌لیستی برای اطمینان از تبعیت هر فرد از پروتکل‌ها کمک می‌کرد. Stone معتقد است بدون این کار دپارتمان نمی‌توانست پروژه‌ها را تنها با کارکنان خود مدیریت کند.

داده‌های به‌دست‌آمده از 13 پروژه نشان داد که استفاده از IC و IR کیفیت ساخت را بهبود بخشیده است. Stone گفت: این پروژه‌ها نشان دادند که IC کاملاً قابل‌اجرا است و با استفاده از IC برای پروژه‌ها، همکاری بهتری با پیمانکاران خواهیم داشت.

IC و IR مجزا از هم هستند پس دپارتمان‌های حمل‌ونقل و پیمانکاران علاقه‌مند به استفاده از این فناوری‌ها لازم نیست که حتماً روی هر دوی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ اما استفاده از IC و IR به همراه هم به پیشرفت بیشتری در پروژه‌های روسازی منجر می‌شود.

دکتر George Chang مدیر تحقیقات و رئیس بخش پشتیبانی پروژه IC-IR گفت: استفاده از هر دو فناوری در پروژه می‌تواند باعث بهبود واقعی کیفیت شود. این دو فناوری هم را تکمیل می‌کنند.

Veta یک نرم‌افزار نقشه محور رایگان برای بررسی و تحلیل داده‌های ماشین‌های IC و اسکنرهای PMTP/IR است. گروه Transtec  با پشتیبانی FHWA و دپارتمان حمل‌ونقل مینه‌سوتا Veta را تهیه و ارائه کرده است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه محاسبه حجم مورد نیاز مخلوط برای فاصله معین
باسلام خدمت دوستان عذر خواهی میکنم بنده کاراموز هستم در یکی از شرکت های راهسازی میخواستم اگه ممکن باشه یکی راهنماییم کنه برای مثال در متراژ۱۰۰متر در عرض ۴۵ متر اگر بخواهیم ۱۵ سانت لایه بریزیم چگونه محاسبه کنیم که چند کمپرسی مخلوط نیاز داریم و اینکه برای تثبیت همین اندازه از خاک حدودا ۴۰ تن آهک نیاز هست این ۴۰ تن چطور محاسبه میشه ممنون میشم اگه کسی راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .