مقاله تحلیلی: بتن بازیافتی، روش ‌های بازیافت، کاربردها و مزایا

مقاله تحلیلی: بتن بازیافتی، روش ‌های بازیافت، کاربردها و مزایا

بتن بازیافتی (بازیافت شده) چیست؟

بتن بازیافتی بتنی است که در واقع از تخریب ساختمان‌ها و زیرساخت‌های قدیمی، اصلاح و نوسازی آن به دست می‌آید. این فرایند به دلیل بهره‌وری و کارایی آن محبوبیت زیادی یافته است. بعلاوه این روش مزایای بسیار دیگری هم دارد که آن را به گزینه‌ای بسیار جذاب برای ساخت‌وسازهای سازگار با محیط‌زیست بدل نموده است.

بتن دومین ماده پراستفاده روی زمین است. بتن، مخلوطی از سیمان، آب و سنگ‌دانه است که در ساخت‌وسازها بکار می‌رود. علاوه بر این صنعت بتن، دومین تولیدکننده بزرگ CO2 است و در انتشار بیش از 5% از سهم جهانی گاز CO2 نقش بسزایی دارد. میزان گاز CO2 تولید و منتشرشده ناشی از تولید بتن به‌مراتب بیشتر از میزان تولیدشده توسط تمامی لجستیک‌ها است.

 روش‌های بازیافت بتن

به‌طورکلی تجهیزاتی که برای خرد کردن قلوه‌سنگ‌های بتنی (قطعات بزرگ بتن) به کار می‌روند شامل یک سنگ‌شکن، نوار نقاله تخلیه، کارگاه غربالگری و یک نوار نقاله برگشتی از بخش غربالگری به ورودی سنگ‌شکن است. نوار نقاله برگشتی، تکه‌هایی با اندازه بزرگ و یا مواد خردشده‌ای که نیاز به پردازش مجدد دارند را در چرخه قرار می‌دهد. قلوه‌سنگ‌های بتنی باید عاری از هرگونه مواد نامطلوب همچون پلاستیک، چوب، کاغذ و سایر مواد دورانداختنی باشند. وجود فلزات مجاز است چراکه به‌راحتی می‌توان آن‌ها را توسط آهن‌رباها و یا سایر ابزارها جدا کرد. این فلزات پس از جداسازی می‌توانند برای اهداف دیگری مورداستفاده قرار بگیرند. سایر مواد موجود در ضایعات حاصل از تخریب را می‌توان با قرار دادن در خردکن یا همان تجهیزات سنگ‌شکن دوباره بازیافت کرد.

هنگامی‌که عملیات سنگ‌شکنی و خرد کردن انجام شد، قلوه‌سنگ سیمانی خردشده می‌تواند برای استفاده در ساخت‌وساز بکار گرفته شود. این در حالی است که سایر مواد با روش‌های متفاوتی همچون جداسازی با دست و یا شستشو با آب دسته‌بندی می‌شوند. می‌توان این مواد را همان‌گونه که هستند مورداستفاده قرار داد و یا حتی پس از بازفراوری، مجدداً بکار گرفت. با انجام فرآیند خرد کردن در محل ساخت‌وساز (در سایت کارگاه)، می‌توان هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل را تا حدود زیادی کاهش داد.

 زنجیره تولید چرخه‌ای بتن

تا همین اواخر، زنجیره تولیدی که به‌صورت چرخه‌ای باشد، برای تولید بتن فراهم نبود؛ یعنی امکان این‌که بتن سخت شده مجدداً برای تولید بتن جدید مورداستفاده قرار بگیرد، نبود. با روش‌های سنتی، قطعات بزرگ بتن به قطعات کوچک‌تری به نام کلوخه‌های بتنی تبدیل می‌شوند. این کلوخه‌ها غالباً به‌عنوان مصالح لایه اساس در ساخت جاده‌ها بکار می‌روند. توسعه دانش استفاده از سنگ‌شکن‌های هوشمند، به‌عنوان تکنیکی کاربردی برای بازیابی دانه‌های ماسه، شن و سیمان از این کلوخه‌های بتنی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

سنگ‌شکن‌های سنتی که برای خرد کردن قلوه‌سنگ‌های بتنی بکار می‌روند و یا همان بتن خردکن‌های سنتی، دستگاه‌هایی عظیم‌الجثه‌اند. این دستگاه‌ها، دانه‌های شن و ماسه را هم می‌شکنند. درحالی‌که بتن خردکن‌های هوشمند، صرفاً بخش‌های سیمانی از قلوه‌سنگ بتنی را خرد می‌کنند و لذا دانه‌های شن و ماسه آسیبی نمی‌بینند. سنگ‌شکن هوشمند نه‌تنها چرخه تولید بتن را به‌صورت یک زنجیره حفظ می‌کنند، دانه‌های شن و ماسه را نیز در حد شکل اولیه خود جداسازی می‌نمایند. درهرحال مهم‌ترین نکته این است که تمام بخش سیمانی به‌صورت تمیز و عاری از آلودگی و مواد ناخالص، همراه با دانه‌های ماسه به‌صورت بهینه‌ای بازیابی می‌شود. این یک پیشرفت بسیار مثبت در زمینه ساخت‌وساز محسوب می‌شود چراکه در این روش، نه‌تنها انرژی الکتریکی کمتری مصرف می‌شود بلکه مقرون‌به‌صرفه نیز هست.

کاربردهای بتن بازیافتی

  • قسمت‌های ریزتر را می‌توان به‌عنوان شن استفاده کرد. لایه زیر-اساس متشکل از این دانه‌ها را در پایین‌ترین لایه در راه‌سازی می‌توان بکار برد به‌طوری‌که روی آن بتن تازه و یا آسفالت ریخته شود.
  • بتن بازیافتی می‌تواند به‌عنوان یک مصالح مهم در ساختمان‌سازی بکار گرفته شود، البته به شرطی که به‌درستی خرد شود و عاری از مواد ناخواسته و مازاد و یا آلودگی و ناخالصی باشد.
  • تهیه و تولید سیمان جدید از سنگ‌های سیمانی تولیدشده توسط سنگ‌شکن‌ها، بسیار ساده و آسان است.
  • می‌توان توری‌های سیمی را با سنگ‌های بتنی خردشده پر کرد و از آن‌ها به‌عنوان دیوارهای حائل استفاده کرد.

مزایای استفاده مجدد از بتن

اول‌ازهمه، ضایعات حاصل از ساخت‌وساز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد چراکه میزان هدر رفت و اتلاف مواد اولیه بکار رفته در فرآیند تولید بتن، کنترل می‌شود. همچنین با به‌کارگیری سنگ‌شکن‌های هوشمند برای خرد کردن بتن و بازیافت آن، میزان انتشار گاز CO2 ناشی از تولید کارخانه‌ای بتن، به میزان قابل‌توجهی کنترل می‌شود. مزیت بعدی این است که هزینه حمل‌ونقل به دلیل ایجاد چرخه تولید بتن بازیافتی در محل اصلی سایت که تخریب بتن در آن انجام می‌گیرد، کاهش می‌یابد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل مقاله:recycled_concrete_methods_of_recycling_concrete_uses_benefits.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های لعیا زاهدی

لعیا زاهدی

عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .