مقاله تحلیلی:‌ چگونه می‌ توان قبل از ساخت‌ و ساز با خاک ‌های رمبنده مقابله کرد؟

مقاله تحلیلی:‌ چگونه می‌ توان قبل از ساخت‌ و ساز با خاک ‌های رمبنده مقابله کرد؟

خاک رمبنده به دلیل پتانسیل نشست زیاد، می‌تواند برای سازه‌ها مشکل‌ساز باشد. این نوع خاک ظرفیت بسیار خوبی برای تحمل فشار همراه با نشست‌های کوچک دارد اما در صورت مرطوب شدن دچار کاهش حجم زیاد، ناگهانی و قابل‌توجهی می شود.

بنابراین، مهندسان باید راه‌حلی مناسب برای مقابله با مشکلات مربوط به خاک رمبنده پیدا کنند. بعضی‌اوقات، در صورت کم بودن ضخامت خاک رمبنده، حذف خاک گزینه مناسبی است.

بااین‌حال، اگر لایه خاک ضخیم باشد، باید برای کاهش نشست اصلاح شود. به‌عنوان‌مثال، تراکم یکی از روش‌های اصلاحی خاکِ باضخامت زیاد است.

راهکارهای مقابله با خاک‌های رمبنده قبل از ساخت‌وساز

۱. جایگزینی خاک

اگر لایه خاک رمبنده نازک باشد، حذف لایه خاک بهترین راه‌حل است. پس‌ازآن، هنگام شیب بندی، سطح کارگاه را متراکم می‌کنند. مصالح حذف‌شده یا دوباره به شکل چندلایه متراکم در محل قرار می‌گیرند یا با مصالح پرکننده مقاوم جایگزین می‌شوند.

ماسه یا سنگ خردشده مصالح مناسبی برای جایگزینی خاک رمبنده است. مصالح جدید نه‌تنها ظرفیت باربری سایت را افزایش می‌دهند، بلکه امکان نشست را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. این روش برای ساخت روسازی جاده‌ها مناسب است.

۲. تثبیت شیمیایی

تثبیت شیمیایی شامل اصلاح خصوصیات خاک برای کاهش پتانسیل نشست است. از سیمان، آهک یا هر ماده افزودنی شیمیایی دیگری که می‌تواند با خاک واکنش نشان دهد، برای اصلاح خاک رمبنده استفاده می‌شود. افزودن خاکستر بادی به سیمان یا آهک باعث پایداری بیشتر خاک می‌شود.

در ترانشه های سیل گیر، استفاده از محلول‌های سیلیکات سدیم و کلرید کلسیم برای تثبیت خاک امکان‌پذیر است. محلول باید به عمق دلخواه برسد. در غیر این صورت، مؤثر نخواهد بود.

۳. پیش مرطوب‌سازی

غرقاب  کردن یا وارد کردن آب به یک لایه خاک رمبنده، راه‌حل دیگری برای مقابله با نشست است. با ورود آب به خاک، لایه خاک متراکم می‌شود و به شرایط تعادل می‌رسد. برای تر کردن لایه خاک، آب را از طریق چاه‌هایی به قسمت زیرین ساختمان وارد می‌کنند.

بررسی سطح زیرزمینی برای بررسی اثربخشی راه‌حل ضروری است. برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید پیش تر سازی همراه با روش پیش بارگذاری یا تراکم دینامیکی استفاده شود.

بااین‌وجود، در صورت وجود سازه‌هایی در اطراف محل موردنظر، باید از غرقاب سازی یا ورود آب به خاک رمبنده جلوگیری کرد.

۴. انتخاب پی مناسب

گاهی اوقات، پی‌های مناسب می‌توانند با مشکلات خاک‌های رمبنده مقابله کنند. یک پی عمیق می‌تواند از خاک رمبنده عبور کند و بار رو سازه را به یک لایه خاک سخت منتقل کند. علاوه بر این، یک پی گسترده می‌تواند در برابر نشست‌های بزرگ مورد انتظار خاک رمبنده مقاومت کند.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
51پاسخ
لینک نرم افزار متلب و فلک

کسی تا حالا لینک نرم افزار متلب و فلک سه بعدی رو انجام داده؟

عکس کاربر
0پاسخ
خرید نرم افزار slide3
عرض سلام و احترام اینجانب دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران_ گرایش ژئوتکنیک هستم و جهت انجام پایان‌نامه که بر روی دیوار های خاک مسلح کار خواهد شد نیاز به نرم‌افزار slide3 دارم درحالی که در سایت این نرم‌افزار بصورت پکیج و شامل سایر نرم‌افزار های دیگری است که به آنها نیازی ندارم و همچنین قیمت آن برای یک دانشجو بسیار بسیار زیاد است. لذا خواهشمندم در صورت امکان فقط نرم افزار slide3 را با قیمت دانشجویی برای فروش قرار دهید. با تشکر
عکس کاربر
0پاسخ
لایه بندی بااستفاده از مدل UBCSand در نرم افزار میداس
با سلام. داخل لایه بندی بااستفاده از مدل UBCSand در نرم افزار میداس چه اطلاعاتی از خاک لازمه که وارد بشه؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .