مقاله تحلیلی: ارزیابی زیرساخت های موردنیاز برای تأمین آب آشامیدنی

مقاله تحلیلی: ارزیابی زیرساخت های موردنیاز برای تأمین آب آشامیدنی

آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا در سال ۲۰۱۵ گزارشی از یک نظرسنجی و ارزیابی در خصوص نیازهای زیرساخت‌های آب آشامیدنی در سال ۲۰۱۵ منتشر نمود. از این گزارش این نتیجه حاصل شد که «تأسیسات آب آشامیدنی آمریکا نیازمند ۴۷۲.۶ میلیارد دلار بودجه برای سرمایه گذاری بر ساخت هزاران مایل خط لوله و هزاران سیستم‌های تصفیه آب، مخازن ذخیره سازی و سایر تجهیزات اساسی به‌منظور تأمین سلامت عمومی مردم، امنیت و رفاه اقتصادی شهرها و جوامع طی ۲۰ سال آینده است».

این نظرسنجی و ارزیابی عمدتاً به بررسی آماری سیستم های آب آشامیدنی متکی است. میزان پاسخ دهی به نظرسنجی ۹۹.۷ درصد (۲۵۹۲پاسخ از ۲۶۰۰سیستم ارزیابی‌شده) بود که بیشترین میزان پاسخ دهی در تاریخ نظرسنجی و ارزیابی نیازهای زیرساخت آب آشامیدنی بوده و اطمینان بالایی را در دقت آماری یافته های برآورد شده سازمان حفاظت از محیط‌زیست فراهم نموده است.

این برآورد، نیاز به زیرساخت‌ها را در نظر می‌گیرد که شامل نصب زیرساخت‌های جدید، بازسازی، گسترش یا جایگزینی زیرساخت های موجود است. برآورد هزینه شامل مهندسی و طراحی، خریداری تجهیزات و مصالح اولیه، کار ساخت و نصب و بازرسی نهایی است.

سازمان حفاظت از محیط‌زیست پیش‌تر پنج نظرسنجی و ارزیابی در سال های ۱۹۹۵، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ انجام داد. در ارزیابی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱، کل نیازهای ملی در حدود یک درصد افزایش داشت و اساساً نتایج آماری مشابه یافته های سال ۲۰۰۳ حاصل شد. بااین‌حال، ارزیابی سال ۲۰۱۵، ده درصد افزایش نیاز ملی را نشان می دهد و داده های نظرسنجی بیانگر این است که عمده افزایش در بازسازی و نیاز به جایگزینی زیرساخت های موجود به‌ویژه در بخش پروژه انتقال و توزیع آب است. این افزایش هم در سیستم های متوسط و هم در سیستم‌های بزرگ مشاهده شد.

سازمان حفاظت از محیط‌زیست، نیازهای زیرساختی را به چهار گروه اصلی بر اساس نوع پروژه ها دسته بندی نموده است:

  • منابع آب آشامیدنی
  • انتقال و توزیع
  • تصفیه
  • ذخیره

نیازهای منابع آبی شامل ساخت و بازسازی سازه های آبگیر آب های سطحی، چاه های حفاری و مناطقی است که آب به‌صورت طبیعی از دل زمین جاری می شود. نیاز به سدها و مخازن آبی که واجد شرایط تأمین بودجه تخصیص داده‌شده به آب آشامیدنی نیستند، از ارزیابی حذف شدند.

گروه انتقال و توزیع مربوط به پروژه هایی است که به‌منظور بازسازی و جایگزینی نیروگاه های آبی موجود، ساخت خط لوله جدید به‌عنوان خط اصلی و جلوگیری از ایجاد آب راکد، نصب شبکه های جدید در مناطق مسکونی که از منابع و تجهیزات آبی کافی برخوردار نیستند و نصب و بازسازی ایستگاه های پمپاژ برای حفظ فشار مناسب است. این گروه همچنین شامل پروژه هایی جهت جایگزینی تجهیزاتی از قبیل جهت ثبت جریان و مصرف آب، ایجاد مانع برای جلوگیری از برگشت جریان و آلودگی و دریچه های کنترل جریان و جداسازی مناطق دشوار در طول تعمیرات است.

گروه تصفیه شامل ساخت، گسترش، بازسازی تأسیسات به‌منظور کاهش آلودگی در فرآیند تصفیه است. محدوده سیستم های تصفیه از یک سیستم ساده کلرزنی جهت ضدعفونی تا یک سیستم کامل تصفیه متداول همراه با ته‌نشینی، فیلتر، ضدعفونی ، تجهیزات آزمایشگاهی، دفع زباله و سیستم‌های نظارت و کنترل خودکار کامپیوتری را شامل می‌شود.

گروه ذخیره شامل پروژه هایی جهت ساخت، بازسازی و پوشش مخازن موجود ذخیره آب است اما شامل سدها و مخازن اولیه آب نمی شود؛ مگر اینکه حوضه های آب در مراکز تصفیه قرار داشته و بخشی از فرآیند تصفیه باشند.

سازمان حفاظت از محیط‌زیست برآورد کرده که سیستم های آب‌رسانی فعلی درمجموع ۲.۲ میلیون مایل از خطوط انتقال و توزیع شبکه آب اصلی هستند. این سازمان همچنین گزارش کرد که بر اساس سرشماری و نمونه آماری:

  • سیستم های بزرگ (در خدمت بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر) تقریباً ۶۰۷۴۰۰ مایل لوله و متوسط ۹۴۳ مایل در هر سیستم است.
  • سیستم های متوسط (در خدمت بین ۳۳۰۱ تا ۱۰۰۰۰۰ نفر هستند) حدود ۱۲۳۴۳۰۰ مایل لوله و متوسط ۱۳۴ مایل لوله برای هر سیستم است.
  • سیستم های کوچک (در خدمت کمتر از ۳۳۰۱ نفر هستند) تقریباً ۳۷۹۶۰۰ مایل لوله و مقدار متوسط ۹.۵ مایل برای هر سیستم است.

باوجود افزایش نیاز به تعمیر و جایگزینی زیرساخت های سیستم آب، شورای حفاظت از منابع طبیعی (NRDC) اظهار نمود که تنها چند ایالت از بودجه دولتی استفاده می کنند تا شکاف مالی در زیرساخت‌ها را کاهش دهند. این گزارش، استراتژی های تأمین مالی برای ایالت‌ها را جهت تأمین بودجه زیرساخت‌ها معرفی می‌کند.

با استفاده بیشتر از ابزارهای اقتصادی خلاقانه، مانند صدور اوراق قرضه می توان تا حد زیادی تأمین مالی زیرساخت‌ها را افزایش داد. این بودجه های افزایشی می توانند تعیین نمایند که کدام ایالت‌ها آمادگی لازم برای مواجه‌شدن با بحران در آینده را دارند.

سازمان حفاظت از محیط زیست تخمین می زند که ۷۴۵ میلیارد دلار جهت تأمین و حفظ استانداردهای بهداشت عمومی و محیط‌زیست موردنیاز است. ۴۴۸ میلیارد دلار جهت تطبیق سیستم های آبی برای مقابله با سیل، افزایش سطح آب دریا، خشک‌سالی و سایر اثرات تغییرات آب و هوایی موردنیاز خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، طوفان سندی در که سال ۲۰۱۲ رخ داد، موجب خسارتی به میزان ۵ میلیارد دلار به زیرساخت‌های آبی در نیویورک و نیوجرسی شد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
نشتی اب زیر زمین
سلام زیر زمین خونمون یه چاه یک و نیم متری داره که وقتی میشوریم اب اونجا جمع میشه بعد تخلیه اش میکنیم الان چند روزه دیواره ی چاه سوراخ شده و اب میاد ممکنه سفره ی زیر زمینی باشه یا ترکیدگی لوله باشه؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .