مقاله تحلیلی: چگونه در مدیریت پروژه‌ های ساخت‌ و ساز موفق شویم؟

مقاله تحلیلی: چگونه در مدیریت پروژه‌ های ساخت‌ و ساز موفق شویم؟

وقتی چهارساله بودید می‌خواستید در آینده چه‌کاره شوید؟ شاید می‌خواستید دکتر، هنرپیشه یا آتش‌نشان باشید. بسیاری از ما که در صنعت ساختمان فعالیت می‌کنیم می‌دانستیم که چه چیزی را دوست داریم و می‌خواهیم چه‌کاره شویم.

هرچند ممکن است ساخت‌وساز تمام آرزوهای شغلی کودکی ما نباشد، اما اکثر افرادی که در این صنعت هستند ساختن را دوست دارند. تبدیل بخش‌های مختلف به یک مجموعه کلی و تبدیل یک زمین خالی به یک ساختمان بلند و زیبا، بیمارستان، ساختمان اداری یا دانشگاه بسیار شگفت‌انگیز است. حتی بهتر از آن کار کردن در حوزه مدیریت پروژه‌های ساخت است که درنهایت باعث کسب نتیجه‌ای منسجم می‌شود.

در این صنعت هموار کردن مسیر ممکن است چالش‌برانگیز باشد؛ به‌خصوص در مدیریت پروژه‌های ساخت. در این مقاله سعی می‌کنیم میسری هموار را پیش روی شما بگذاریم.

چگونه به‌عنوان مدیر پروژه ساخت شروع به فعالیت کنیم؟

آیا مدیریت پروژه ساخت برای شما مناسب است؟

ساده‌ترین تعریف مدیریت پروژه، رهبری گروه‌ها و حفظ پروژه‌ها در محدوده زمان و بودجه است. Study.com نقش مدیر پروژه را به این صورت تعریف می‌کند: مدیران پروژه زمان، هزینه و کیفیت را در پروژه‌های ساخت ازجمله پروژه‌های اقامتی، تجاری، مسکونی تا راه‌ها، پل‌ها و مدارس کنترل می‌کنند. آن‌ها تمام جوانب فرآیند ساخت ازجمله استخدام پیمانکاران و کار با مهندسان، معماران و تولیدکنندگان را برنامه‌ریزی و هماهنگ می‌کنند. ممکن است یک مهندس کل یک پروژه ساخت را زیر تحت کنترل داشته باشد یا چند مدیر پروژه قسمت‌های خاصی از یک پروژه بزرگ‌ را کنترل کنند.

مدیران پروژه کارگاه را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند که الزامات ایمنی و سلامت رعایت شده است، با مشتریان در ارتباط هستند، پیشرفت کار را گزارش می‌کنند و به‌عنوان منبعی برای کارگران تحت مدیریت خود عمل می‌کنند.

به‌طور خلاصه این شغل مسئولیت و فشار زیادی دارد. درحالی‌که شغل مدیر پروژه برای خیلی‌ها روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد (با دستمزد خوب و پیشرفت کاری قابل‌توجه) اما هرکسی نمی‌تواند یک مدیر پروژه باشد. این شغل به مهارت‌های اساسی در رهبری، ارتباطات، مدیریت زمان، هماهنگی، حل مسئله، حسابداری و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

به‌علاوه مالکان وقتی اشتباهی پیش می‌آید سریعاً شروع به سرزنش می‌کنند؛ بنابراین مدیران باید فشار ناشی از کار را تحمل کنند. لازمه پیشرفت یک مدیر پروژه ذهن و اراده‌ای قوی برای حل مسئله در مواقع نیاز است.

اهمیت مدرک

در دنیای امروز به نظر می‌رسد که مدیران پروژه ساخت بهتر است داشتن مدرک دانشگاهی (معمولاً مدرک کارشناسی) داشته باشند. هرچند داشتن مدرک کارشناسی ارشد هم غیرمعمول نیست. این مدرک‌ها در رشته‌های فنی و علمی متنوع بوده و در درجه اول عبارت‌اند از:

  • مدیریت ساخت
  • مهندسی و مطالعات ساختمان
  • مهندسی عمران و نقشه‌برداری
  • مهندسی ساخت

اگر به دنبال کسب مدرک هم نیستید، دوره کارآموزی راه هوشمندانه‌ای برای کسب دانش و تجربه اولیه است. حتی اگر مدرک هم داشته باشید، کارآموزی می‌تواند باعث بهتر شدن رزومه شما برای کسب شغل شود. همین‌طور کسب تجربه میدانی اولیه‌ای مانند کار کردن به‌طور نیمه‌وقت در یک کارگاه ساختمانی به‌عنوان شغل تابستانی هم به شما دید اولیه در مورد شرایط یک کارگاه ساختمانی خواهد داد. حتی کمترین تجربه هم شما را یک قدم به نقش مدیر پروژه موردنظر نزدیک می‌کند.

اگر ترفیع نگیریم، چه کار کنیم؟

آیا در برزخ منتظر ترفیع هستید؟ اگر مدتی است که به‌عنوان مترور، مهندس کارگاه یا شغلی دیگر در صنعت ساخت‌وساز کار می‌کنید اما می‌خواهید به سمت حرفه مدیریت پروژه حرکت کنید، در این مقاله به چند گام اشاره می‌کنیم که به شما در این راه کمک می‌کنند.

صبور باشید اما تعریف واضحی از اهداف شغلی خود داشته باشید: نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به یک‌باره پیشرفت شغلی داشته باشید پس عجله نکنید. اهداف و برنامه‌های شغلی خود را به‌صورت شفاف به مدیر خود انتقال دهید تا انتظارات مشخص شوند. مسئولیت‌ها و ترفیع‌های کوچک، مانند دستیار مدیر پروژه را بپذیرید؛ این موارد شما را به هدفتان نزدیک می‌کنند.

تعهد شغلی خود را حفظ کنید: علاوه بر تعهد به وظایف حرفه‌ای روزانه، یک راه هوشمندانه برای نشان دادن ارزش خود، تلاش برای بهبود فرآیندها و بهره‌وری است. اگر چیزی می‌بینید که می‌تواند تغییر یابد یا بهبود پیدا کند، پیشنهاد آن را مطرح کنید، ایده‌های جدید خود را به مدیرانتان ارائه دهید و نقش فعالی در شنیده شدن پیشنهاد‌های دیگران داشته باشید.

در یک دوره آموزشی شرکت کنید: اگر دائماً تلاش می‌کنید اما نداشتن تجربه یا مدرک رسمی در مدیریت پروژه ساخت باعث می‌شود که به ترفیع مور نظر خود نرسید، آموزش را جدی‌تر بگیرید. حتی اگر نیازی به داشتن مدرک رسمی ندارید، یک دوره آموزشی آنلاین یا یک دوره کوتاه‌مدت می‌تواند به شما در درازمدت کمک کند.

از مدیران مورداحترام خود یاد بگیرید: ممکن است در محل کار خود منابع زیادی در دسترس داشته باشید؛ اما هیچ‌وقت قدرت ایجاد روابط را دست کم نگیرید. با یکی از مدیران خود ارتباط بگیرید تا بفهمید که چگونه به این موقعیت رسیده‌اند. تجربه آن‌ها برای شما خیلی ارزشمند خواهد بود.

تجربه کنید: در ساخت‌وساز بهترین راه برای یادگیری هر چیزی تجربه کردن آن است. از کثیف شدن کفش‌هایتان نترسید و در کارگاه بیشتر فعال باشید. هر چه می‌توانید در مورد نحوه کنار هم قرار گرفتن المان‌های مختلف سؤال بپرسید. افرادی که شما از آن‌ها سؤال می‌پرسید دوست دارند در مورد کار خود صحبت کنند و همه‌چیز را برای شما توضیح ‌دهند. قطعاً شگفت‌زده می‌شوید.

چگونه به‌عنوان مدیر پروژه ساخت شروع به فعالیت کنیم؟

حال که یک مدیر پروژه هستید، چه بخواهید به‌عنوان یک مدیر پروژه پیشرفت کنید و چه بخواهید به موقعیت شغلی بعدی بروید، در این مقاله راه‌هایی برای کمک به موفقیت شما وجود دارد.

با اشتیاق کارکنید

به شغل خود به‌عنوان یک علاقه نکاه کنید نه صرفاً یک شغل. اگر می‌خواهید موفق شوید باید کار خود را دوست داشته باشید – این تنها انگیزه رشد شغلی است. در عین توجه به رفاه و سلامت ذهنی و تعهدات خانوادگی خود، غرق شدن در شغلی که به آن علاقه دارید تنها راه کسب موفقیت و در بلندمدت است.

از فناوری و دیگر ابزارها استفاده کنید

مدیران پروژه مدرن امروزی باید نسبت به پذیرش فناوری‌های جدید مشتاق باشند. علاوه بر پلتفرم‌های مدیریت پروژه از مزیت‌های نرم‌افزارهای تعاملی هم استفاده کنید. حتی اگر شخصاً از این پلتفرم‌ها استفاده نمی‌کنید، ایفای نقشی پیشتاز در استفاده اعضای تیم از فناوری باعث دستاوردهای بزرگی در نحوه ارتباطات در پروژه‌ها خواهد شد.

بر ارتباطات خود تمرکز کنید

ارتباطات ضعیف در مدیریت پروژه هزینه سنگینی دارد اما خوشبختانه می‌توان این مهارت را بهبود داده و اصلاح کرد. سبک‌ ارتباطی خود، ازجمله هوش عاطفی خود را که به شما امکان درک و ارتباط بهتر با گروهتان را می‌دهد، بهبود دهید.

منظم باشید

برای حفظ برنامه‌ها، مدیران ساختمانی باید منظم باشند. مهارت‌های سازمانی خود را تمرین و اصلاح کنید و از فناوری و ابزارهای قابل کاربرد استفاده کنید.

با گروه خود رابطه خوبی داشته باشید

شاد نگه‌داشتن گروه لازمه موفقیت در مدیریت پروژه است. با گروه خود ارتباط برقرار رکنید و وقتی مشکلی دارند یا کمک می‌خواهند به آن‌ها گوش دهید. قابل‌اعتماد بودن یک اصل حیاتی است؛ زیرا این کار یکی از راحت‌ترین راه‌های کاهش تغییرات و حفظ گروه در بلندمدت است.

تعیین اهداف

اگر می‌خواهید یک مدیر پروژه موفق باشید – و به‌خصوص اگر در ادامه به دنبال کار به‌عنوان مجری پروژه هستید – اهداف خود را تعیین کنید. پیشرفت خود را روزانه کنترل و در صورت نیاز تعدیل کنید. به‌علاوه از مدیران و اعضای گروه خود بازخورد بگیرید تا بفهمید که چگونه می‌توانید پیشرفت کنید.

با مشتریان و کارفرمایان در ارتباط باشید

به‌عنوان یک مدیر پروژه اعتبار شما در داخل و خارج شرکت و پروژه بسیار اهمیت دارد. حتماً همیشه ارتباطات و تعاملات خود با کارفرما را اولویت‌بندی کنید؛ به‌گونه‌ای که بدانند چه اتفاق در حال رخ دادن است و به کاری که شما می‌کنید اعتماد داشته باشند و درنهایت از شما تمجید کنند.

مهارت‌های مدیریت بودجه را در خود تقویت کنید

بودجه‌بندی یک مهارت ضروری دیگر برای یک مدیر پروژه موفق است. بامطالعه در حوزه کنترل هزینه، نظارت و حسابداری مهارت‌های بودجه‌بندی خود را بهبود ببخشید. دانستن این‌که برای چه چیزی هزینه کنید و چه هزینه‌ای را حذف کنید، در مواقع ضروری می‌تواند به شما در حفظ پروژه‌ در مسیر تعریف‌شده کمک کرده و به مشتری/ مالک این پیام را بدهد که شما اقدامات لازم برای موفقیت پروژه را انجام می‌دهید.

جهش به سمت جایگاه شغلی بعدی

همه مدیران پروژه به مدیر ساخت‌ یا مجری پروژه تبدیل نمی‌شوند. هرچند شخصی که هوش لازم برای رسیدن به مرحله کاری بعدی را داشته باشد با کار سخت و پافشاری به هدف خود می‌رسد.

اگر هدف شما این است، تمرکز و عزم خود را حفظ کنید، قطعاً فرصت خوبی برای ترفیع به دست خواهید آورد. هرچند توصیه‌های بالا به شما در موفقیت به‌عنوان مدیر پروژه و پس‌ازآن کمک خواهد کرد اما تمرکز بر استراتژی و صبور بودن به شما در رسیدن به مرحله بعد کمک خواهد کرد.

تمرکز استراتژیک

اول، استراتژی! اگر دیدگاه استراتژیک ندارید، از دیگر همکاران خود عقب خواهید ماند و مغلوب خواهید شد. تمرکز استراتژیک برای فکر کردن ورای کارهای روزانه ضروری است. اگر مراقب نباشید کارهای روانه شما را مغلوب خود خواهند کرد. از هر پروژه به‌عنوان بهانه‌ای برای نشان دادن توانایی‌های خود با ارزیابی ریسک، مدیریت و استراتژی کلی استفاده کنید.

صبر، صبر، صبر

دوم، صبر داشته باشید! پیشرفت شغلی از مدیر پروژه به مدیر ساخت یا مجری پروژه پروسه‌ای طولانی است. بعضی از نقش‌ها نیازمند بیش از یک دهه برای کسب مهارت شغلی هستند درحالی‌که بعضی از شغل‌ها هم در صورت زمان‌بندی به زمان کمتری نیاز دارند.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .