مقاله تحلیلی: نقش مشاوران BIM در تحول دیجیتالی

مقاله تحلیلی: نقش مشاوران BIM در تحول دیجیتالی

در هفتمین میزگرد از سری میزگردهای مرکز Digital Built Britain (CDBB) که باهمکاری موسسه Chartered برگزار شد، مشاوران BIM برای تبادل دیدگاه‌ها و در نظر گرفتن پیشرفت‌های انجام شده در BIM گرد هم آمدند.

پیام شفاف و بلند این میزگرد این بود که باوجود مزایای فراوان BIM تا تبدیل آن به یک روش معمول کسب‌وکار در صنعت ساخت راه زیادی باید پیمود.

مثال‌های زیادی از کاربرد خوب، به‌خصوص در بخش عمومی وجود دارد؛ اما مشتریان بخش خصوصی هنوز درک شفافی از ماهیت BIM و مزایای آن در مرحله طراحی، ساخت و حتی در طول عمر دارایی ندارند. کمبود نیروی ماهر در این بخش هم یکی از موانع اصلی پیشرفت در زمینه BIM عنوان شده است.

در حال حاضر کجا هستیم؟

ریاست این جلسه با تری استوکس و فیونا مور از CDBB بود. آن‌ها با پرسیدن این سؤال که به نظر شرکت‌کنندگان، BIM چقدر در سال‌های اخیر پیشرفت کرده جلسه را شروع کردند.

باوجود پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاده، همگی شرکت‌کنندگان موافق بودند که کارهای زیادی برای انجام باقی‌مانده است. لاورنس چاپمن، مشاور BIM در TempleGate Projects معتقد بود که مشتریان بخش خصوصی تنها به این دلیل از BIM استفاده می‌کنند که معمارها یا پیمانکاران از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها هیچ سود یا مزیتی از BIM به دست نمی‌آورند.

نکات کلیدی

  • علیرغم پیشرفت‌های قابل‌توجه در سال‌های گذشته، هنوز بسیاری از مشتریان، به‌خصوص مشتریان بخش خصوصی، درک کافی از BIM ندارند.
  • این بخش هنوز به بیان واضح‌تر (با مطالعات موردی) منافع BIM برای مشتریان، زنجیره تأمین و کاربر نهایی در چرخه عمر پروژه نیاز دارد.
  • اگر بخواهیم از منافع BIM بهره‌مند شویم، صنعت باید از مدل‌های تعاملی جدید استفاده کند.
  • صنعت به مهارت‌های جدیدی به‌خصوص متخصصان داده و مدیران اطلاعات نیاز دارد.
  • تمپلیت های استاندارد داده‌های قابل تحویل BIM باعث ساده شدن فرآیند و کمک به درک مشتری خواهد شد.
  • اگر شرکت‌های ساختمانی نتوانند کسب‌وکار خود را دیجیتالی کنند کسی از بیرون از صنعت خواهد آمد و این کار را انجام خواهد داد.
  • نهادهای حرفه‌ای بخش ساختمان و موسسه‌های آموزشی باید دور هم جمع شده و نحوه حرکت صنعت به سمت یک روش کار تعاملی‌تر با انباشت کمتر اطلاعات را ترسیم کنند.
  • مشاوران مدیریت اطلاعات/ دیجیتال نقش مهمی خواهند داشت.
  • دیجیتالی کردن در مرحله اولیه باعث ایجاد منافع زیادی در کل چرخه عمر دارایی می‌شود.

بسیاری از منافع ناشی از BIM در زنجیره تأمین باقی‌مانده و تأمین‌کنندگان از آن برای افزایش بهره‌وری کار خود و کسب منافع بلندمدت دیگری استفاده می‌کنند که به مشتری منتقل نمی‌شود.

توماس لیندنر، مشاور مدیر پروژه‌ تحول دیجیتالی در Nitty Gritty، نشان داد که در بعضی از موارد از BIM برای ایجاد یک محیط استفاده می‌شود که در آن به‌جای اینکه از BIM برای همکاری تعاملی و ابزاری برای دستیابی به نتیجه مطلوب استفاده شود، پیمانکاران روش‌های کاری خاصی را به مهندسان خدمات ساختمانی تحمیل می‌کنند.

می‌توان استدلال کرد که عدم آگاهی مشتری ممکن است باعث تضعیف فرآیند تدارکات و تأمین شود. اگر یک مشتری تشخیص دهد که به یک ساختمان نیاز دارد، سریعاً یک مدیر پروژه یا معمار مشخص می‌کند و فرصت این‌که همه افراد دور یک میز نشسته و با هم تعامل کنند از دست می‌رود.

او پیشنهاد می‌کند که بهتر است مراحل اولیه پروژه به‌صورت مجزا مدیریت شود تا یک فرصت مناسب از نظر اطلاعاتی ایجاد شود و پس از آن طراحان و دیگر متخصصان مشخص شوند.

استوکس می‌گوید چرا به این راحتی مشتریان را برای نداشتن دانش کافی در مورد BIM سرزنش می‌کنیم؟ پرویس هم موافق بود: «چرا مشتری باید بداند؟ افزایش آگاهی در مورد BIM بر عهده ما یعنی مشاوران BIM است.

حداقل بخشی از مشکل از دید مارزیا بولپانی، مشاور BIM در Mace، پیچیدگی BIM است. بسیار مهم است که برای آگاهی مردم به زبان ساده صحبت شود. ما باید سعی کنیم به افرادی که در این کسب‌وکار هستند، بفهمانیم که BIM چیست و چرا مناسب است.

استوکس اظهار داشت که مشتریان بیشتر بر هزینه‌های سرمایه‌ای تمرکز دارند و به‌اندازه کافی بر منافع چرخه عمر پروژه متمرکز نیستند. بسیاری با او موافق بودند اما اندرو ویکتوری، مدیر فنی Arcadis، خاطر نشان کرد که ما باید مشتریانی که کاربر نهایی نیستند و فقط روی فروش، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود تمرکز دارند را هم درک کنیم.

همیشه یک نسخه واحد برای همه وجود ندارد. بخش ساخت‌وساز به مطالعات موردی خاص هر رشته نیاز دارد تا منافع BIM تشریح شود. مشاوران نقش بزرگی در تبدیل BIM به یک روش معمول کسب‌وکار دارند.

کمبود مهارت

علاوه بر کمبود تقاضای مشتریان، اندرو جانسون، مشاور Operam، کمبود آموزش را دومین مانع اصلی استفاده از BIM در کل زنجیره تأمین می‌داند. وقتی استوکس در مورد مهارت‌های مورد نیاز پرسید، «مهارت‌های برنامه‌نویسی» پاسخی بود که ارائه شد اما مایکل هادسون، دستیار مدیر FL Innovations، گفت ما به بصیرت نیاز داریم؛ نحوه استفاده از این دانش هم کلیدی است. او همچنین نگرانی‌هایی را هم در مورد سختی استخدام متخصصان داده به دلیل این‌که نقش و حقوق آن‌ها در صنعت ساخت تعریف ‌نشده، مطرح کرد.

در ادامه بر نیاز به تخصص مدیریت تغییر، مهارت‌های دیجیتالی و اهمیت موافقت مدیریت ارشد که به گفته گلنون به استاندارد مربوط نیست و بر منافع و بازگشت سرمایه تمرکز دارد، تأکید شد.

جنیفر مک دونالد، مشاور ارشد BIM در PCSG در مورد نیاز به افرادی که بتوانند به‌عنوان رابط عمل کرده و دانش را در رشته‌های مختلف به اشتراک بگذارند، صحبت کرد.

نیاز به تغییر

همه موافق بودند که با هشدار چاپمن در مورد افزایش شدت رقابت جهانی، تعلل و انجام ندادن کاری نمی‌تواند گزینه خوبی باشد. «مقدار سرمایه‌گذاری چینی‌ها در BIM و ساخت‌وساز دیجیتالی شگفت‌انگیز است. انگلیس در حال حاضر پیشتاز دنیا است اما باید به سرمایه‌گذاری و تغییر سریع خود ادامه دهد. در غیر این صورت گوی و میدان را از دست می‌دهد.»

استوکس نظرات شرکت‌کنندگان را در مورد تأثیر دیجیتالی شدن بر بخش ساخت‌وساز و احتمال وارد شدن شرکت‌هایی از خارج از صنعت ساخت و پیشی گرفتن از شرکت‌های ساختمانی پرسید. ویکتوری بر این واقعیت تأکید کرد که: همه‌جا کسب‌وکارهای نوپایی وجود دارد که نشانه این است خطر وجود دارد.

چاپمن افزود: «گوگل کارهای زیادی با یک شرکت سازنده بزرگ انجام داده و سعی می‌کند فرآیندهای آن را درک کند». دیوید اونز متذکر شد که WeWork اخیراً یک توسعه‌دهنده Revit به‌عنوان رهبر اتوماسیون فناوری طراحی استخدام کرده که نیاز به تجربه در زمینه C# و Python دارد. تسلا هم در حال به چالش کشیدن تأمین‌کنندگان خود برای بهبود طراحی با استفاده از اتوماسیون طراحی است.

همچنین در مورد شکل آینده صنعت بحث شد. پرویس عنوان کرد که شرکت‌های بزرگ احتمالاً به چند واحد چابک‌تر و کوچک‌تر تبدیل خواهند شد تا به دنبال بخش‌های خدماتی و فرصت‌های شغلی جدید باشند.

در ادامه جلسه مور از شرکت‌کنندگان پرسید که به نظر آن‌ها نقش مشاوران BIM چیست و آیا در آینده به نقطه‌ای خواهیم رسید که نیازی به خدمات آن‌ها نباشد؟ جکسون معتقد است که کارهای زیادی برای انجام وجود دارد: «به پیشرفت صنعت در شش یا هفت سال گذشته نگاه کنید؛ باز هم راه طولانی برای پیمودن پیش روست. تکامل ادامه دارد و همیشه چیز جدیدی در راه خواهد بود.»

مک دونالد افزود: مطمئن نیستم که اسم آن مشاوره BIM باشد اما نیاز به مدیریت اطلاعات و مهارت‌های دیجیتالی همواره وجود خواهد داشت. همیشه هم نیاز به مشاور وجود دارد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .