مقاله تحلیلی: تأثیر فناوری‌ های دیجیتال بر ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: تأثیر فناوری‌ های دیجیتال بر ساخت‌ و ساز

ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال با سرعت زیادی تمام جنبه‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای ما را درنوردیده است. فناوری‎های جدید از پلتفرم‎های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا غول‎های تجارت الکترونیک در حال تغییر شرایط هم از دیدگاه مشتری و هم ازنقطه‌نظر شرکت‎ها هستند. میزان بهره‎وری و پایداری در حال افزایش و تجربه آنلاین کاربران نیز رو به بهبود است.

ساخت‌وساز نیز، از این قاعده مستثنا نیست. روش طراحی، کار و ساخت در حرفه ما به‌تدریج در حال تغییر است. بااین‌وجود زمانی که صحبت از افزایش بهره‎وری در این صنعت می‎شود، مسائل اساسی زیادی در پیش روی ما قرار دارد.

این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که ساخت‌وساز ازنظر دیجیتالی به پختگی برسد و آماده پذیرش تغییرات باشد. بسیاری از ذی‎نفعان بخش ساختمان در مقابل تغییرات عصر دیجیتال مقاومت می‌کنند.

دلایل زیادی برای وجود این نگرش وجود دارد که ازجمله آن‎ها می‎توان به این موارد اشاره کرد:

  • هزینه بالای ساخت‌وساز دیجیتالی
  • فقدان چارچوبی صحیح برای پذیرش تغییرات
  • عدم تمایل مجریان پروژه به تغییر روش‎های کاری در محل و خارج از محل ساخت‌وساز

درنتیجه علیرغم تغییراتی که در بخش‎های دیگر مشاهده می‎شود، صنعت ساخت‌وساز تا حد زیادی هنوز به همان شیوه‎ ۵۰ سال اخیر انجام می‎شود.

نکته امیدوارکننده این است که انواع جدیدی از فناوری‎های دیجیتال در حال ورود به این صنعت هستند. برای مثال می‎توان به این فناوری‎ها اشاره کرد: ساخت‌وساز مدولار، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، سنسورهای بی‎سیم، چاپ سه‌بعدی و تجهیزات رباتیک. این فناوری‎ها ساخت‌وساز را دگرگون کرده‎اند.

اگر ما این نکته را در نظر بگیریم که بخش ساختمان 6 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‎دهد و حدود 100 میلیون نفر در این بخش مشغول کار هستند آنگاه اهمیت این تغییرات بیشتر مشخص می‎شود؛ بنابراین درک این موضوع که تأثیرات اجتماعی چنین تغییر بزرگی چقدر می‎تواند عظیم باشد کار چندان دشواری نیست.

بر اساس داده‎های گروه مشاوره‎ای بوستون دیجیتالی شدن در همه جنبه‌های ساخت‌وساز باعث صرفه‌جویی 20 درصدی در هزینه‎های ساخت در دهه‌های آینده می‌شود. این مقدار برابر با 1.7 تریلیون دلار در سال است.

ترندهای جهانی، کاتالیزوری برای تغییر

فناوری‎های دیجیتال تنها عاملی نیستند که پذیرش تغییر را در صنعت ساخت ضروری می‎کنند. در حال حاضر برخی از ترندهای جهانی وجود بازار را تغییر داده و صنعت ساختمان را به مسیری سوق می‎دهند که موجب بازنگری روش‎ها و رویه‎های قدیمی می‌شود.

در ادامه به‌طور خلاصه به برخی از تأثیرگذارترین ترندهای جهانی که می‎توانند درنهایت راه را برای آینده دیجیتالی در صنعت ساختمان هموار نمایند، اشاره می‌کنیم.

کمبود مهارت‎ها

امروزه فقدان استعداد یکی از بزرگ‎ترین کابوس‎های بخش ساختمان است. این امر در دو مورد از بزرگ‎ترین بازارهای جهان مشهود است. در بریتانیا تعداد مشاغل بسیار تخصصی بلا تصدی در طول پنج سال اخیر بیش از دو برابر شده است. به‌طور مشابه در ایالات‌متحده نیز پیمان‌کاران با مسائل جدی در زمینه پیدا کردن افراد مناسب و مسئولیت‌پذیر برای موقعیت‎های مختلف مواجه هستند. با توجه به افزایش نیاز به افراد حرفه‎ای مسلط به فناوری انتظار می‎رود اوضاع در این زمینه حتی بدتر هم شود.

شهرسازی

مهاجرت پیوسته و سریع افراد به شهرها موجب پیدایش نیاز فوری به مسکن جدید و با قیمت مناسب شده است. به‌طور خاص در اروپا و کشورهایی مانند ایالات‌متحده و کانادا وضعیت در حال بدتر شدن است. فناوری‎های دیجیتال می‎توانند کمک ارزشمندی برای بخش ساختمان‌سازی در سطح جهان فراهم کنند چراکه این فناوری‎ها می‎توانند موجب تقویت بهره‎وری، کاهش طول زمان اجرای پروژه و به‌طورکلی کاهش هزینه‌های ساخت شوند.

فقدان یا کمبود منابع

طبق گزارش سازمان ملل در طول 40 سال گذشته استخراج منابع سه برابر شده است و انتظار می‎رود این میزان در سی سال آینده بیشتر (دو برابر) شود. واضح است که رویکردی جدید و پایدارتری برای صنعت ساخت مورد نیاز است. این امر به‌ویژه در حال حاضر که تعداد پروژه‎های ساختمانی و به طبع آن مقدار منابع لازم با سرعت زیادی رو به فزونی است اهمیت بیشتری می‎یابد.

تغییرات اقلیمی

بر اساس یافته‎های کمیسیون اتحادیه اروپا ساخت‌وساز عامل تقریباً 40 درصد از مصرف انرژی و مسئول 36 درصد از انتشار کربن در اروپاست. با در نظر داشتن رشد دائمی مراکز شهری بزرگ انتظار می‎رود که در دهه‎های آینده این وضعیت از این هم جدی‌تر شود. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری صنعت ساخت باید به دنبال راه‌حل‌های عملی برای این معضل باشد به‌طوری‌که تحویل پروژه‎ها با اثرات اکولوژیکی کمتری همراه باشد. مطمئناً راه‎حل‎های دیجیتال می‎توانند در این مورد کمک‌کننده باشند.

مقدار زیاد نخاله‎های ساختمانی

حال که صحبت از اثرات زیست‌محیطی به میان آمد باید به این مطلب اشاره کنیم که نخاله‌های ساختمانی یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت ساخت می‌باشند. تنها در اروپا بخش ساخت‌وساز 830 میلیون تن نخاله در هر سال تولید می‎کند. علت اصلی وجود این مقدار وحشتناک نخاله ساختمانی همکاری و برنامه‌ریزی ضعیف در زنجیره ارزش است. درنتیجه مقادیر زیادی از مصالح ساختمانی برای مدت‌های طولانی بی‌استفاده در محل ساخت رها می‎شوند. بر اساس آمار Eurostat ساخت‌وساز عامل ایجاد 34.7 درصد از کل زباله در اروپاست. فناوری‎های دیجیتال می‎توانند به کاهش این معضل جدی کمک نمایند.

سه سناریو برای آینده صنعت ساختمان

بخش ساختمان در جهان تحت فشار زیادی است و راه‎حل‎های دیجیتال می‎توانند راه ورود این صنعت به آینده‎ای پایدارتر، شفاف‎تر و مؤثرتر را هموار نمایند.

برای این‌که این اتفاق به وقوع بپیوندد به برنامه‎ای یکپارچه نیاز است، برنامه‎ای که بتواند به افراد مبتکر و خلاق این صنعت کمک کند تا سریعاً با واقعیت روبرو شوند و برای ادغام ابزارهای دیجیتال در فرایندهای ساختمانی نهایت تلاش خود را به کار بندند.

تنها در این صورت است که می‎توان میزان همکاری در زنجیره ارزش را به حداکثر رسانده و سیستمی مؤثر برای تبادل اطلاعات پروژه و به‌روزرسانی‌های مهم آن برقرار کرد. البته این تغییر زنجیره ارزش همه افراد را درگیر می‎کند: طراحان، معماران، مهندسان، پیمان‎کاران و تأمین‌کنندگان مصالح همگی باید با هم همکاری کرده و بر روی داده‎های قدیمی پروژه کار نکنند.

در تلاش برای پیش‌بینی تغییر پارادیمی آینده در زمینه ساخت، مجمع جهانی اقتصاد و گروه مشاوره بوستون با همکاری یکدیگر سه سناریو مرتبط با آینده صنعت ساختمان را تدوین کرده‎اند:

سلطه دنیای مجازی

فناوری مدرن سرانجام بر صنعت ساختمان چیره می‌شود. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و واقعیت مجازی می‎توانند فرایندهای ساخت را تغییر داده و میزان تأثیر انسان بر بیشتر فعالیت‎هایی را که در محل ساخت رخ می‎دهند به حداقل رسانند. برای مثال کارهای تکراری در مورد ساخت را می‎توان با استفاده از تجهیزات خودکار اجرا نمود درحالی‌که نرم‎افزارهای ساخت نیز می‎توانند از طریق استفاده از حس‎گرهای بی‎سیم به اتوماتیک شدن کل فرایند کمک کنند (برای مثال در طول فرایند تهیه مصالح).

ساخت‌وساز مدولار

پیش‌ساخته سازی در حال رونق است و بیشتر اجزای پروژه‌ها در کارخانه‎ها طراحی و ساخته می‎شوند. این روش به ایجاد فرایند ناب‌تری می‌انجامد که تا خیرات و هزینه‌های پروژه را کاهش می‌دهد. وقتی واحدهای پیش‌ساخته آماده شدند به محل ساخت منتقل‌شده و در آنجا به هم متصل می‎شوند. این تکنیک در حال حاضر در ساخت سازه‌های دریایی رایج است.

رویکرد سازگار با محیط‌زیست

پایداری در حال تبدیل به اولویت شماره یک است و ضوابط زیست‌محیطی سختی برای این منظور تبیین شده‎اند. تطابق با این ضوابط تنها راه قابل‌قبول برای حرکت به جلو است. لازمه این رویکرد استفاده از مصالح جدید است. این نیاز می‎تواند به فرایند ساختی منجر شود که اثرات زیست‌محیطی به‌مراتب کمتری به هماره دارد. این سازگاری می‎تواند به‌طور بالقوه راه‎حلی عالی برای صنعتی باشد که با مشکل کمبود منابع دست‌به‌گریبان است.

۵ روش سرمایه‌گذاری روی فناوری‎های دیجیتال

در حال حاضر تعیین این‌که کدام یک از سناریوهای بالا در آینده صنعت ساخت رخ می‌دهد، دشوار است. منطقی‎ترین حدس این است که ترکیبی از سه رویکرد بالا بر صنعت ساخت تأثیر خواهد گذاشت.

درهرصورت زنجیره ارزش ساخت آمادگی کامل در مقابل هیچ‌یک از این سه رویکرد ندارد. خبر خوب این است که چنین پیش‎بینی‎هایی به صنعت این فرصت را می‎دهند تا خود را برای آینده آماده کنند.

۱. جذب استعدادهای تازه

ما پیش‌تر در مورد نیاز به استعدادهای تازه صحبت کردیم. به نظر می‎رسد این روش یکی از ایمن‎ترین راه‎های حرکت به جلو در ساخت‌وساز است. این صنعت در حال تغییر است و درنتیجه مهارت‎های مورد نیاز برای کار در این بخش نیز در حال دگرگونی هستند. پس ذی‎نفعان باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا این صنعت را به‌روز کرده و نیروی کار جوان و باانگیزه‎ای را جذب کنند که به دنبال کار در حوزه‎ای مرتبط با فناوری باشد.

۲. ساخت زنجیره ارزش یکپارچه

ازآنجاکه پیچیدگی و ملزومات موجود در پروژه‎های ساختمانی افزایش می‎یابند، همکاری یکپارچه در طول زنجیره ارزش موضوعی کلیدی است. استفاده از راه‎کارهای دیجیتال که بخشی از اکوسیستم داده‎ها هستند می‎تواند به بهینه شدن جریان اطلاعات در پروژه انجامیده و میزان تأخیرها و دوباره‌کاری‌ها را به حداقل برساند. به‌علاوه این رویکرد همکاری در طول زنجیره ارزش می‎تواند امکانات و احتمالات جدیدی را پیش روی صنعت قرار داده، تحویل پروژه را تسریع نموده و به ارتقای حاشیه سود بینجامد.

 ۳. سوق دادن صنعت به سمت پذیرش تکنولوژی در مقیاس وسیع

استفاده از راه‎حل‎های دیجیتال در بخش ساختمان هنوز به آن اندازه‎ای که باید گسترش نیافته است. در این وضعیت مقدار کار فیزیکی زیاد و نرخ بهره‎وری به میزان قابل‌توجهی کم است. یک فرایند خودکار به تکمیل پروژه‎ها در زمان کمتر و با دقت بیشتر کمک خواهد کرد.

۴. تمرکز بر داده‎ها

تاکنون چندین مرتبه به قدرت زیاد داده‎ها در آینده صنعت ساخت اشاره کردیم. تبادل به‌روزرسانی‌های مهم در لحظه روش کار و برقراری ارتباط بین افراد در طول فرایند ساخت را بهینه کرده، تعداد اشتباهات را کاهش داده و به هماهنگی بیشتر افراد منجر می‌شود. داده‌‎ها به بهینه‌سازی مرحله طراحی نیز منجر شوند. 

می‎توان با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از پروژه‎های مشابه قبلی حتی قبل از شروع پروژه وجود مسائل خاص در آن پروژه را پیش‌بینی کرد.

۵. پذیرش تغییر

آخرین نکته که البته کم‌اهمیت‌ترین آن‌ها نیست به این اصل اشاره دارد که صنعت ساخت نیازمند بازنگری در بسیاری از فرایندها و روش‎های فعلی است. این باعث می‌شود شناسایی و کشف فرایندهای ساخت که نیازمند تغییرات جدی هستند برای مدیران و سایر ذی‎نفعان آسان‌تر گردد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .