مقاله تحلیلی:‌ آیا شیوع کرونا شیوه سنتی انجام کارها را تغییر می‌ دهد؟

مقاله تحلیلی:‌ آیا شیوع کرونا شیوه سنتی انجام کارها را تغییر می‌ دهد؟

طی سه ماه گذشته، ویروس کرونا در بیش از 100 کشور جهان گسترش یافته است و بیش از 3800 نفر جان خود را از دست داده اند (از 8 مارس 2020). همچنین بسیاری از صنایع جهان از پروازهای لغو شده و قرنطینه های جمعی تا اختلال در زنجیره های تأمین و بازارهای مالی فلج کرده است، در کنار پیامدهای جدی این ویروس برای سلامتی، بحث درباره آینده مشاغل را هم تقویت کرده است. باوجود میلیون ها نفر در سراسر جهان که به دلیل شیوع بیماری از خانه کار می کنند، چه به دلیل قرنطینه و چه به دلیل تدابیر شرکت‌ها برای مقابله با شیوع بیماری، سؤالی که در رسانه های سراسر جهان مطرح می-شود این است: آیا ما شاهد آغاز پایان روش سنتی انجام کارها در دفاتر خواهیم بود؟

 درواقع، ویروس کرونا به طور مستقیم و برای همیشه مفهوم کار در دفاتر سنتی را از بین نمی برد. اگرچه، به طور حتم باعث شده که افراد زیادی دورکاری را تجربه کنند. هنگامی‌که بیزینس ها، شهرها و جوامع به حالت عادی برگردند، ممکن است فواید دورکاری مشخص یا منجر به تغییر روش سنتی انجام کارها در دفاتر شود. از اوایل فوریه، میلیون ها کارمند چینی مجبور شدند روی به دورکاری بیاورند. آمازون، فیس‌بوک، گوگل و ماکروسافت به کارکنان خود در شهر سیاتل گفته اند که از اول مارس کار خود را به‌صورت دورکاری انجام دهند. در طول ماه فوریه، 77 شرکت دولتی در بازار سهام جهانی «دورکاری» را در دستور کار قرار داده‌اند که و به طور قابل‌توجهی از رکورد سال 2018 بیش تر است.

 ویروس کرونا باعث ایجاد جهش بزرگی در تعداد کارمندانی که از راه دور کار می کنند شده است اما این علت پیدایش دورکاری نیست. تعداد کارمندان دورکار در ایالات‌متحده از سال 2005، 173% افزایش داشته و به تعداد 4.7 میلیون کارمند یا 3.4% نیروی کار رسیده است. در همین حال، 5% کارمندان در اتحادیه اروپا از سال 2017 دورکاری می کنند که بیشتر آن ها در هلند (13.7%)، لوکزامبورگ (12.7%) و فنلاند (12.3%) هستند.

 دورکاری مزیت هایی هم دارد. به شرکت ها این امکان را می دهد تا با کم ترین محدودیت جغرافیایی، استعدادهای برتر را استخدام کنند و درعین‌حال از هزینه های زیاد مرتبط با ساختمان ها و تجهیزات اداری اجتناب کنند. مطالعه ای که در دانشگاه استنفورد روی 250 نفر در سال 2017 انجام شد، نشان داد که دورکاری بهره وری کارکنان را تا 13.5% افزایش، روزهای بیماری را کاهش و رضایت شغلی را افزایش می‌دهد. 

مزایای دورکاری برای کارمندان نیز شامل رفت وآمد و هزینه کم تر، تعادل بهتر کار و زندگی و وجود فضایی آرام تر و با بازدهی بیش تر است. دورکاری هر روز محبوب تر می شود. طبق Global Workplace Analytics، 80 تا 90 درصد نیروی کار آمریکا می گویند که دوست دارند دورکاری کنند، حداقل به‌صورت پاره‌وقت. این سازمان برآورد کرده که دورکاری حتی به‌صورت پاره‌وقت، باعث صرفه‌جویی 700 میلیارد دلاری در کل ایالات‌متحده می شود و درعین‌حال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در پی دارد.

 این تغییرات باید مورد توجه معماران و طراحان قرار گیرد. به اشتراک گذاری دانش، اطلاعات و مدل ها به‌صورت دیجیتالی با همکاران در کشور و جهان چه از طریق مدل های BIM، کانال های Slack یا سرورهای از راه دور امکان پذیر شده است. این مدل جدید کار کردن به تحول در طراحی فضاهای اداری یا در حقیقت فضاهای جایگزین برای کار کردن منجر می‌شود.

 بااینکه روش سنتی انجام کار در دفاتر بدون هیچ تردیدی باقی خواهد ماند اما احتمالاً معماری داخل آن به‌شدت تحت تأثیر ترندهایی مانند دورکاری قرار می گیرد. بر اساس برخی برآوردها، 40% فضای دفتر در روز بدون استفاده می ماند. در آینده و وقتی کارمندان زیادی 50% هفته را دورکاری کنند، طراحی داخلی دفتر به میزان خیلی زیادی انعطاف پذیرتر خواهد شد.

 بافاصله گرفتن از روش سنتی انجام کار در دفاتر به مفهوم کار اشتراکی می رسیم. یکی از بزرگ ترین شرکت های کار اشتراکی، WeWork نام دارد که در سال 2010 تأسیس شده و در سال های اخیر نه‌تنها به فضای کار بلکه به طراحی داخلی و سازمان‌دهی شهری نیز توجه کرده است. کار اشتراکی بهترین روشی است که بین کار سنتی و دورکاری قرار دارد. این فضاها به افراد این امکان را می دهند تا با همکارانشان در سراسر جهان همکاری مؤثرتری داشته باشند و از تنهایی و انزوا که اغلب به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات دورکاری یاد می شود، دوری کنند.

 از طرف دیگر، سرعت رو به رشد تحولات تکنولوژی که ما تقریباً در همه صنایع مشاهده می کنیم می تواند باعث تغییر کلی نحوه کار و زندگی شود. ممکن است از معماران خواسته شود تا روشی جدید برای ادغام کارهای دیجیتالی و فیزیکی، منطقه‌ای و جهانی، کار و زندگی ایجاد کنند که دیگر لازم به جمع شدن ده ها یا صدها کارمند را برای 8 ساعت در روز در یک دفتر نباشد. 

این موضوع به‌خودی‌خود به این سؤال منجر می شود که روش هایی که در حال حاضر وجود دارند چه می شود؟ آیا امکان دارد این فضاهای کاری که دارای تجهیزات و تأسیسات پیچیده هستند و برای مشاغل فعلی طراحی شده اند به روش جدیدی از زندگی کردن یا تولید در قلب شهرها تبدیل شوند؟

 ما شاهد تغییرات اساسی در روش کار دفتری بوده ایم. دفترهای فضای باز اولین بار در سال 1940 به وجود آمدند و اکنون 70% طراحی فضاهای کاری به این صورت است. پس از رونق فناوری در دهه 1990، دفترهای باز انتخاب بسیار بحث-برانگیزی برای طراحی محسوب می‌شوند و سؤال‌هایی در رابطه با تأثیر آن بر سلامت روان، بهره وری و گرمایش و سرمایش فضا مطرح می شود. در همین حال، ظهور غول های اقتصاد از اوایل تا اواخر دهه 2000 منجر به ادغام کار و سرگرمی در فضای کاری شد به‌طوری‌که دفاتر کار به نمادی از جوانی و خودجوش بودن شرکت تبدیل شدند.

 اگر این روند ادامه پیدا کند، تحول بعدی در طراحی دفاتر کار، شاهد حذف بخش وسیعی از کارمندان از محل کار سنتی خود خواهد بود، چه به‌صورت خودکار یا همان طور که در اینجا بحث شد، به صورت دورکاری. این گذار از کار جمعی به دورکاری و ملاحظات معماری آن برای زندگی و فضاهای دفتری، قدیمی و جدید، قبل از همه گیری ویروس کرونا مطرح بود اما الآن به آگاهی عمومی رسیده است. درواقع، این تجربه اجباری جهانی دورکاری ممکن است باعث ایجاد روابط سالم تر ما در آینده با محل کار شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل مقاله:is_coronavirus_the_beginning_of_the_end_of_offices.pdf

 

مطالب مرتبط:

 

درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست معرفی منابع مناسب برای آزمون طراحی معماری
برای آزمون معماری چی خوبه کدوم بسته هارو پیشنهاد میدید ؟
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی پلان طبقات مسکونی
سلام.من در طراحی نقشه با موردی روبرو شدم.از دوستان تقاضا دارم نظرات کارشناسانه خودشون رو ارائه بفرمایند.من یک ملک ۱۳۳۲ متری شمالی دارم که از تجمیع سه ملک ۴۴۴ متری شمالی مجاور هم هر کدام با عرض ۱۲ و طول ۳۷ حاصل شده است.سطح زیر بنا ۳۶ متر بر و ۲۲ متر عمق دارد و فقط از سمت جنوب(حیاط) نور دارد.قرار است در هر طبقه ۶ واحد ساخته شود.دوستان چگونه ۶ واحد را طراحی میکنند.اتوبوسی با قرارگیری راه پله و راهروی بین واحدها در شمال زمین و انتهای ساختمان؟یا چیز دیگری به ذهن دوستان میرسد.؟من یک اتود زدم با دو واحد اتوبوسی در دو گوشه غربی و شرقی و بین انها ۴ واحد که دو واحدبزرگ ان جنوبی و دارای نورگیری از فضای ازاد و رو به حیاط و دو واحد کوچک بدون دسترسی به فضای ازاد و با نورگیری فقط از نورگیر.اما طبق ضوابط طرح تفصیلی تمام واحدها باید به فضای ازاد دسترسی داشته باشد.چیزی به ذهنم نمیرسه.دوستان لطف کنند من رو راهنمایی بفرمایند.ممنونم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت شرکت معماری با دفتر معماری چیست؟
باسلام تفاوت شرکت معماری با دفتر معماری در چیست و شرایط و ضوابط دایر کردن دفتر معماری چیست. با تشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .