مقاله تحلیلی: ضرورت‌ های شهرهای هوشمند

مقاله تحلیلی: ضرورت‌ های شهرهای هوشمند

 برای آنکه در شهرهای هوشمند نوآوری رخ دهد، در وهله اول باید مردم بتوانند در آن زندگی کنند. شهرهای هوشمند نشانه ای از آینده هستند، اما با پیشرفت زیرساخت های مدرن، در تقابل با ساکنان قرار گرفته‌اند.

شهرهای مدرن با مشکلات عدیده ای، از تغییرات اقلیمی گرفته تا هزینه های مسکن تا ترافیک و بیکاری روبرو هستند. این مسائل به‌واسطه سیاست و انگیزه های اجتماعی حل شده است، اما اکنون، با تکنولوژی شهرهای هوشمند مانند اشتراک‌گذاری خودرو یا مسکن، سیستم حمل‌ونقل عمومی متصل به اینترنت و غیره قابل حل است.

لازمه این کار این است که همه این تکنولوژی‌ها مورد استقبال مردم شهر قرار گیرند و این بدان معناست که ساخت نسل بعدی شهرهای هوشمند همکاری گسترده ای را لازم دارد.

 آینده شهرهای هوشمند

هرچه قابلیت تکنولوژی در حل مشکلات شهرها بیشتر شود، احتمال تقابل تکنولوژی و مردم افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی مسائلی مانند حریم خصوصی و فضاهای مشترک و تکنولوژی اشترکی به وجود می آیند. باور کنید یا نه، مردم همیشه تمایل به عدم توافق در مورد مسائل مختلف دارند، به‌خصوص زمانی که باید تکنولوژی را در زندگی روزمره خود بگنجانند.

مدیران شهری برای غلبه بر چالش های رو به رشد شهرهای هوشمند آینده باید آسیب های تکنولوژی را حداقل و مزایای آن را به حداکثر برسانند. این به معنای شفافیت در تکنولوژی، تعامل عمومی در فرآیند پیاده‌سازی و حفظ حریم خصوصی داده ها است.

 شفافیت در تکنولوژی

عموم مردم تمایل دارند در مقابل شرکت های بزرگی که چگونگی پیاده سازی تکنولوژی در شهرها را پشت درهای بسته برنامه ریزی می کنند، مقاومت کنند. آن ها زیرساخت های عمومی را به‌عنوان بخش از  خانه خود می دانند؛ بنابراین، هنگامی‌که یک شرکت بدون شفاف‌سازی، قصد واردکردن تکنولوژی و ایجاد انقلابی در شهر را دارد، ممکن است با مخالفت مردم روبرو شود. 

این نشان‌دهنده آگاهی روزافزون مردم عامه نسبت به تکنولوژی است. ازآنجاکه جامعه از میزان خطرناک بودن تکنولوژی آگاه است، در برابر تکنولوژی جدیدی که  اطمینان کامل نسبت به آن وجود ندارد، مقاومت بیشتری می شود. 

حریم خصوصی داده‌ها

مردم بیش از هر زمان دیگری می دانند که دسترسی و کنترل بر روی داده های شخصی، برای حفظ امنیت اطلاعات بسیار مهم است. شهرهای هوشمند باید برای پذیرش تکنولوژی، هاله ای از امنیت و ایمنی بین تکنولوژی و افرادی که در این شهرها زندگی می کنند، ایجاد کنند.

مشارکت عمومی در تکنولوژی

بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد و ایجاد شغل و بخش عمومی برای راهنمایی و پاسخگویی است. با ادغام این دو بخش برای ساخت شهرهای هوشمند پیش رو؛ حفظ مسئولیت‌پذیری بخش دولتی، مهم‌ترین عامل موفقیت پروژه ها خواهد بود.

یکی از عناصر اصلی که می تواند اصطکاک بین این دو بخش را کاهش دهد، داشتن یک پروژه هدف محور است. پروژه های شهر هوشمند که بر روی رفع نیازهای شهر متمرکز شده اند، عموماً مشارکت عمومی بیشتری را در پی دارد که سبب سهولت در پذیرش پروژه خواهد شد.

بر پایه این سه اصل اساسی، هدف از به‌کارگیری تکنولوژی در شهرهای هوشمند، بهبود زندگی انسان است؛ بنابراین چه شهرهایی در حال حاضر در مسیر صحیح قرار دارند؟

کپنهاگ

کپنهاگ در سال 2014، برای پروژه داده هایِ تلفن هایِ ادغام شده با سیگنال های GPS برای ایجاد نوآوری سبز در سطح شهر، جایزه جهانی شهرهای هوشمند را کسب کرد. در این پروژه داده های مربوط به نحوه حرکت مردم در سطح شهر باهدف بهینه-سازی جریان ترافیک در سطح شهر جمع‌آوری شد. نتیجه این نوآوری، کاهش 10 درصدی زمان سفر برای ساکنان و یک سود اقتصادی عظیم بود.

سنگاپور

رهبران سنگاپور با ساخت چندین اپلیکیشن، امکان ارتباط بیشتر شهروندان با خدمات عمومی اطراف خود را فراهم کرده اند. این شهر توانسته از طریق تجمیع داده ها و هکاتون ها، کارایی شهر را به‌واسطه تعامل بیشتر جامعه بهبود بخشد.

دبی

هدف از طرح ابتکاری شهر هوشمند دبی، سنجش و بهبود شادی شهروندان به طور مستقیم از طریق تکنولوژی یکپارچه است. دولت شادی را از بازخورد به‌روز شهروندان در تعامل با شهر می سنجد. این کار در نهایت به تصمیم‌گیرندگان شهر الگوی به‌روزی از چگونگی انجام و بهبود طرح می دهد. این روشی است که تکنولوژی جدید شهر هوشمند می تواند از طریق آن به طور مستقیم زندگی ساکنان خود را بهبود بخشد.

توضیح ویراستار:

هکاتون: رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، ازجمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. هکاتون‌ها معمولاً بین یک روز تا یک هفته به طول می‌انجامند. برخی از هکاتون‌ها تنها برای اهداف اجتماعی و آموزشی هستند، هرچند که در اکثر موارد، هدف هکاتون‌ها ایجاد نرم‌افزارهای مفید و قابل استفاده است. هکاتون‌ها معمولاً بر روی هدف خاصی تمرکز دارند که می‌تواند شامل یک زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده، یک سیستم‌عامل، یک برنامه کاربردی، یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار، موضوع و گروه جمعیت شناختی برنامه‌نویسان باشد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

لینک دانلود

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
لینک دانلود
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .