مقاله تحلیلی: تست رادیوگرافی بتن

مقاله تحلیلی: تست رادیوگرافی بتن

این ارزیابی شامل تست رادیوگرافی به‌منظور بررسی شرایط داخلی بتن در المان‌های ساختمانی است. ارزیابی رادیوگرافی بتن ازجمله روش‌های غیر مخرب است که به‌واسطه آن می‌توان موقعیت آرماتورهای فولادی، ‌منافذ‌‌‌ در‌‌‌ بتن‌ و‌‌ ‌‌موقعیت‌ ‌کابل‌های‌ تحت‌ تنش‌ را‌ ‌مشخص‌ کرد.

تست‌ رادیوگرافی ‌به‌واسطه‌ عبور‌ ‌اشعه ‌ایکس ‌یا ‌‌‌گاما ‌در ‌‌‌المان‌های‌ بتنی ‌مورد ‌نظر‌ ‌انجام ‌می‌شود. ‌‌قسمت‌های ‌مختلف‌ یک‌ عضو ‌‌بتن ‌مسلح‌ ‌مانند ‌‌آرماتورهای و فولادی، بتن و منافذ مقادیر متفاوتی از این اشعه را جذب می‌کنند.

از نوار رادیوگرافی که به اشعه‌ مذکور حساس است به‌منظور ثبت نواقص و میلگردهای فولادی استفاده می‌شود. این به آزمایشگر امکان تشخیص و تعیین دقیق موقعیت میلگردها، منافذ و ترک‌ها را می‌دهد.

تجهیزات تست رادیوگرافی

  1. منبع تولید اشعه ایکس با گاما
  2. فیلم رادیوگرافی برای ثبت نواقص میلگردهای فولادی

اصول انجام تست رادیوگرافی

رادیوگرافی بر اساس نفوذ اشعه ایکس یا گاما در بتن و استفاده از یک نوار برای ثبت نواقص در المان‌های بتنی انجام می‌شود. عضو بتنی تحت آزمایش باید بین منبع تابش اشعه و آشکارساز قرار گیرد. با عبور اشعه از داخل عضو، شدت آن بسته به ضخامت، چگالی و قدرت جذب عضو کاهش می‌یابد.

آرماتورهای فولادی انرژی بیشتری به نسبت بتن جذب می‌کنند و روی نوار به‌صورت ناحیه روشنی نمایش داده می‌شوند. ترک‌ها و منافذ اشعه کمتری جذب می‌کنند و روی نوار به‌صورت ناحیه تاریک نشان داده می‌شوند. ترک‌هایی که موازی با راستای تابش اشعه باشند سریع‌تر ترک‌هایی که عمود بر راستای تابش هستند، شناسایی می‌شوند.

قابلیت نفوذ اشعه ایکس پرتابل محدود است و برای اعضایی یا ضخامت کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. اشعه گاما ناشی از زوال رادیواکتیوی ایزوتوپ‌های ناپایدار است و منبع اشعه گاما را نمی‌توان خاموش کرد. در صورت عدم استفاده از این تجهیزات باید اقدامات حفاظتی گسترده‌ای انجام داد. برخی از اشعه‌ی گاما می‌توانند تا عمق ۴۵۰ میلی‌متری نفوذ کنند. برای المان‌های سازه‌ای ضخیم‌تر یک سوراخ در عضو حفر و منبع در آن قرار داده می‌شود.

درنهایت باید برای اجتناب از ریسک ناشی از اشعه‌ی مورداستفاده، اقدامات احتیاطی انجام شود.

محدودیت‌های تست رادیوگرافی

تست رادیوگرافی در ارزیابی ضخامت عضو بتنی دارای محدودیت‌های خاصی است. دلیل این است که تجهیزات سنگینی برای اشعه ایکس موردنیاز است. استفاده از این تجهیزات دشوار و مستلزم صرف زمان زیادی است که گاهی باعث افزایش هزینه‌های آزمایش می‌شود.

علاوه بر این باید به دلیل وجود اشعه‌ی پراکنده از یک سیستم محافظتی در ارزیابی المان‌های بتنی ضخیم استفاده کرد.

شرح رادیوگرافی بتن نیز با دشواری‌هایی همراه است چراکه هیچ استانداردی برای نواقص و هیچ معیار پذیرش استانداردی برای آزمایش وجود ندارد.

کاربردهای تست رادیوگرافی

  1. تعیین موقعیت آرماتورها در بتن
  2. ارزیابی قطر میلگرد و عمق زیرسطحی
  3. شناسایی منافذ، ترک‌ها و مصالح نامناسب
  4. شناسایی گروت در المان‌های پس کشیده و تغییرات چگالی بتن
  5. بازرسی اتصالات جوشی در خطوط لوله
  6. تشخیص ناپیوستگی‌ها در جوش
  7. تعیین میزان خوردگی داخلی و خارجی

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .