مقاله تحلیلی:‌ ساخت و ساز مدولار

مقاله تحلیلی:‌ ساخت و ساز مدولار

سازندگان، کارفرمایان، پیمانکاران اصلی و پیمانکاران فرعی همگی با مشکلی مشابه روبرو هستند. پروژه‌های عظیمی که هزینه‌های زیادی هم دارند را چگونه باید ساخت؟ محدودیت در زمین مورد نیاز، مشکلات حقوقی و افزایش هزینه‌های ساخت چالش‌های مداومی را که سازندگان بخصوص در ساخت مسکن با آن مواجه هستند، به وجود می‌آورند. کمبود مصالح و تجهیزات، سخت‌گیری‌های آیین‌نامه و مقررات و نبود نیروی کار ماهر در دسترس، همگی از عوامل کاهش بهره‌وری هستند. مسکن ناکافی و حمل‌ونقل نامناسب باعث کمبود نیروی کار محلی و پیشی گرفتن تقاضای سیری‌ناپذیر بر عرضه موجود می‌شود که همه این عوامل افزایش هزینه‌های ساخت را در پی دارند.

تغییر سیاست‌ها راه‌حل مقابله با این چالش‌ها است. افراد زیادی به دنبال ساده‌ترین راه‌حل ممکن هستند بااین‌حال گروهی باهدف صرفه‌جویی در زمان و هزینه، ایمنی و تضمین کیفیت به ساخت خارج از کارگاه روی آورده‌اند. روش ساخت خارج از کارگاه نسبت به روش ساخت سنتی مزیت‌هایی دارد که عبارت‌اند از: اثرگذاری کمتر بر کارگاه و همسایگان و استخدام نیروی کار بیشتر.

ساخت خارج از کارگاه شامل المان‌های پیش‌ساخته‌ای مانند محصولات هوشمند و سیستم‌های مدولار حجمی می‌شود. CLT، شیشه الکتروکرومیک، قفسه‌های آرماتور، پنل های دیواری، بتن پیش‌ساخته، سیستم‌های MEP، سیستم‌های رایزر، محفظه‌های حمام و مدول های حجمی با تجهیزات و ابزارهای کامل نمونه‌های کوچکی از سیستم‌هایی هستند که امروزه استفاده می‌شوند. برخی از آیتم‌ها مانند اجزای سیستم پیش‌ساخته MEPS را می‌توان در پروژه تنها با همکاری بین پیمانکار اصلی و فرعی و بدون نیاز به حضور افرادی دیگر نصب کرد. بهره‌گیری از BIM به پیمانکاران فرعی MEPS این امکان را داده است تا بخش قابل‌ملاحظه‌ای از کار را در محیطی کنترل شده به‌صورت پیش‌ساخته تولید کنند که باعث بهبود کیفیت و برنامه‌ریزی شده و هزینه کلی را کاهش می‌دهد. برخی از سیستم‌های قاب پنلی را می‌توان بدون حضور همه افراد تیم اجرا کرد. بااین‌حال زمانی که ساخت مدولار سازه را تحت تأثیر قرار دهد، تمامی افراد باید حضور داشته باشند. همه چیز شدیداً به یکدیگر وابسته‌اند و کل تیم باید با یکدیگر هماهنگ شده و به تسهیل روند ساخت مدولار حجمی کمک کنند. این مستلزم تصمیم‌گیری به‌موقع و همکاری در مراحل اولیه طراحی است تا بتوان از نقاط قوت ساخت مدولار در پروژه بهره گرفت.

ساخت مدولار اساساً یک فرآیند تولید است؛ این روش با به‌کارگیری پیشرفت‌های دیگر صنایع و تکنولوژی بازدهی را افزایش دهد. خط تولید ساخت باوجود چندین ایستگاه فعالیت می‌کند و از نقشه‌های کارگاهی که از پلان‌ها و جزئیات تشکیل شده‌اند، بهره می‌گیرد. این کار باعث حذف زمان و مهارت قابل‌توجهی که سابقاً برای ساخت کارگاهی موردنیاز بود، شده و فرصت بزرگی را برای نیروی کار فراهم می‌کند. ساخت مدولار حجمی در محیط ایمن کنترل شده انجام می‌شود که محدودیت‌هایی از قیل شرایط آب‌وهوا، سروصدا، زمان مجاز ساخت و شیفت‌های کاری را ندارد. کارخانه‌ها می‌توانند این عوامل را کنترل کرده و هم‌زمان هدر رفت مصالح و نیروی کار را کاهش دهند.

به‌منظور درک مزایای پیش ساختگی، کل تیم پروژه باید فرآیندهای جدید را بکار گرفته و به‌طور پیوسته روش‌های کاری خود را با این نوع ساخت تطبیق دهند. زمانی که ساخت اجزای حجمی تکمیل شد، همچنان تعداد قابل‌توجهی از اجزای ساختمان وجود دارند که باید در کارگاه سرهم‌بندی شوند.

انتخاب یک سازنده در مراحل اولیه فرآیند به‌منظور کسب موفقیت در پروژه ضروری است. در حال حاضر مجتمع‌های محدودی در مقیاس انبوه در حال تولید هستند به همین دلیل در مراحل اولیه پروژه باید امکان‌پذیر بودن آن بررسی شود. قبل از توافق با سازنده تیم پروژه باید ظرفیت تولید، موقعیت کارخانه، لجستیک، وضعیت مالی و بیمه را آنالیز کند. انتخاب اعضای متخصص معماری، مهندسی سازه و MEPS هم به همان اندازه دارای اهمیت است. باوجوداینکه روزبه‌روز شرکت‌ها در حال کسب تجربه بیشتر در ساخت مدولار هستند اما انتخاب یک تیم باتجربه برای پروژه مزایای خاص خود را خواهد داشت. فرآیندهای صدور مجوز و نظارت نیاز به آموزش و تجربه اجرایی دارد. انتخاب یک پیمانکار اصلی که دارای تجربه ساخت مدولار است به پیوند فرآیند کلی و تیم کمک کرده و ریسک کلی را حداقل می‌سازد.

 ترکیب مناسب اعضای تیم، درخواست مشارکت آن‌ها از ابتدای پروژه، اشتراک مباحث با آن‌ها درباره علت انتخاب ساخت مدولار (کیفیت، قیمت، زمان یا هر سه؟)، تهیه یک برنامه کلی، تقسیم بودجه و امکان تأمین بودجه پیش از ساخت به‌منظور پیشبرد فرآیند طراحی همگی عواملی هستند که باید لحاظ شوند.

فناوری‌ها و ابتکارات جدید نیاز به آموزش هوشمند و تعامل روش‌های موجود و روش‌های جدید دارند. ساخت مدولار درصورتی‌که به‌طور موفقیت‌آمیزی انجام شود می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده، ریسک را کاهش و بازدهی را در ساخت افزایش دهد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
محاسبه قلاب برای بلند کردن مقاطع پیش ساخته
سلام، برای بلند کردن مقاطع پیش ساخته می خواهیم از قلاب ساخته شده از آرماتور استفاده کنیم. سایز آرماتور و وزنی که می تواند تحمل کند بصورت دستی و یا نرم افزار مورد نظر است و یا مرجعی که بتوانیم از آن کمک بگیریم و یا به آن استناد کنیم. ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .