مقاله تحلیلی: بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

مقاله تحلیلی: بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

بتن نیز مشابه تمام مواد و مصالح در جهان دارای طول عمر مشخصی است و با گذر زمان مستهلک می‌شود. نقص‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که بتن سخت شده یا سطح آن افت کند. روش رایج برای یکنواخت کردن سطح دال‌ها و ترمیم آسیب‌ها، بتن‌ریزی روی المان بتنی موجود است.

مراحل بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

گام ۱: تمیز کردن سطح بتن قدیمی

پاک‌سازی گردوغبار از سطح دال بتنی موجود پیوستگی سطح دال را با بتن جدید برقرار خواهد ساخت. این پاک‌سازی شامل برداشتن ماسه، برگ درختان و نخاله‌ها می‌شود. یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند تمام گردوغبار ترک‌خوردگی را تمیز کند جاروی سیمی است.

بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

 این کار باید به‌صورت کامل انجام شود، پیشنهاد می‌شود از شستشو کننده پرفشار به‌منظور تمیز کردن گردوغبار پنهان موجود استفاده شود. روش دیگر استفاده از شوینده مایع یا پاک‌کننده روغن به‌منظور حذف لکه‌های ماندگار است. آخرین گام تمیزکاری مرطوب کردن سطح است.

گام ۲: تعیین و تنظیم ابعاد

 ناحیه‌ای که قرار است بتن‌ریزی انجام شود را اندازه‌گیری کنید. بسته به کاربری دال و بارهایی که به آن وارد می‌شود ضخامت آن طراحی می‌شود. سپس با استفاده از اندازه‌های به‌دست‌آمده می‌توان مقدار بتن موردنیاز را تخمین زد.

بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

 مهارهایی که در اطراف ناحیه بتن‌ریزی نصب می‌شوند معمولاً از چوب ساخته شده است. برای اطمینان باید این مهارها را با استفاده از ریسمان محکم کرد. برای دال‌های بتنی ضخیم به‌منظور تأمین مقاومت یک شبکه سیمی بر روی مهارها موردنیاز است.

گام ۳: بتن‌ریزی اولیه

در این مرحله دوغاب سیمان بر روی دال موجود پخش می‌شود تا یک پوشش پیوسته بین بتن قدیم و جدید ایجاد شود. دوغاب استاندارد دارای نسبت 1 به 7 آب به سیمان است.

بتن‌ ریزی روی دال بتنی موجود

 گام ۴: بتن‌ریزی

استفاده از ماسه درشت‌دانه یا سنگ خورد شده برای دال کم ضخامت و سنگ‌دانه درشت برای دال ضخیم‌تر ارجحیت دارند. به‌منظور پخش یکنواخت بتن از ماله دستی یا کوبه با اعمال فشار استفاده می‌شود.

به‌منظور اطمینان از پیوستگی کامل بتن جدید با بتن قدیم از یک چسب اتصال استفاده می‌شود. به‌منظور محافظت لایه جدید بتن از مستهلک شدن زودهنگام، یک‌لایه محافظتی با استفاده از ترکیبات عمل‌آوری و اسپری آن بر روی سطح که معمولاً دوره عمل‌آوری هفت‌روزه دارد، بکار برده می‌شود.

مضرات بتن‌ریزی روی دال موجود

۱-افزایش ضخامت دال

ریختن لایه جدیدی از بتن بر روی یک دال چند اینچ سطح را بالا می‌آورد. درصورتی‌که سطح دال تا تراز کف یک درب بالا بیاید، ممکن است در باز و بسته شدن در اختلال ایجاد کند.

۲-عمر بهره‌برداری کمتر

یک دال بتنی که روی یک پی عمیق و مستحکم اجرا شده باشد، 30 تا 40 سال دوام دارد. بتن‌ریزی بر روی بتن قدیمی این بازه را کاهش می‌دهد.

شرایط دال موجود عامل اصلی تعیین‌کننده طول عمر بتن جدید است. درصورتی‌که بتن زیر دال جدید مناسب نباشد، بتن جدید ممکن است فرو رود یا گودال عمیقی در آن ایجاد شود.

۳-پیوستگی

درصورتی‌که بتن جدید به دال موجود متصل شود، به‌ناچار ترک ایجاد می‌شود. حفظ عدم اتصال بتن جدید به دال موجود به جلوگیری از آسیب جدید حاصل از قالب‌بندی و گسترش آسیب بتن قدیم به بتن جدید کمک می‌کند.

همچنین این کار انعطاف‌پذیری لازم به‌منظور انقباض و انبساط در زمان تغییرات درجه حرارت را به هردو دال می‌دهد. یک روش برای جلوگیری از پیوستگی بین دال‌ها، پهن کردن پلاستیک، ماسه یا دیگر مصالح بادوام بین دو لایه است.

۴-نگهداری

باوجوداینکه سنگفرش‌ها، سنگ‌ها و انواع دیگر مصالح پوششی معابر ظاهر زیباتری را به نمایش می‌گذارند اما بتن به مقاومت و نگهداری اندک آن معروف است. دالی که بر روی یک دال موجود بتن‌ریزی شده است نسبت به آسیب ناشی از یخ‌بندان و ترک‌ها حساس‌تر است.

بلافاصله پس از ایجاد آسیب به‌منظور جلوگیری از گسترش آن‌ها، باید آن‌ها را ترمیم کرد و لایه جدید را آب‌بندی کرد. درصورتی‌که متوجه ترک‌های طویل و عمیق شدید، از فردی حرفه‌ای به‌منظور ارزیابی آسیب کمک بگیرید تا تعیین کند که مشکل سازه‌ای بوده است یا خیر؟

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
عکس کاربر
2پاسخ
ضخامت دال راه پله
حداقل ضخامت دال راه پله چه مقدار است و طبق کدام بند مقررات ملی است؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .