مقاله تحلیلی:‌ اندود نفوذی آسفالت چیست؟

مقاله تحلیلی:‌ اندود نفوذی آسفالت چیست؟

 مقاومت برشی محصول آسفالت تحت تأثیر کیفیت اندود نفوذی قرار دارد. اندود نفوذی آسفالت بانام‌های آسفالت امولسیونی، آسفالت رقیق شده با آب و اسپری آلیفاتیک هم شناخته می‌شود. اخیراً من فرصت کار کردن روی یک پروژه بزرگراهی در مناطق کوهستانی با آب‌وهوای سرد را داشته‌ام و واقعاً از دیدن اثرات اقلیم بر مصالح ساختمانی استفاده شده در آنجا متعجب شدم. استفاده از اندود نفوذی آسفالت MC 30 برای من باعث تعجب بود، اما بعد از اینکه ویژگی‌ها و خواص آن را فهمیدم شگفت‌زده شدم و تصمیم گرفتم که تجربه خود را با شما به اشتراک بگذارم.

اندود نفوذی آسفالت چیست؟

اندود نفوذی آسفالت یک امولسیون آسفالتی کند گیر با ویسکوزیته پایین است که با آب رقیق شده است. اندود نفوذی به‌منظور آماده نمودن سطح راه شنی جهت بخش قشر آسفالت استفاده می‌شود. قیر پریمکت که در سطح راه شنی پخش می‌گردد در داخل خلل و فرج آن نفوذ نموده و علاوه بر تحکیم سطح راه شنی سبب تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به بدنه راه می‌گردد.

عملکرد و مزایای اندود نفوذی آسفالت به شرح زیر است:

نفوذ در حفرات ریز

این عملکرد هدف اصلی اندود نفوذی آسفالت است؛ بنابراین اندود نفوذی آسفالت به‌عنوان یک لایه آب‌بند روی بستر اجرا می‌شود تا از لایه‌های زیرین در برابر آب‌وهوای مرطوب محافظت کند و از نفوذ رطوبت در بین لایه‌ها جلوگیری کند.

یکپارچگی بستر دانه‌ای

دومین هدف بسیار مهم اندود نفوذی آسفالت این است که مصالح را در بستر به هم متصل کند و باعث سخت شدن سطح بستر شود.

اتصال لایه‌های مشترک

بستر دانه‌ای نمی‌تواند به‌صورت مستقیم به آسفالت گرم روی آن بچسبد و ممکن است شکست برشی را در صورت کافی نبودن ضخامت آسفالت تجربه کند؛ بنابراین برای چسبندگی مناسب با بستر اندود نفوذی آسفالت باید روی آن پاشیده شود.

کاهش گردوغبار

همان‌گونه که قبلاً هم ذکر شد ذرات بستر دانه‌ای به‌وسیله اندود نفوذی پوشانده می‌شوند. محصور شدن این ذرات باعث می‌شود که محیط کاری برای فعالیت‌های ساختمانی بدون گردوخاک شده و کارگران بتوانند به‌راحتی کار کنند.

چرا نیاز به اندود نفوذی داریم؟

بر اساس تجربه من، نیاز اصلی به اندود نفوذی آسفالت به دلیل شکست امولسیون‌های آسفالتی (HMA) و بستر خیس دانه‌ای به دلیل ایجاد چسبندگی ضعیف است. امولسیون‌هایی که دارای مقدار بیندر بالا یا دوغاب زود گیر هستند معمولاً در برابر چنین شرایطی آسیب‌پذیر هستند. پس نیاز به این عامل چسباننده یعنی اندود نفوذی آسفالت داریم.

نفوذ

تمام اهداف اندود نفوذی را می‌توان بانفوذ کافی آن به دست آورد. نفوذ کافی به این معنا است که کاملاً در عمق بستر نفوذ کرده باشد، اما معمولاً نفوذ 1 تا 2 سانتی‌متر کافی خواهد بود. یک ماده اندود نفوذی باکیفیت، باید از ذرات ریزی تشکیل شده باشد که کشش سطحی کمی در امولسیون داشته و اجازه نفوذ در حفرات مویین را به آن‌ها بدهد.

معمولاً در یک اندود معمولی امولسیون کننده آسفالت با آب رقیق شده و ذرات گسسته‌ای را می‌سازد؛ اما امولسیون کننده کشش سطحی را افزایش داده و از نفوذ جلوگیری می‌کند.

عمل‌آوری/ گیرش

لازم است اندود کاملاً قبل از پوشیده شدن با آسفالت گرم عمل‌آوری شده باشد. تجربه نشان داده است که آسفالت امولسیون زودتر از قیرهای محلول MC یا SC عمل‌آوری می‌شود؛ اما عمل‌آوری سریع‌تر مشکلاتی در اجرا ایجاد می‌کند که همیشه با مشکلاتی در مناطق سرد همراه است؛ بنابراین نازک کردن و گرما دادن یک پیش‌نیاز برای چنین اندودهایی است.

جذب

اندود باید کاملاً جذب بستر شود، اما اگر بعد از 24 ساعت اندود جذب نشده باشد باید آن را برداشت.

اندود در آب‌وهوای سرد و اندودهای آسفالتی امولسیون

معمولاً در مناطق سردسیرتر، اندود نفوذی آسفالت با افزایش ضخامت آسفالت گرم حذف می‌شود؛ اما مسئولیت قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد بهترین گزینه بین حذف اندود نفوذی آسفالتی یا استفاده از قیرهای امولسیون بر عهده طراح است. قیر اندود نفوذی امولسیون از سیمان آسفالتی و یک رقیق‌کننده مانند نفت سفید تشکیل شده است. عامل رقیق‌کننده برای کاهش ویسکوزیته قیر استفاده می‌شود. مخلوطی که به این شکل به دست می‌آید قیر امولسیون نامیده می‌شود. امولسیون‌های با عمل‌آوری متوسط تا عمق بیشتری نسبت به آسفالت‌های امولسیون مرسوم رقیق شده با آب نفوذ می‌کنند اما نیاز به اختلاط مناسب با بستر دانه‌ای دارند.

فرآیند اجرای اندود نفوذی آسفالتی

  1. پاک کردن سطح بستر
  2. پاشیدن آب بر روی سطح بستر برای اطمینان از نفوذ امولسیون یا اندود نفوذی. از پاشیدن آب بیش‌ازحد خودداری کنید.
  3. اسپری کردن اندود نفوذی با استفاده از اسپری امولسیون استانداردی که کالیبره شده است.
  4. اجازه دهید سطح خشک شود و نفوذ صورت گیرد. معمولاً رفت‌وآمد به مدت بیش از 24 ساعت باید ممنوع شود. درصورتی‌که رفت‌وآمد باید انجام شود از یک لایه ماسه می‌توان روی آن استفاده کرد.
  5. تسطیح نهایی روز بعد انجام می‌شود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .