مقاله تحلیلی: چگونه خانه‌ های بتنی مقرون به‌ صرفه بسازیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه خانه‌ های بتنی مقرون به‌ صرفه بسازیم؟

امروزه با توجه به رشد جمعیت و عوامل مهم دیگری بیش‌ازپیش ساخت خانه‌های بتنی مقرون‌به‌صرفه اهمیت یافته است. رشد جمعیت منجر به افزایش نیاز به مسکن شده که خود مستلزم افزایش مصرف انرژی در عملیات ساخت‌وساز می‌شود.

ساخت خانه‌های بتنی مقرون‌به‌صرفه به کانون توجه بسیاری از سازندگان بدل شده است. این توجهات تا حد زیادی موضوعات پایداری، قیمت مناسب، ساختمان‌های سبز، مقاومت در برابر بلایا، حفظ منابع انرژی و ایمنی را شامل می‌شود. در این مقاله در مورد مصالح کم‌هزینه و روش‌های ساخت‌وساز خانه‌های بتنی مقرون‌به‌صرفه است.

مصالح مقرون‌به‌صرفه

۱- پنل های پیش‌ساخته

یکی از سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای ساخت خانه استفاده از پنل های پیش‌ساخته است. اغلب این پنل ها به شیوه‌ای ساخته می‌شوند که به شما امکان ساخت خانه دلخواهتان را می‌دهند. باوجود اینکه ساخت خانه از طریق پنل های پیش‌ساخته یکی از کم‌هزینه‌ترین گزینه‌ها است اما پنل ها انعطاف‌پذیری فاز ساخت و استفاده از مصالح را افزایش می‌دهند.

 چگونه خانه‌ های بتنی مقرون به‌ صرفه بسازیم؟

۲- شیت های بتنی

بتن یکی از مصالح محبوب در نماسازی ساختمان‌های مسکونی است. استفاده از شیت های بتنی یک راه ساده برای نماسازی این قبیل ساختمان‌هاست. از میان مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت، پنل های بتنی یکی از شیک‌ترین گزینه‌ها هستند که کار نماسازی را به‌سادگی ممکن می‌کنند.

شیت های بتنی روند نصب سریعی دارند و علاوه بر این فوق‌العاده ایمن و پایدار هستند. پنل های بتنی مزایای متعددی همچون دوام، مقاومت در برابر آب‌وهوا، عایق در برابر صدا و آتش دارند.

 چگونه خانه‌ های بتنی مقرون به‌ صرفه بسازیم؟

۳- روکش سنگی

خانه‌های سنگی چشم‌نواز هستند اما قطعاً نمی‌توان آن‌ها را جزء خانه‌های ارزان‌قیمت دانست. یکی از راه‌های بهره‌مندی از زیبایی ظاهری سنگ و درعین‌حال کاهش هزینه‌ها، استفاده از روکش‌های سنگی است. این روکش‌ها معمولاً سبک‌تر از نماهای سنگی معمولی هستند. از مزیت این روکش‌ها، کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش نیروی کار و مصالح است.

این روکش‌ها در ضخامت‌های مختلفی موجود هستند. با استفاده از روکش‌های سنگی می‌توان سبک و ظاهر خانه‌ها را بدون اینکه نیاز باشد خانه جدیدی بسازیم، تغییر داد.

 چگونه خانه‌ های بتنی مقرون به‌ صرفه بسازیم؟

۴- بتن

یکی از شیوه‌های جدید و رایج در بازار ساخت‌وساز استفاده از بتن به‌تنهایی برای ساخت خانه به‌منظور کاهش نگرانی‌های نابجا در خصوص بودجه و همچنین داشتن نمایی زیبا است. دیوارهای بتنی ضد آب و ضد آتش هستند. از آنجا که فاقد هرگونه مواد آلی است، دچار کپک‌زدگی یا رشد قارچ نمی‌شود.

از مزیت‌های بتن بهره‌وری در مصرف انرژی، ایجاد فضایی ساکت و مقاومت در برابر سیل و زمین‌لرزه است. از میان مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت، بتن نیاز به نگه‌داری کمتری دارد زیرا می‌توان آن را بدون تغییر باقی گذاشت یا آن را رنگ کرد.

روش‌های ساخت مقرون‌به‌صرفه

بدیهی است که با افزایش جمعیت، نیاز به مسکن افزایش می‌یابد. در ادامه به توضیح روش‌های ساخت مقرون‌به‌صرفه اشاره می‌کنیم.

۱- روش ساخت با استفاده از قالب‌های عایق ماندگار (IFC)

IFC یکی از بهترین رویکردهای ساخت‌وساز است که نقش مهمی در ساخت خانه‌های مقرون‌به‌صرفه ایفا می‌کند. IFC قالب‌های فومی سختی هستند که علاوه بر کاربرد در حین بتن‌ریزی به‌عنوان عایق حرارتی در دیوارهای بتنی عمل می‌کنند.

این رویکرد در مقایسه ساخت‌وساز قاب چوبی استاندارد، کمی پرهزینه‌تر است اما این هزینه با صرفه‌جویی‌هایی که حاصل می‌شود، جبران خواهد شد.

این بلوک‌های فومی علاوه بر سبک و بادوام بودن، دارای مزیت بهره‌وری در مصرف انرژی هم هستند. این خانه‌های مقرون‌به‌صرفه در برابر توفان مقاوم هستند و روند ساخت سریعی دارند.

۲- روش ساخت با استفاده از بتن پیش‌ساخته

از مزیت‌های این روش می‌توان به کنترل بهتر کیفیت، نیاز به نگهداری کم،‌ بهره‌برداری در طولانی‌مدت و انعطاف‌پذیری در طراحی اشاره کرد. مهم‌تر از آن، اینکه این روش منجر به کاهش مصرف فولاد،‌سیمان، آب و نیروی کار در مقایسه با روش بتن‌ریزی درجا می‌شود.

المان‌های بتنی پیش‌ساخته عملکرد قابل‌توجهی در محیط‌های گرم دارند. این المان‌ها قادرند به‌عنوان عایق صدا عمل کنند و همچنین گرما را جذب و به‌تدریج آزاد کنند. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این روش منجر به کاهش مصرف بتن و انرژی می‌شود.

مزایای ساختمان‌های بتنی پیش‌ساخته

  1. سازگار با محیط‌زیست به دلیل کاهش مصرف انرژی،‌آب و مصالح ساختمانی
  2. مقاوم در برابر زمین‌لرزه
  3. سودآوری
  4. بهبود کیفیت و دقت
  5. بهبود کیفیت شرایط زندگی
  6. ایمنی
  7. کاهش تأثیرات ناشی از ساخت‌وساز

معایب ساختمان‌های بتنی پیش‌ساخته

  1. وزن بسیار زیاد المان‌ها
  2. خیز در تیرها و دال‌ها
  3. حاشیه بسیار کم خطا
  4. انعطاف‌پذیری کم در طراحی
  5. قابل‌استفاده نبودن در سیستم‌های سازه‌ای دوطرفه به دلیل محدودیت در ابعاد

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .