مقاله تحلیلی: تأثیر اسکنرهای سه‌ بعدی و فناوری های ابری بر تعاملات کاری

مقاله تحلیلی: تأثیر اسکنرهای سه‌ بعدی و فناوری های ابری بر تعاملات کاری

نقشه‌برداران و مشتریان با استفاده از قابلیت‌ها و داده‌های اسکن سه‌بعدی تراکم بالا بهتر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

Jarrod Black PLS که یک مدیر نقشه‌برداری و برداشت است وقتی می‌خواهد داده‌های پروژه را به دست مشتریان برساند چند سؤال را در نظر می‌گیرد: به چه جزئیاتی نیاز است؟ آیا مشتریان توانایی کار کردن با فایل‌های داده سه‌بعدی را دارند؟ آیا نوع درست نرم‌افزار/ سخت‌افزار را در اختیار دارند؟

جواب این سؤالات به Black کمک می‌کند گزارشی ساده‌تر و سریع‌تر فراهم کند که نیازهای مشتری را برآورده کند؛ به‌خصوص اگر مشتری – که معمولاً یک مهندس سازه یا معمار است – فقط بخواهد فضا را تجسم کند، درکی از مقیاس داشته باشد و کمی پا را از پلان دوبعدی فراتر بگذارد.

این فرآیند بر چالشی که نقشه‌بردارها هنگام اشتراک اطلاعات از میان داده‌های حجیم جمع‌آوری‌شده حاصل از سیستم‌های نوری، فوتوگرامتری و اسکن با آن روبه‌رو هستند، تأکید می‌کند. گاهی کار کردن با داده‌ها و نرم‌افزارهای قدرتمند ممکن است برای بعضی از ذینفعان بیش‌ازاندازه سخت و تخصصی باشد.

در این شرایط داشتن یک ابزار مناسب تواند ارتباطات را کارآمدتر و سریع‌تر کند.

Black  در سال 2016 و در طول کنفرانس Trimble Dimensions، Black با سازندگان نرم‌افزار تریمبل در مورد یک نمایش‌دهنده که نیاز به نرم‌افزار خاصی ندارد و فقط بتوان آن را روی یک مرورگر اجرا کرد، به صحبت پرداخت. در تابستان گذشته تریمبل او را دعوت کرد تا قبل از انتشار Trimble Clarity (یک برنامه ابری در پلتفرم تعاملی Trimble Connect) در کنفرانس INTERGEO نگاهی به آن بیندازد.

 Trimble Clarity به متخصصان صنعت، نقشه‌برداران، مهندسان عمران، سازندگان و مدیران کارگاه امکان مشاهده و اشتراک‌گذاری داده‌های ابر نقطه سه‌بعدی با مشتری را می‌دهد. این ابزار کاملاً با Trimble Business Center هم یکپارچه می‌شود و به کاربر امکان انتشار ابر نقطه سه‌بعدی و اقلام تحویلیِ تصویریِ حاصل از Trimble SX 10 Scanning Total Station یا دیگر ابزارهای Trimble VISION می‌دهد.

Black می‌گوید: «من ساعت‌ها صرف انتقال داده‌ها به زیپ درایو و فرستادن آن یا آپلود داده‌ها می‌کردم. Clarity به کاربرانی که می‌خواهند تنها داده‌ها را بررسی کنند و مهارت‌های لازم برای کار با ابر نقطه را ندارند کمک می‌کند. من می‌توانم یک لینک برای آن‌ها ارسال کنم، آن‌ها روی لینک کلیک کنند و در عرض چند دقیقه داده‌ها برای آن‌ها نمایش داده می‌شود. Clarity ابزارهای خوبی هم دارد.»

این ابزارها شامل قابلیت اندازه‌گیری سه‌بعدی، یادداشت‌گذاری و تعامل سریع با ذینفعان پروژه مانند مهندسان سازه و معماران است که معمولاً Black از آن‌ها استفاده می‌کند.

Black گفت: «نکته خوب دیگر این است که اگر من تغییر یا بازنگری انجام دهم، سایت به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود. پس لازم نیست دائماً فایل هایی با حجم بالا را آپلود کنم.»

رشد داده‌های سه‌بعدی در جغرافیا و صنایع وابسته باعث نیاز به ابزارهایی شده که استفاده از فایل‌های ِداده بزرگ را از انحصار متخصصان درآورده و امکان استفاده از آن را برای افراد عادی افزایش دهند.

با کاهش قیمت سخت‌افزارها، نقشه‌برداران بیشتری از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند و در نتیجه داده‌های حجیمی جمع‌آوری می‌شود. بااینکه فرآیند جمع‌آوری داده ممکن است ساده باشد اما کاری که باید روی داده‌ها انجام شود به این راحتی نیست.

وقتی ذخیره‌سازی، پردازش و اشتراک داده‌ها سنگین شود، مشکل مالکیت فکری به وجود می‌آید؛ مثلاً یک مشتری به نقشه‌بردارهای خود اجازه نمی‌دهد که از اسکنرهای برداشت متحرک استفاده کنند، زیرا این اسکنرها فضای هارد دیسک را پر می‌کنند.

بااین‌حال فناوری حول قابلیت اتصال، محاسبات ابری و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) بهبود پیدا می‌کند که چالش‌های ذخیره‌سازی را راحت کرده و امکان داشتن اطلاعات یکپارچه‌تر و تبادل داده بین گروه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

ارائه‌دهندگان فناوری‌های جغرافیایی برای کمک به مشتریان در پرهیز از نیاز به کامپیوترهای 10 هزار دلاری و لایسنس دسکتاپ 8 هزار دلاری مورد نیاز برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها، به سمت فناروی ابری در حرکت هستند. ابر می‌تواند داده‌ها را ذخیره کرده تا کاربران بتوانند از مرورگرها و وسایل مختلف روی آن کار کنند. وقتی داده‌ها در ابر ذخیره می‌شوند، دیگر نیازی به جابه‌جایی دوباره ندارند و همین باعث کاهش زمان مورد نیاز برای تحویل آن می‌شود.

ابرهای نقطه ایجادشده در Clarity برای اجرا نیازمند واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیستند.

Black گفت: «این ابزار برای کاربر نهایی بسیار باارزش است. اگر فقط برگه‌های پلان را نگاه کنید درک فضا خیلی سخت خواهد بود. این ابزار به شما امکان دیدن فضا و درک آن را می‌دهد.»

به گفته Black: «Clarity یک ابزار خیلی خوب برای کنترل نقشه‌های حاصل از نقشه‌برداری است.»

یکی از پروژه‌های اخیر Black شامل جمع‌آوری داده‌های ابر نقطه برای چندطبقه از یک ساختمان تاریخی بود. Black با استفاده از Clarity توانست به همان اندازه اطلاعات سه‌بعدی به اشتراک بگذارد که معمار با استفاده از آن بتواند مبلمان جدید را سفارش داده و جانمایی کند و درکی از جانمایی تجهیزات خاص داشته باشد.

علاوه بر نیاز به راهی برای به اشتراک‌گذاری راحت داده‌های پیچیده، متخصصان ژئوماتیک زیادی به هماهنگ شدن با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان علاقه دارند؛ فرآیند اطلاعات محور که باعث افزایش بهره‌وری و کارایی در پروژه‌های ساختمانی می‌شود. BIM فرصت‌های زیادی برای نقشه‌برداران در ارائه اقلام تحویلی بیشتر و غنی‌تر به متخصصان طراحی، ساخت و بهره‌برداری می‌دهد.

اما صرف خرید یک اسکنر لیزری باعث تبدیل‌شدن یک نقشه‌بردار به ارائه‌کننده خدمات BIM نمی‌شود. این سطح از خدمات نیازمند درک عمیق‌تر نقشه‌بردار از داده‌ها برای بهبود فرآیند و خروجی‌های پروژه است.

با ابزارهایی مانند Trimble Connect و Trimble Clarity، نقشه‌بردارها می‌توانند از طریق یک محیط مدیریت پروژه واحد با چند نفر ارتباط برقرار کنند. این نوع نرم‌افزارها بخشی از نرم‌افزارهایی هستند که یک نقشه‌بردار را با فرآیند BIM متصل می‌کنند تا بتوانند پا را فراتر از اندازه‌گیری خطوط ملک گذاشته و اقلام تحویلی BIM بهتری ارائه کنند.

با ملاحظاتی که گفته شد، در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف و پشتیبانی نمایش‌دهنده سه‌بعدی اهمیت زیادی دارد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • ابزارهای ارتباطی مانند علامت‌گذاری‌ها و حاشیه‌نویسی‌ها
  • ابزارهای اندازه‌گیری مانند «snapping to» برای اندازه‌گیری عمودی بدون حرکت افقی
  • ابزارهای حرکتی برای حرکت در داخل نمایش‌دهنده
  • فرمت‌های مختلف و انعطاف‌پذیری نرم‌افزار برای مدیریت انواع مختلف فایل
  • امنیت داده‌ها در نحوه ذخیره‌سازی داده‌ها، ذخیره‌سازی آن‌ها در ابر و اتفاقی که بعد از پاک شدن برای داده‌ها می‌افتد.
  • حریم خصوصی، ازجمله این‌که آیا داده‌های مورد استفاده نرم‌افزار شما جمع‌آوری می‌شوند یا خیر و اینکه چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود (مثلاً با کوکی‌ها)

احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین مزایای نرم‌افزار نمایش سه‌بعدی ابری، قابلیت به‌روزرسانی خودکار آن‌ها است.

باوجود همه این ویژگی‌ها، هدف اصلی باید حل کردن مشکلات تعامل باشد.

به گفته Black: «مزیتی که برای مشتریان ما دارد این است که ما مقدار زیادی داده به آن‌ها نمی‌دهیم. آن‌ها فقط با یک مرورگر کار می‌کنند.»

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .