مقاله تحلیلی: آیا می‌ توانید یک مدیر باشید؟

مقاله تحلیلی: آیا می‌ توانید یک مدیر باشید؟

اخیراً در طول وبیناری که برای ASCE در مورد آماده شدن برای بررسی عملکرد سالانه برگزار می‌کردم با این سؤال روبه‌رو شدم.

اولاً خواهم گفت که تغییر موقعیت شغلی شما از مهندسی عمران به مدیریت هیچ ربطی به آمادگی شما ندارد. این موضوع ممکن است به این بستگی داشته باشد که چه زمانی شرکت شما نیاز دارد که این تغییر را انجام بدهد؛ یعنی شما باید همیشه آماده باشید.

اما در پاسخ به این سؤال باید بگویم که می‌توانید آمادگی خود را با بهبود پیوسته مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق نیاز دارید، نشان دهید.

اجازه بدهید از تصویر زیر که در موسسه مدیریت مهندسی بر اساس نظریه محدودیت‌ها برای توضیح بیشتر نحوه کسب مهارت‌های لازم برای یک مدیر تهیه کرده‌ایم، استفاده کنم.

آیا می‌ توانید یک مدیر باشید؟

سه دسته مهارت اصلی وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب به آن‌ها نیاز دارید: مهارت‌های فنی، مهارت‌های مدیریت پروژه و مهارت‌های مدیریت افراد. اگر در بخش خصوص کار می‌کنید می‌توانید دسته چهارم مهارت‌های توسعه کسب‌وکار را هم اضافه کنید.

بر اساس تجربه شغلی من به‌عنوان مهندس عمران و آموزش به هزاران مهندس عمران، به نظر من هر کدام از این دسته‌های مهارتی اهمیت خاصی دارند. بااین‌حال بیشتر متخصصان CE (مهندسی عمران) به‌این‌ترتیب آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند: مهارت‌های فنی، مهارت‌های مدیریت پروژه و پس از آن مهارت‌ مدیریت افراد.

این ترتیب تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا وقتی کار خود را شروع می‌کنید دستورالعمل‌های فنی و مفاهیم را یاد می‌گیرید و سپس با جریان پروژه‌ها آشنا می‌شوید و در نهایت با اعضای تیم، دیگر مشاورها و مشتریان بیشتر تعامل می‌کنید. چیزی که معمولاً اتفاق می‌افتد (و تصویر فوق هم آن را نشان می‌دهد) این است که مهندسان عمران پس از کسب مهارت‌های فنی در شرکت‌های مهندسی آموزش‌های مدیریت پروژه را یاد می‌گیرند. بااین‌حال مهندسان عمران زمان کمی را به کسب مهارت‌های مدیریت افراد اختصاص می‌دهند. نتیجه این است که با عامل محدودکننده برای رسیدن به موفقیت در موقعیت مدیریت مهندسی روبرو خواهید شد.

توانایی شما برای تعامل و مدیریت افراد می‌تواند عامل کلیدی موفقیت شما در مدیریت مهندسی باشد. مهارت‌ مدیریت افراد شامل توانایی‌های شما در موارد زیر است:

  • ارتباط مؤثر با دیگران ازجمله تعیین شفاف انتظارات
  • ارائه یک پروژه در یک جلسه عمومی
  • ایجاد رابطه برای کمک به توسعه کسب‌وکار
  • مدیریت مؤثر زمان با بررسی افراد و اطمینان از این‌که آن‌ها روی انجام بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند تمرکز می‌کنند
  • انتقال تخصص فنی خود به افراد
  • محول کردن کارها به افراد مختلف به‌گونه‌ای که همیشه روی کارهای درست متمرکز بمانند

پس اگر می‌خواهید نشان دهید که آماده موقعیت مدیریت مهندسی هستید، مهارت‌های مدیریت افراد را در خود تقویت کنید. اجازه ندهید مهارت‌ مدیریت افراد، عامل محدودکننده شما باشند.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل مقاله: ask_anthony_how_can_i_show_that_i_am_ready_to_transition_from_civil_engineer_to_manager.pdf

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
صلاحیت مهندس محاسب
سلام و احترام من کاردانی پیوسته رشته ساختمان دارم در حال گذراندن کارشناسی عمران اجرایی اگر کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بخوانم صلاحیت محاسبه تعلق خواهد گرفت؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .