مقاله تحلیلی: کاربردهای بتن آرمه

مقاله تحلیلی: کاربردهای بتن آرمه

بتن آرمه ترکیبی از آرماتور و بتن است و در کارهای مختلفی کاربرد دارد. بتن آرمه مصالح مهمی است که استفاده از آن نسبت به سازه های فولادی عمدتاً به علت شکل پذیری، سازگاری و مقاومت در برابر آتش و خوردگی، ترجیح داده می شود. سازه‌های بتنی هزینه های تعمیر و نگهداری کمی دارند.

پیشرفت در زمینه سیمان باکیفیت تر باعث تولید بتنی با مقاومت و دوام بیش تر شده است. از بتن آرمه در ساخت فونداسیون تا پشت بام ساختمان ها، در ساخت بزرگراه ها، ساختمان های پیش ساخته، سازه های شناور، تونل های برق آبی، کانال های آبیاری، زهکش ها و هر سازه قابل تصور دیگری استفاده می شود.

کاربردهای بتن آرمه

۱. ساختمان ها

ساختمان ها از تیرها، ستون ها، دیوارها، کف ها و سقف ها تشکیل می شوند. بتن آرمه در شرایط ایده آل برای ساخت کف، دال سقف ها، ستون ها و تیرها در سازه های مسکونی و تجاری مناسب است. از دال‌های وافل به‌طور گسترده در محیط های بزرگ مانند سالن های کنفرانس که ایجاد یک فضای خالی از ستون یک نیاز اساسی است، استفاده می‌شود.

بتن‌آرمه مقرون‌به‌صرفه، بادوام، ضد حریق و قابل‌اعتماد است. شکل پذیری بتن ویژگی مهم دیگری است که از طریق آن اهداف معماری برآورده می‌شود.

کاربری ساختمان های چندطبقه بتنی به‌طورمعمول مسکونی و اداری است. در کارخانه ها بتن RCC به دلیل مقاومت در برابر فرسودگی و افزایش دوام گزینه مناسبی است.

کاربردهای بتن آرمه

۲- پل ها

در حال حاضر از بتن آرمه برای پل هایی با دهانه‌های کوچک، متوسط و بزرگ استفاده می شود که باعث ایجاد سازه هایی بهتر از نظر زیبایی و سازه های مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با پل های فولادی می‌گردد. به دنبال پیشرفت بتن در سال‌های اخیر و بهبود ویژگی هایی مانند مقاومت و دوام بتن، می توان از آن برای هر نوع سازه ای استفاده کرد.

کاربردهای بتن آرمه

۳- جاده ها

از بتن آرمه در ساخت جاده هایی که تحت ترافیک سنگینی قرار دارند، استفاده می شود. باند هواپیما از مواردی است که در ساخت آن از بتن آرمه استفاده می شود.

کاربردهای بتن آرمه

۴- سازه های شناور

ممکن است بتن آرمه بهترین گزینه برای سازه های شناور نباشد، اما پروژه‌هایی وجود دارد که در آن ها استفاده از بتن آرمه با موفقیت همراه بوده است. کیسون های بتنی و اسکله‌های شناور مثال هایی از این سازه ها هستند.

کاربردهای بتن آرمه۵- فونداسیون‌ها

بتن آرمه تقریباً در ساخت انواع فونداسیون‌ها مانند شمع ها و پی های گسترده استفاده می شود. از شمع های بتنی پیش ساخته و درجا، برای فونداسیون سازه های مختلف مانند پل ها و ساختمان ها استفاده می شود.

کاربردهای بتن آرمه

۶- سازه دریایی

بتن آرمه در ساخت سازه های دریایی مانند باراندازها، دیوار ساحلی، برج های مراقبت و فانوس های دریایی که خوردگی فولاد حتمی است، هم استفاده می شود اما انواع مشخصی از بتن وجود دارد که می تواند در برابر این‌چنین محیط های خورنده ای مقاومت کند. توصیه‌شده که برای انبارها در نواحی ساحلی از خرپاهای بتنی استفاده شود.

کاربردهای بتن آرمه۷- لوله ها و مجراها

از لوله ها و مجراهای ساخته‌شده از بتن آرمه برای کارهای بسیاری مانند ساخت سیستم های فاضلاب استفاده می شود؛ اما وقتی فشار ۹۱.۵ متر از فشار سربار آب بیشتر شود، لوله های بتن آرمه قابل استفاده نیستند مگر این‌که غلاف فولادی استوانه ای با وسایل اتصال ویژه، داخل لوله های بتن آرمه تعبیه شود.

۸- کارهای پیش ساخته

کاربرد بتن پیش ساخته در سال های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. بتن پیش ساخته برای ساخت انواع مختلف سازه ها و المان های سازه ای و قسمت های مختلف سازه استفاده می شود. ستون ها، تیرها، دال ها، لوله ها، تیرهای برق، منهول ها، راه‌آب‌ها و غیره مثال هایی از کاربرد بتن پیش ساخته هستند.

۹- سایر کاربردها

استفاده معمول از بتن آرمه در سازه های نگهبان شامل پایه‌های جناحی پل ها و دیوارهای حائل برای خاک‌ریزها می شود. بتن آرمه در شرایط ایده آل برای سازه های نگهدارنده آب مانند منابع هوایی و زمینی و سازه های هیدرولیکی مثل سدهای ثقلی و قوسی مناسب است. از بتن‌آرمه به طور گسترده برای ساخت گنبدهای بزرگ مانند استادیوم های ورزشی و سالن های کنفرانس استفاده می شود.

تیرهای برق بتن آرمه تقریباً جایگزین تیرهای برق فولادی برای انتقال انرژی شده اند. سازه های بلند انتقال‌دهنده سیگنال تلویزیون همیشه با استفاده از بتن آرمه ساخته می شوند.

برای آشیانه های هواپیما استفاده از پوسته‌های RCC شامل دال های دایره ای نازک و تیرهای کناری عمیق، یک راه حل مقرون‌به‌صرفه است. از ورق‌های تا شده بتن آرمه برای سازه های صنعتی که فضای بزرگ خالی از ستون در زیر سقف موردنیاز است، استفاده می شود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .