مقاله تحلیلی: آیا روی موضوعات درستی تمرکز کرده‌ایم؟

مقاله تحلیلی: آیا روی موضوعات درستی تمرکز کرده‌ایم؟

تا زمانی که ما در مقابلِ نگرانیِ رو به افزایشِ حفاظت از محیط‌زیست و مقوله رشدِ پایدارِ زمین فقط مثل یک تماشاگرِ منفعل عمل کنیم، همواره با مشکلات روبرو خواهیم شد. به‌جای اینکه تمرکزمان را از روی این موضوعات برداریم، بهتر است وقایع را بررسی کنیم و این سؤال را از خودمان بپرسیم: آیا روی موضوعاتی درستی تمرکز کرده‌ایم؟ این یک مسئله متافیزیکی و منطقی است که وقتی با دقت به آن فکر کنید با لیست بی‌پآیانی از سؤالات مواجه ‌شوید.

تغییراتِ اقلیمی، کافی نیست تا توجه شما به مقوله پایداری جلب شود؟ آیا لازم است درباره مسائلی که با آن‌ها مواجه هستیم، اصلاحات و اقدامات فوری انجام دهیم؟ آیا رویکرد فعلی ما در مواجهه با مشکلات توجیه‌پذیر است؟ آیا اقدامات کافی برای جلوگیری از تداومِ تخریب محیط‌زیست و حرکت در مسیر پایدار؛ انجام شده است؟ چه کسی واقعاً مقصر پدیده  ردپایِ کربن در دنیای امروز است؟

موضوعی که در قرن 21 با آن روبرو هستیم، افزایش قابل‌توجه نیاز به انرژی در نتیجه یِ پیشرفت پیوسته جهان و به دنبال آن توسعه اقتصادی، است. آیا به‌اندازه کافی آماده هستیم که همه الزامات مرتبط با محیط‌زیست و توسعه پایدار را اجرا کنیم؟

باید به این درک برسیم که در کنار تعهد شرکت‌های چندملیتی برای توسعه پایدار دنیا، هر فرد و هر جامعه‌ای (ثروتمند یا فقیر، کوچک یا بزرگ) سهمی مساوی در کسب نتیجه مطلوب دارد.

پایداری و مسئولیت در برابر محیط‌زیست دو موضوع متفاوت از رشد اقتصادی و قدرت نظامی هستند. دو مورد آخر کم و بیش و به‌طور نابرابر در سراسر جهان وجود دارند؛ اما نمی‌توانیم همین انتظار را در رابطه با محیط‌زیست داشته باشیم. عامل اصلی تخریب محیط‌زیست به‌طور عمده ناشی از توسعه و صنعتی سازی بخش‌هایی از جهان در چند قرن گذشته به‌خصوص قرن 20 است. واقعیت این است که رشد پایدار مفهوم جدیدی نیست و از دیرباز با بشر همراه بوده است. تمدن‌های باستانیِ مختلفی در سراسر دنیا موفق شده بودند با اعمال مدیریت به رشد پایدار دست یابند بدون اینکه باعث برهم زدن تعادل زمین و محیط‌زیست شوند. در حقیقت شاید بتوان این‌گونه گفت که این تمدن‌ها بیش از ما به ضررهای ناشی از تخریب محیط‌زیست و نتیجه رشد پایدار واقف بوده‌اند.

با این وجود چرا دغدغه آگاهی در حوزه مسائل زیست‌محیطی داریم؟ چرا نیاز به رشد پایدار داریم؟ چرا حس می‌کنیم نیاز به یک انقلاب جدید داریم که این بار فقط موضوع حفاظت از محیط‌زیست و رشد پایدار را پوشش دهد؟ آیا روابط انسانی در دستیابیِ جوامع به رشد پایدار نقش فعالی دارند؟ قطعاً. توسعه اقتصادی و محیط‌زیست دو موضوعی هستند که بدون دخالت مؤثر انسان به‌عنوان یک عامل کلیدی، قابل‌حل نیستند.

جهان امروز با چالش‌های رشد پایدار روبرو است و باید با مشکلات فعلی محیط‌زیست و مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مقابله کند. هر نوع توسعه در هر جایی از دنیا که رخ دهد، به شکلی موجب برهم زدن تعادل طبیعی می‌شود. این در حالی است که توسعه پایدار این مشکلات را به حداقل می‌رساند. ما باید به درک عمیقی برسیم و خطوطی که نباید از آن‌ها عبور کرد را شناسایی کنیم.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
انتخاب رشته ارشد عمران
سلام وقت شما بخیر ارشد مهندسی حمل و نقل ریلی بهتره یا ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه ریزی حمل و نقل ؟ هم از لحاظ بازارکار هم از لحاظ اپلای/ لطفاً نظرات خودتونو اعلام کنید ممنون
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب رواناب چیست
ضریب رواناب چیست؟ چگونه بدست می اید؟ چگونه با ضریب رواناب خروجی حوضه بدست میاد؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .