مقاله تحلیلی: محیط کار ایمن‌تر با سیستم های خارج کننده گردوغبار

مقاله تحلیلی: محیط کار ایمن‌تر با سیستم های خارج کننده گردوغبار

بسیاری از فرآیند های صنعتی که باهدف تولید اقلام مطلوب انجام می‌گردند، گردوغبار تولید می‌شود. استنشاق این گردوغبار باعث مشکلات حاد به‌ویژه بیماریهای تنفسی یا بیماری های دیگر می‌شود. سیستم های خارج کننده گردوغبار در هر محیط کاری، منجر به تولید هوای باکیفیت می شوند.

سیستم خارج کننده گردوغبار چیست؟

سیستمهای خارج کننده گردوغبار، باید تمام ذرات مضر بزرگ یا کوچک گردوغبار را حذف نماید. این سیستمها به‌عنوان حذفکننده ذرات عمل نموده و از ورود گردوغبار به محیط کاری جلوگیری می کنند. همچنین ضروری است که این سیستم‌ها بتوانند ذرات گردوغبار را گیر بیندازند تا از پخش شدن آن‌ها جلوگیری نمایند. طیف گستردهای از چنین سیستمهای خارج کننده گردوغباری وجود دارد و هرکدام از آن‌ها باید به‌طور خاص طراحی شوند تا تمام گردوغبار مضری که در حین مراحل تولید ایجادشده و همچنین هر گردوغبار دیگری که در محیط کار است را حذف نمایند. سیستمی که به‌طور مؤثر عمل می کند، میتواند به‌طور قابل‌توجهی به کیفیت هوا در محل کار و ایجاد محیط کار بهتر و ایمن تر کمک نماید.

سیستم‌های خارج کننده گردوغبار چگونه عمل می کنند؟

به‌عنوان اولین قدم باید گردوخاک ایجادشده به‌گونه‌ای محصور شود. کلاهک دودکش می تواند این کار را برای دستگاه هایی که گردوغبار تولید می کنند، انجام دهد. همچنین می‌توانید فشار منفی ناشی از مکش بر روی ماشین‌هایی که گردوغبار تولید می کنند ایجاد کنید تا گردوغبار به‌صورت خودکار به بیرون رانده و در یک محفظه یا دستگاه جمع‌آوری گردد. از این سیستم به‌طور گسترده در ماشین های برش بتن، ماشین های پرداخت سطوح و سایر دستگاه هایی که در طول عملیات آن‌ها مقدار بسیاری گردوغبار ایجاد می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. سپس از ورود گردوغبار به محل کار جلوگیری شده و به سایر بخش های سیستم حذف منتقل می شود. روش دیگر خارج کردن گردوغبار این است که در فرآیند ایجادکننده گردوغبار رطوبت وارد کنیم و به آب اجازه دهیم تا گردوغبار را خارج کند.

در کارخانه های تولیدی، ممکن است تعدادی از ماشین‌آلات گردوغبار ایجاد کنند که نیاز به خارج نمودن آن باشد، معمول این است که در بالای هر ماشین یک جمع کننده گردوغبار باشد که از طریق یک کانال چند راهه که به چندین ماشین متصل است، به کانال اصلی وصل شود. جهت خارج کننده گردوغبار، بسیار مهم است به‌طوری‌که باید جریان هوای مناسب در کانال¬ها وجود داشته باشد تا ذرات خارج‌شده به‌صورت معلق باقی بمانند و به‌جایی برسند که به‌درستی جمع‌آوری شوند. کاهش جریان هوا می تواند منجر به نشست گردوغبار در کانال ها و مسدود شدن آن‌ها گردد که خود باعث ایجاد جریان هوای ضعیف شده و به بازدهی خارج کننده گردوغبار آسیب می رساند.

اکثر سیستم های خارج کننده گردوغبار دارای فیلترهایی هستند که ذرات گردوخاک را به دام می اندازند و همچنین ممکن است دارای جداسازهای چرخه‌ای داشته باشند. در سیستم‌های کوچک، این مجموعه در یک مرحله واحد قرار دارد و فیلترها جهت حذف ذرات کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند، درحالی‌که ذرات بزرگ‌تر به سمت محفظه های جمع آوری رانده می‌شوند. تأسیسات بزرگ اغلب دارای سیستم های دو مرحله ای هستند. ذرات بزرگ‌تر از طریق یک جریان چرخه ای جمع آوری می شوند که باید قبل از دستگاه ایجادکننده جریان هوا، قرار بگیرد. پس‌ازآن فیلترها ذرات کوچک تر را به دام می اندازند. سپس هوای پاک خارج‌شده یا به محل کار بازمی‌گردد.

نگهداری سیستم خارج کننده گردوغبار

داشتن یک برنامه نگهداری منظم برای تمیز کردن وسایل و فیلترها جهت حفظ کارایی هر دستگاه بسیار مهم است. علاوه بر این به حفظ ایمنی در محیط کار کمک می‌شود. اگر در مناطقی که مقدار زیادی گردوغبار تولید می شود، پرسنل مجهز به ماسک یا دستگاه های دیگر باشند؛ امکان تنفس ایمن برای افراد فراهم می شود.

در برخی از فرآیندهای تولید، ممکن است هوا دارای گردوغبارهای حاوی مواد شیمیایی خاص یا مواد دیگر باشد. در این موارد روش های جمع آوری ذرات آلوده ممکن است به پیچیدگی استفاده از اسکراب های شیمیایی یا ته‌نشین کننده های الکتریکی باشد. اغلب این مواد خارج‌شده ارزش بالایی دارند و ازاین‌رو سعی بر آن است که آن‌ها را دوباره مورد استفاده قرار داد؛ زیرا این امر می تواند به‌طور قابل‌توجهی هزینه های تولید را کاهش دهد. سیستم های خارج کننده در صنایع شیمیایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در مقیاس کوچک در مغازه هایی که کار با چوب با تجهیزات موتوری انجام می‌شود، اهمیت دارد. همچنین به سیستم های خارج کننده گردوغبار با طراحی مناسب برای اتاقک‌های رنگ نیاز است. بسیاری از مواد شیمیایی که در صنایع شیمیایی برای تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب خطرناک هستند و برخی از آن‌ها حتی می توانند منجر به سیلیکوزیس  (نوعی بیماری ریوی) شوند. هنگامی‌که این مواد شیمایی از طریق تنفس وارد بدن می شوند، خود را به قسمت‌های دیگر بدن می رسانند و منجر به آنفولانزا، برونشیت، هوا گرفتگی و مشکلات معده شوند.

برخی از ذرت گرد وقتی در معرض گرمای زیاد یا شعله قرار می گیرند، قابل‌احتراق می‌شوند و استفاده زیاد از ماشین‌آلات الکتریکی شرایطی را ایجاد می کند که باعث ایجاد جرقه و گرمای زیاد می‌شود؛ بنابراین مراقبت های بیشتری هنگام جمع آوری این گردوغبار باید صورت گیرد.

همه این عوامل موجب الزاماتی جهت طراحی مناسب هر سیستم خارج کننده گردوغبار می‌شود. ابتدا باید تمام خصوصیات گردوغبار تولیدشده اعم از اندازه ذرات گردوغبار، هرگونه نیاز به جمع‌آوری و بازیافت و عوامل دیگری که می تواند بر کار آن تأثیر بگذارد؛ بررسی شود. هرگونه دود یا بخار تولیدشده باید به‌صورت مجزا موردبررسی قرار گیرد. تنها بعدازاینکه تمام این داده ها جمع آوری و تائید شد، خارج کننده گردوغبار باید بعد از بررسی همه‌جانبه طراحی گردد.

در سیستم های خارج کننده گردوغبار میزان بالای مراقبت از اهمیت زیادی برخوردار است و باید از طریق دسترسی مناسب به‌تمامی مناطقی که نیاز به توجه دورهای، تمیز کردن و نصب مجدد دارند، از این امر اطمینان حاصل شود. فیلترها باید جهت تمیز کردن و تاریخ تعویض علامت‌گذاری شوند، تمیز کردن دستگاه های جمع آوری باید آسان باشد و یا حتی واحدهای قابل تعویض داشته باشند که در فرآیند تولید تداخل ایجاد نشو. علاوه بر این، استفاده از ماسک یا دستگاه تنفسی باید اجباری باشد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل کامل مقاله: well_engineered_dust_extraction.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .