مقاله تحلیلی: شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

مقاله تحلیلی: شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

مقاله اخیر سایت Engadget، نگاهی بر شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده دارد. در این فناوری‌ها از مواد و مصالحی که امروز هم در دسترس هستند برای ایجاد روش‌های جدید ساخت‌وساز و یا بهبود آن‌ها استفاده می‌شود.

آجرهای خنک‌کننده تولیدشده به‌وسیله پرینترهای سه‌بعدی باانرژی صفر

این آجرها که توسط شرکت Emerging Objects تولید می‌شوند با طراحی متخلخل و بافت باز و به‌واسطه جذب آب و سپس سرمایش تبخیری باعث خنک شدن یک فضا می‌شوند. در تکنیک سرمایش تبخیری بخارآب به هوا اضافه می‌شود و سپس با جذب انرژی برای تبخیر آن باعث کاهش دما می‌شود.

آجرها با ملات در کنار هم قرار می‌گیرند و با ایجاد یک‌لایه خنک و محافظ، باعث عایق شدن دیوار نسبت به گرما می‌شوند. طبق گفته شرکت طراح؛ «هر آجر مانند اسفنج رطوبت را جذب می‌کند و با طراحی شبکه مانند سه‌بعدی خود به هوا اجازه عبور می‌دهد. با جریان یافتن هوا درون آجرها، رطوبت موجود در منافذ بسیار ریز آجر تبخیر می‌شود و هوای خنکی را به محیطی داخلی هدایت می‌کند و بر اساس روش سرمایش تبخیری دمای هوا را کاهش می‌دهد.»

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

بتن جاذب دود

پاویون ایتالیا در نمایشگاه اکسپو 2015 از بتن بیودینامیک ساخته شد. این بتن ذرات دود را جذب و آن‌ها را به نمک تبدیل می‌کند.

هنگامی‌که این مصالح در معرض نور قرار می‌گیرند، آلودگی هوا را جذب و سپس به نمک بی‌اثر تبدیل می‌کنند و بدین‌سان باعث کاهش آلودگی محیط می‌شوند.

اولین بار در سال 2011، وزارت حمل‌ونقل ایالت میسوری از بتن جاذب دود در بخشی از جاده شماره 141 استفاده کرد. این بتن شامل یک افزودنی فوتوکاتالیستی از دی‌اکسید تیتانیوم جاذب دود بود که با استفاده از نور خورشید دود را به نیتروژن و کربن دی‌اکسید تجزیه می‌کرد.

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

تأمین انرژی در ساختمان‌ها با جلبک

جلبک یک منبع تجدید پذیر انرژی محسوب می‌شود. شهر هامبورگ در آلمان، خواستگاه اولین ساختمان‌های استفاده‌کننده از انرژی جلبک در جهان است. مرکز BIQ به‌عنوان یک مرکز آزمایش‌های برای ارائه راهکارهای شهری در حیطه مسئله انرژی افتتاح شد. این مرکز از جلبک‌های زنده زیادی ساخته‌شده است که وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، رشد می‌کنند و یک سایه طبیعی برای ساختمان به وجود می‌آورند. جلبک‌ها محیط مناسبی برای کشت و پروش گیاهان تأمین می‌کنند و هم‌چنین می‌توان از آن‌ها برای تولید برق و کاهش هزینه‌های انرژی در ساختمان کرد.

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

 بتن خودترمیم شونده

محققان هلندی یک نوع بتن که به‌طور خودکار، خود را بازسازی می‌کند ارائه داده‌اند. بتن خودترمیم شونده از باکتری‌ها و لاکتات کلسیم برای بازسازی استفاده می‌کند. 

این مواد به‌صورت کپسول‌های بسیار ریزی هستند که بانفوذ آب درون ترک‌ها در آن حل می‌شوند و به این شکل بتن ترمیم می‌گردد.

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

کاشی‌های شیشه‌ای سقف

شرکت سوئدی SolTech نوعی کاشی شیشه‌ای سقف را ابداع نموده که هوای گرم ناشی از تابش نور خورشید را جذب و از آن برای گرم کردن آب در سیستم گرمایش خانه استفاده می‌کند. کاشی‌ها از شیشه معمولی ساخته‌شده و هم‌وزن کاشی‌های سفالی معمولی هستند.

کاشی‌ها روی یک نایلون سیاه که دارای شکاف‌های هوا در زیر آن است، نصب می‌شوند. رنگ سیاه گرمای خورشید را جذب و باعث جریان یافتن هوا می‌شود. هوای گرم باعث افزایش دمای آب سیستم گرمایش می‌شود. 

این فرآیند می‌توان سبب کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود.

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

عایق سازی ساختمان‌ها با قارچ

قارچ یک ماده پایدار است که به‌جای تولید رشد می‌کند، قارچ‌ها به‌طور طبیعی در برابر آتش مقاوم‌اند، دارای ترکیبات آلی بسیار کم یا فاقد آن هستند. از ویژگی‌های دیگر قارچ‌ها می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها اشاره کرد. شرکت Evocative Design اولین خانه را با عایق قارچ ساخته است. درجه کیفیت ایزولاسیون قارچ‌ها برخلاف سیستم‌های عایق قدیمی در طول زمان کاهش نمی‌یابد.

شش فناوری ساختمانی مربوط به آینده

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مریم مقربی پور

مریم مقربی پور

معاون دفتر فنی - مترجم
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .