مقاله تحلیلی: آیا هوش مصنوعی می‌ تواند ساخت‌ و ساز را تغییر دهد؟

مقاله تحلیلی: آیا هوش مصنوعی می‌ تواند ساخت‌ و ساز را تغییر دهد؟

واتسون ابرکامپیوتر شرکت IBM پس از ایفای نقش در جام جهانی، حال با یک چالش فناوری جدید روبرو است؛ تغییر نحوه انجام عملیات در صنعت ساخت‌وساز.

دو شرکت IBM و Flour قصد دارند با همکاری هم از قابلیت‌های محاسباتی ابرکامپیوتر برای افزایش بهره‌وری در ساخت‌وساز استفاده کنند.

طبق گفته لزلی لینگرن، معاون بخش مدیریت اطلاعات Flour، سیستم جدید واتسون که از سال 2015 در حال تکمیل بوده و اکنون در چند پروژه منتخب در حال استفاده است، می‌تواند کارگاه ساختمانی را مانند یک دکتر که بیمار را معاینه می‌کند، تحلیل کند. با توجه به پیچیدگی پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز امروزی، این سطح از تحلیل ریسک، منطق پیش‌گویانه و درک آن چالش کوچکی نیست.

لینگرن می‌گوید: «این پروژه‌های چند میلیارد دلاری مانند یک شهر هستند. حجم داده‌ها در این پروژه‌ها خیلی زیاد است.»

در پروژه‌های پیچیده خاص Flour از دو ابزار جدید، تشخیص سلامت پروژه EPC و آنالیز هزینه/ پویایی بازار؛ برای هزاران داده موجود در کارگاه ساختمانی استفاده خواهد کرد. تحلیل پیوسته به پیش‌بینی مشکلات قبل از وقوع کمک کرده و توزیع خودکار کارگران و مصالح را ممکن خواهد کرد.

سای یاداتی، از شرکای شرکت IBM معتقد است به این سیستم باید به چشم یک سیستم زنده نگاه کرد. واقعاً این سیستم در بازار منحصربه‌فرد است.

این پروژه یک نمونه برجسته است که نحوه رشد صنعت 10 تریلیون دلاری را با استفاده از تکنولوژی نشان می‌دهد. این خلاء یک فرصت در اختیار استارتاپ¬ها و شرکت‌های فناوری در جهت ایجاد تفاوت بزرگ در صنعتی که با افزایش هزینه‌ها و کمبود نیروی انسانی روبرو است، قرار می‌دهد.

از هوش مصنوعی می‌توان در رابطه با هزینه و کیفیت صنعتی که به کاهش هزینه‌ها نیاز دارد، استفاده کرد. طبق تحلیل شرکت McKinsey & Co پروژه‌های ساختمانی معمولاً تا یک‌سوم ارزش خود را به دلیل ضایعات از دست می‌دهند.

مایکل وولی، یک تحلیلگر هوش معتقد است ساخت‌وساز یکی از صنایعی است که کمتر به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته؛ بنابراین استارتاپ¬های زیادی می‌توانند از این فرصت برای افزایش بهره‌وری در بازار استفاده کنند.

استارتاپ‌ها و فرصت‌ها در ساخت‌وساز

افزایش سرمایه گزاری در استارتاپ‌ها در فضای AEC (معماری، مهندسی و ساخت‌وساز) بهترین موقعیت برای عرضه هوش مصنوعی در صنعت ساخت‌وساز است.

با توجه به تغییرات چشمگیر هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی‌های پیچیده، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صنعت ساختمان سود بیشتری حاصل شود.

پر کردن خلاء فناوری با یک جهش ناگهانی ممکن نیست؛ در تحلیل McKinsey به این موضوع اشاره‌شده که باوجود مزایای AI شرکت‌های مهندسی و ساختمانی کمی قابلیت اجرا و پیاده‌سازی آن را دارند.

کارلوس سرا، مدیرعامل JLL می‌گوید وقتی صنعت ساختمان با صنعت خودروسازی مقایسه شود، اغلب این سؤال برای افراد مطرح می‌شود که چرا نمی‌توان صنعت ساخت‌وساز را همچون صنعت خودرو استانداردسازی کرد؟! دلیل این است که این دو صنعت واقعاً قابل‌مقایسه نیستند. در صنعت خودرو مجبور نیستید برای هر ماشین یک طراحی منحصربه‌فرد انجام دهید. برای این کار ما باید معماران را حذف کنیم.

سرا می‌گوید که JLL در حال استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی ساده برای یک پروژه در لس‌آنجلس است. یک سیستم متشکل از ربات‌های کوچک در کارگاه ساختمانی کارها را با یک مدل دیجیتالی از پروژه کنترل می‌کنند. باوجوداینکه فناوری خیلی سودمند است اما میلیون‌ها دلار به هزینه پروژه اضافه می‌کند و برای اکثر پروژه‌های ساخت‌وساز این حالت مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

 مطالب مرتبط:

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .