مقاله تحلیلی: بتن و گریدهای مختلف آن‌

مقاله تحلیلی: بتن و گریدهای مختلف آن‌

گرید بتن اصطلاحاً به کمترین میزان مقاومت یک بتن، پس از ارزیابی کیفی مناسب آن در 28 امین روز بعد از بتن‌ریزی گفته می‌شود. گرید بتن با پیشوند M بیان و بر اساس میزان مقاومت موردنظر برحسب MPa مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بتنی با گرید مقاومت 20 مگا پاسکالی را با M20 نشان می‌دهند که در آن M مخفف واژه Mix (مخلوط) در انگلیسی است.

 گرید بتن را می‌توان به‌صورت نسبت ترکیبات مختلف مخلوط نیز بیان کرد. به‌عنوان‌مثال، برای بتن M20، نسبت ترکیبات مخلوط سیمان: شن: ماسه برابر است با نسبت 1: 1.5: 3.

 نحوه انتخاب گرید مناسب

گرید بتن برحسب الزامات طراحی سازه انتخاب می‌شود. دو نوع مخلوط بتن وجود دارد که اصطلاحاً با طرح اختلاط اسمی و طرح اختلاط طراحی‌شده نام‌گذاری می‌شوند.

مخلوط اسمی به آن دسته از بتن‌هایی گفته می‌شود که به‌طورکلی برای ساخت‌وساز در مقیاس کوچک و ساختمان‌های مسکونی کوچک که در آن مصرف بتن زیاد نیست، استفاده می‌شوند. برای مخلوط بتن اسمی مقدار مقاومت بتن در مقابل فاکتورهای کیفی مختلف حائز اهمیت است و این ارزیابی نیز عمدتاً در همان هنگام ساخت‌وساز صورت می‌گیرد.

اما برای تولید مخلوط دوم، آزمایش‌ها و ارزیابی‌های مختلف آزمایشگاهی برای به دست آوردن نحوه انتخاب نسبت‌های ترکیب صورت می‌گیرد. استفاده از این نوع مخلوط بتن نیازمند ارزیابی کیفی مناسب در طول انتخاب مصالح، مخلوط کردن، حمل‌ونقل و بتن‌ریزی است. نسبت مخلوط این بتن برحسب مصالح موجود در محل و نیز با توجه به‌صرفه اقتصادی در پروژه‌های عظیم تعیین می‌شود.

بنابراین، پروژه ساختمان‌های بتنی بزرگ از مخلوط بتن طراحی در انجام پروژه‌ها بهره می‌گیرند.

از این رو گرید مناسب بتن را می‌توان بر اساس الزامات سازه‌ای انتخاب کرد. از مخلوط‌های اسمی همچون بتن‌های M15، M20، M25 معمولاً برای ساخت‌وساز در مقیاس کوچک استفاده می‌شود.

برای ساخت سازه‌های بزرگ باید مقاومت بالایی برای سازه در نظر گرفت، بنابراین برای این منظور از گریدهای بالاتر بتن مانند M30 و بالاتر از آن استفاده می‌شود. نسبت اختلاط این بتن‌ها بر اساس طراحی تعیین می‌شود.

گریدهای معمول بتن و کاربرد آن‌ها

گریدهای رایج بتن عبارت‌اند از M15، M20، M25 و غیره. برای کارهای بتنی ساده، معمولاً از M15 استفاده می‌شود. برای ساخت ساز با بتن مسلح نیز از گرید M20 استفاده می‌شود.

بتن و گریدهای مختلف آن‌

بتن و گریدهای مختلف آن‌

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت 500 تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
عکس کاربر
2پاسخ
چرا بتن را تا زیر بیس پلیت بالا نمی آورند و از گروت استفاده می کنند؟
چرا بتن را تا زیر بیس پلیت بالا نمی آورند و از گروت استفاده می کنند و همچنین برای تجهیزات چرا باید به جای بتن روی گروت بنشینند ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .