مقاله تحلیلی: ملاحظات کار در ارتفاع

مقاله تحلیلی: ملاحظات کار در ارتفاع

کار در ارتفاع در کارهای ساختمانی با خطرات و حوادثی همراه است؛ بنابراین در نظر گرفتن تدابیر ایمنی اهمیت زیادی هنگام کار در ارتفاع دارد.

در هر سال حداقل 50 تا 60 نفر جان خود را در پروژه‌های ساختمانی از دست می‌دهند و حدود 4000 نفر دچار آسیب‌دیدگی به دلیل حوادث ناشی از کار در ارتفاع می‌شوند.

این خطرات معمولاً برای نقاشان و نماکارانی اتفاق می‌افتد که وظیفه نگه‌داری از نمای سازه را به عهده دارند.

ضوابط کار در ارتفاع ایمنی لازم را در چنین شرایطی تامین می‌کند. این ضوابط نه‌تنها شامل کارهای ساختمانی می‌شوند که همه کارهایی که باید در ارتفاع انجام شوند را نیز پوشش می‌دهند.

 سلسله مراتب کنترل طبق مقررات کار در ارتفاع

سلسله مراتب خاصی از اقدامات لازم برای کار در ارتفاع در نظر گرفته‌شده است تا بدین طریق جان کارگران در برابر حوادث مربوط به کار در ارتفاع حفظ شود. این تدابیر عبارت‌اند از:

  1. تا حد ممکن از نیاز به کار در ارتفاع اجتناب شود.
  2. محل امنی برای کار ایجاد شود.
  3. در صورت امکان برای انجام کارها از تجهیزات استفاده شود.
  4. احتمال وقوع حوادث به دلیل کار در ارتفاع و عواقب سقوط از ارتفاع کاهش پیدا کند.
  5. دستورالعمل‌ها و آموزش‌های مناسب برای کارگران و سرپرست‌ها باید کنترل شود.

چگونه در پروژه‌های ساختمانی در ارتفاع کار کنیم؟

کار در ارتفاع در پروژه‌های ساختمانی خطراتی به همراه دارد. درک خطراتی که هر کدام از انواع کارهای ساختمانی، مانند دیوارچینی، پلاستر کردن دیوار، نقاشی و ...، به همراه دارد؛ برای ایمنی و پیشگیری از حوادث ضروری است. آموزش نیروی کار برای آشنایی با خطرات و حوادث قدم بعدی است. اقدام مهم دیگر نظارت منظم توسط یک فرد دارای صلاحیت برای کار در ارتفاع است.

خطرات ساخت‌وساز به دلیل کار در ارتفاع و کنترل آن‌ها

احتمال وقوع خطرات زیادی در یک محیط ساختمانی به دلیل طبیعت پویای کار در ارتفاع وجود دارد؛ بنابراین احتیاط در این محیط خطرناک بسیار ضروری است.

محیط کاری ایمن

هنگام کار در ارتفاع داشتن دسترسی ایمن برای رفت‌وآمد به محل کار مهم است. قسمت‌هایی که برای انجام کار از آن‌ها استفاده می‌شود مانند سکوها، داربست‌ها، نردبان‌ها بالابرهای مصالح، همگی باید کاملاً ایمن بوده و کارگر بتواند با اطمینان از آن‌ها استفاده کند.

کنترل سکوها باید با نظارت و نگهداری منظم صورت گیرد. محیط کار باید تا حد ممکن تمیز نگه داشته شود. در غیر این صورت ممکن است در اثر لغزیدن یا گیرکردن پا حادثه‌ای ایجاد شود.

حوادث کاری و محافظت از مصدومان

گاهی ممکن است کار در ارتفاع منجر به آسیب‌دیدگی و حتی مرگ فرد شود. توجه ویژه به محافظت از کارگران در حین کار در ارتفاع بسیار ضروری است. هیچ سودی در پروژه بدون نگرانی از ایمنی کارگران به دست نمی‌آید.

وجود سیستم‌های ایمن برای کارهایی مانند ساخت سقف، نصب پوشش، نصب اسکلت، استفاده از آب فشار قوی، تعمیرات بتن، نقاشی و تخریب ضروری است. دیگر مشکلات خطرآفرین ناشی از وجود برق، ارتعاش و سروصدا هم می‌تواند کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند را تحت تأثیر قرار دهد.

دیگر دلیل اصلی حوادث استفاده از داربست است. داربست سازه‌ی موقتی است که از آن به‌عنوان تکیه‌گاه سازه‌های بدون تکیه‌گاه هنگام ساخت و بازسازی استفاده می‌شود.

حوادث بزرگی به دلیل فروریختن داربست گزارش شده است. این حوادث در ارتفاع‌های زیاد مشکلات حادی ایجاد می‌کنند.

تمیز کردن ساختمان‌ها که شامل پاشش ماسه و آب فشار بالا است، فعالیت بسیار خطرناکی است. این کارها معمولاً با ایستادن روی داربست و حتی نردبان‌ها برای ساختمان‌های بسیار بلند 30 تا 35 طبقه یا بیشتر انجام می‌شود.

حفاظت در برابر سقوط

توصیه‌های ارائه‌شده در ضوابط مربوط به کار در ارتفاع برای حفاظت از جان افراد در برابر سقوط عبارت‌اند از:

  1. اگر کار در ارتفاع ضروری است، باید برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مناسبی قبل از شروع کار انجام شود.
  2. کارگرانی که به کار در ارتفاعات می‌پردازند باید مهارت لازم را داشته باشند.
  3. باید خطرات مربوط به کار در ارتفاع تحلیل و تجهیزات مناسب متناظر با آن فراهم شوند.
  4. کار در مجاورت سطوح شکننده در صورت لزوم باید به‌صورت مناسب برنامه‌ریزی و مدیریت شود.

سطوح و سقف‌های شکننده

سقوط کارگران از سقف‌های شکننده به‌عنوان یکی از حوادث فاجعه باری که هر ساله اتفاق می‌افتد،‌ شناخته می‌شود. سقف‌هایی که به‌صورت گنبدی اجرا می‌شوند خطرناک بوده و نیازمند روش‌های مدیریت ریسک هستند. این کار باید قبل از شروع کار انجام شود.

مقاومت این سطوح شکننده با گذر زمان به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط دمایی مختلف کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که سقف نتواند تکیه‌گاه مناسبی برای کار کارگرها باشد؛ بنابراین کار باید بعد از بررسی شرایط سقف انجام شود.

در این حالت استفاده از داربست، نردبان و دیگر سکوهای تکیه‌گاهی ضروری است. باید علامت خطر در محل‌های مناسب به همراه نشانه‌هایی از شکننده بودن سقف نصب شوند.

اگر سقف شکننده است، تدابیر زیر باید اتخاذ گردد:

  1. انجام کار در زیر سقف باید با کمک سکوی کار انجام شود.
  2. اگر امکان ایجاد سکوی کار نباشد، یک سکوی کار بالابر متحرک هم ایده خوبی خواهد بود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .