مقاله تحلیلی: تفاوت بتن معمولی و بتن پر مقاومت

مقاله تحلیلی: تفاوت بتن معمولی و بتن پر مقاومت

بتن به‌عنوان یکی از مصالح ساخت و ساز، بر اساس مقاومت فشاری به دو گروه معمولی و پر مقاومت تقسیم‌بندی می‌شود. مقاومت فشاری بتن معمولی بین 20 تا 40 مگا پاسکال و مقاومت بتن پر مقاومت بیشتر از 40 مگا پاسکال است.

در این مقاله در مورد بتن‌های پر مقاومتی که مقاومت فشاری بزرگ‌تر از 40 و 140 مگا پاسکال دارند، بحث خواهیم کرد.

باگذشت زمان، عوامل متمایزکننده‌ی بتن معمولی و بتن پر مقاومت نیز دچار تغییر شده‌اند. مثلاً 100 سال قبل، بتن دارای مقاومت فشاری 28 مگا پاسکال به‌عنوان بتن پر مقاومت در نظر گرفته می‌شد؛ اما اکنون بتنی با مقاومت بیش از 800 مگا پاسکال وجود دارد. این بتن‌ها، بتن پودری واکنش‌پذیر (واکنش زا)‌ نیز نامیده می‌شوند.

بتن دارای مقاومت معمولی در مقایسه با بتن پر مقاومت بیشترین استفاده را دارد. هدف اصلی از استفاده از بتن پر مقاومت کاهش وزن، کاهش مشکلات مربوط به خزش و نفوذپذیری، افزایش دوام‌پذیری سازه، در نظرگیری ملاحظات ویژه است. 

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله:‌ normal_concrete_vs_high_strength_.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
فرمول محاسبه A's در طراحی خمشی تیرهای مستطیلی
سلام وقت بخیر در طراحی خمشی تیرهای مستطیلی شکل (آرماتورکششی+ فشاری) برای محاسبه A's از چه فرمولی میتوان محاسبش کرد؟چندین جزوه رو دیدم که اومدن از 2 فرمول زیر استفاده کردند...ینی هرکدام یکی از این فرمولهارو استفاده کردند..اما چرا این دو فرمول متفتاوته و مقادیری که میده یکسان نیست ! من الان موندم کدام رابطه صحیح هست تصاویر به پیوست ارسال شده است
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .