مقاله تحلیلی: علائم قراردادی در تحلیل سازه

مقاله تحلیلی: علائم قراردادی در تحلیل سازه

علائم قراردادی همواره یک نقطه توقف برای همه دانشجویان مهندسی عمران بوده است که برای اولین بار با آنالیز یک سازه مواجه می‌شوند. واقعیت این است که اگر آن را به‌درستی درک نکنید، نمی‌توانید مهارت لازم برای انجام محاسبات آنالیز سازه‌ها را کسب کنید.

سه نیروی داخلی مهم که برای تحلیل سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از گشتاور خمشی، نیروی برشی و نیروی محوری. پیش از انجام هرگونه تجزیه‌وتحلیل سازه معمولاً علائم قراردادی تعیین می‌شوند. این کار به دلیل متفاوت بودن انتخاب مختصات مثبت و منفی است.

به‌عنوان مثال، در اکثر کتاب‌های هندی و آمریکایی، سیستم مختصات کارتزین استفاده می‌شود و تمام گشتاورهای خمشی مثبت را به سمت بالا و گشتاورهای منفی را به سمت پایین در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که در بیشتر کتاب‌های انگلیسی و اسکاندیناوی، گشتاور مثبت به سمت پایین و گشتاور منفی به سمت بالا در نظر گرفته می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: understanding_sign_conventions_in_structural_analysis.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
عکس کاربر
1پاسخ
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه تعیین سختی جانبی قاب
سلام و درود سختی جانبی قاب 12EI/h3 از کجا اومده؟ چون در فرمول 3EI/L3 هست اما اون 12 از کجا اومده؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .