مقاله تحلیلی:‌ تست یکپارچگی شمع‌ها

مقاله تحلیلی:‌ تست یکپارچگی شمع‌ها

شمع‌های بتنی و شفت‌های حفرشده یک دسته مهم از فونداسیون‌ها هستند. علیرغم هزینه نسبتاً بالای آن‌ها اما استفاده از آن‌ها زمانی که می‌خواهیم بارهای یک سازه فوقانی سنگین (پل، ساختمان بلند و غیره) را به لایه‌های پایین‌تر خاک انتقال دهیم، ضروری است. تست یکپارچگی شمع (PIT) یا ASTM D5882، یک روش معمول و غیر مخرب برای ارزیابی یکپارچگی است. تست یکپارچگی شمع را می‌توان برای ارزیابی شمع‌های موجود یا تضمین کیفیت ساخت شمع‌های جدید مورد استفاده قرار داد. تست یکپارچگی برای شمع‌های بتنی پیش‌ساخته (کوبیده) و شمع‌های درجا قابل استفاده است.

تست یکپارچگی شمع

تست یکپارچگی داده‌های مربوط به‌سرعت، شتاب و نیرو (اختیاری) المان‌های سازه‌ای باریک و لاغر را جمع‌آوری می‌کند (ASTM D5882). از امواج صوتی (SE) و پاسخ ضربه (IR) برای تست یکپارچگی فونداسیون و شمع‌های عمیق استفاده می‌شود. از نتایج تست می‌توان برای ارزیابی سطح مقطع عرضی، طول شمع، یکپارچگی و پیوستگی شمع و نیز ثبات مصالح تشکیل‌دهنده شمع استفاده کرد. لازم به ذکر است که این ارزیابی تقریبی است.

روش PIT برای فونداسیون‌های ستونی مانند شمع‌ها و شفت‌های حفاری‌شده (فرورانده شده) بهترین روش است.

روش انجام PIT

لازم است که به سطح سر شمع دسترسی داشته باشیم. سر شمع باید بالاتر از سطح آب و عاری از بتن سست، خاک و سایر مواد خارجی ناشی از فرآیند ساخت و ساز باشد. هر نوع آلودگی باید از سطح بتنی شمع زدوده شود. این کار بسیار حیاتی است، زیرا سنسور و سطح بتنی باید اتصال مناسبی داشته باشند. سنسور باید از لبه‌های شمع فاصله داشته باشد. تست یکپارچگی نباید زودتر از 7 روز پس از بتن‌ریزی یا بعد از رسیدن مقاومت بتن به حداقل 3/4 مقاومت طراحی انجام شود. به عبارتی زمان انجام تست نباید زودتر از وقوع اولین شرط ذکر شده باشد.

از یک چکش برای ضربه زدن به بالای شمع استفاده می‌شود. ضربه باید به‌صورت محوری اعمال شود. مبدل حرکت باید قادر به تشخیص و ثبت امواج منعکس شده در بالای شمع باشد. مبدل‌های شتاب، سرعت، یا تغییر مکان را می‌توان برای این هدف مورد استفاده قرار داد. مبدل شتاب باید حداقل دارای تبدیل‌کننده آنالوگ به دیجیتال با رزولوشن 12 بیت و یک فرکانس نمونه با حداقل 25 کیلوهرتز باشد.

فاصله میان محل ضربه و سنسور نباید بیشتر از 300 میلی‌متر باشد. چندین ضربه به بالای شمع اعمال می‌شود. سپس امواج بازتابی برای هر ضربه مجزا ثبت می‌شود. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، می‌توان از مبدل شتاب برای این تست استفاده کرد. در این حالت، دستگاه باید سیگنال مناسب را تأمین و برای یافتن سرعت، انتگرال شتاب را بگیرد. دستگاه باید سیگنال سرعت را در خلال ضربات به صفر برساند.

اطلاعاتی که از این تست می‌توان به دست آورد:

  • پیوستگی شمع
  • نواقصی نظیر ترک‌ها
  • باریک شدگی
  • تغییرات در مقطع عرضی
  • طول تقریبی شمع (مگر اینکه شمع بسیار بلند بوده و اصطکاک سطحی بسیار بالا باشد)

 محدودیت‌های تست یکپارچگی شمع

PIT امواج منعکس شده از بتن را نشان می‌دهد، با این وجود، محدودیت‌های خاصی دارد:

  • PIT نمی‌تواند روی کلاهک شمع استفاده شود.
  • این تست اطلاعاتی در مورد ظرفیت باربری شمع در اختیار نمی‌گذارد.
  • آزمایش باید توسط افرادی باتجربه در کار و توانا در تفسیر نتایج انجام شود.
  • این تست در شمع‌هایی با مقاطع عرضی بسیار متغیر کارایی ندارد.
  • این تست در ارزیابی مقاطعی از شمع که زیر ترک‌های سرتاسری قرار دارند، مؤثر نیست.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .