مقاله تحلیلی: المان‌های محدود تعادلی در طراحی دال RC

مقاله تحلیلی:  المان‌های محدود تعادلی در طراحی دال RC

به‌طور کلی مهندسین سازه در پی طراحی و ارزیابی سازه‌های باربر می‌باشند. در این زمینه، مهم‌ترین موضوع، تضمین ظرفیت سازه‌ای کافی (مقاومت) جهت مقاومت در برابر بارها (تقاضا) است. همچنین با توجه به مصرف فزاینده انرژی، جلوگیری از اتلاف مصالح نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در طراحی دال‌های بتن مسلح (RC)، ممکن است یک مهندس از روش تحلیل حدی جهت ارزیابی مقاومت خمشی یک طرح استفاده کند، اما این روش نیز دارای محاسبات دستی بسیار سنگین با استفاده از تکنیک خط تسلیم یا روش نواری است. ابزارهای تحلیل حدی پیشرفته که موجب استفاده خودکار از این روش‌ها می‌گردد، در حال حاضر در دسترس بوده و در مجله STRUCTURE نسخه سپتامبر سال 2015 ارائه شده‌اند (ابزارهای تحلیل حدی پیشرفته برای دال‌های بتنی مسلح، رمزی و همکاران). با توجه به ارزیابی دال‌های RC، دو روش دارای کارایی یکسانی در ثبت بارهای گسیختگی به‌طور دقیق می‌باشند. با این حال، در مورد طراحی، روش کران پایین ارائه شده در نرم‌افزار المان محدود تعادلی موجب ارائه یک مزیت متفاوت می‌شود که علاوه بر ارائه برآورد ایمن از بار گسیختگی، مسیر بار موجب هدایت بارها به تکیه‌گاه‌ها می‌شود که این کار با توجه به مسیر لنگرهای اصلی ممکن است. با توجه به اطلاع از مسیر بار، مهندس می‌تواند طرح میلگرد گذاری را به‌طور مناسب اعمال کرده و در عین حال از مصالح نیز به میزان حداقل ممکن استفاده کند. این مقاله به بیان یک مثال ساده و رایج در مورد به‌کارگیری این روش می‌پردازد که طی آن استفاده از این روش موجب کاهش %50 در استفاده از میلگردهای تقویتی می‌گردد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: equilibrium_finite_elements_for_rc_slab_design.pdf

برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های amirb

امیر رضا بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه دانشگاه فردوسی مشهد، سه سال سابقه ترجمه متون و مقالات تخصصی رشته عمران
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
2پاسخ
ضخامت دال راه پله
حداقل ضخامت دال راه پله چه مقدار است و طبق کدام بند مقررات ملی است؟
عکس کاربر
1پاسخ
علت افزایش میلگردهای ستون طبقه آخردرسیستم دوگانه وسقف دال
با عرض سلام درچند مورد که ساختمانهایی بتنی با سیستم دوگانه وسقف دال وافل طراحی کرده ام مشکلی دارم وآن افزایش میلگردهای ستونها درطبقه آخر است : 1- آیا علت این امراثرمتقابل قاب ودیوار است ؟ وآیا کاری میشه انجام داد یا مجبورم کل ستونهای طبقات پایین را هم همین مقدار میلگرد بذارم واینکه آیا مجازیم میلگرد ستون در یک طبقه را ازطبقات پایین بیشتر طراحی کنیم 2- نحوه مدل کردن ساختمانهایی که کلا به جای ستون ازدیواربرشی استفاده می شود واتصال تیر به دیوار چطور است؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .