مقاله تحلیلی: برآورد هزینه‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز

مقاله تحلیلی: برآورد هزینه‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز

برآورد هزینه‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز،‌ فرآیندی بسیار پیچیده‌ای است که عوامل متغیر زیادی دارد. این مهارت به‌سادگی کسب نمی‌شود. مطالعه مناسب،‌ آموزش و تجربه لازمه‌ی تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای برای برآورد هزینه‌های پروژه هستند.

مقوله‌های متعددی وجود دارد که می‌توانند اثرات قابل توجهی بر هزینه‌های پروژه داشته باشند. فردی که به برآورد هزینه‌ها می‌پردازد، باید نسبت به این مقوله‌ها آگاهی داشته باشد تا بتواند اثرات آن‌ها را قبل از نهایی کردن برآورد،‌ ارزیابی کند.

موارد زیر می‌توانند روند برآورد هزینه‌ها را تسهیل کنند:

  1. پروژه‌های مشابه:‌ بهترین منبع برای برآورد هزینه،‌ پروژه‌های مشابه هستند. آیتم‌های نهایی هزینه و هزینه‌ها در پروژه‌ها مشابه کمک می‌کنند که بتوانیم برآورد راحت‌تری داشته باشیم.
  2. هزینه مصالح: هزینه مصالح، منابع و همچنین هزینه حمل و نقل باید قبل از شروع برآورد هزینه‌ها مشخص شوند.
  3. میزان دستمزد: میزان دستمزد کارگران محلی و یا آن میزان دستمزدی که توسط دولت تعیین شده است، باید برای محاسبه هزینه‌های کار و کارگران در پروژه مشخص شوند.
  4. شرایط محل:‌ ممکن است شرایطی در محل اجرای پروژه وجود داشته باشد که باعث افزایش هزینه‌ها شوند. این شرایط عبارت‌اند از:‌ خاک ضعیف،‌ تالاب‌ها، مواد آلاینده،‌ تناقض در تأسیسات (لوله‌کشی، کابل‌ها،‌ خطوط هوایی و غیره)،‌ حساسیت زیست‌محیطی منطقه،‌ آب‌های زیرزمینی،‌ رودخانه‌ها و جریان‌های عبوری، ترافیک سنگین، ‌مخازن ذخیره‌سازی مدفون،‌ مناطق باستان‌شناسی،‌ زیستگاه گونه‌های در معرض خطر و شرایط مشابه.
  5. تورم: این فاکتور همواره نوسان بسیار زیادی دارد. هنگامی که از پروژه‌های قبلی مشابه به‌عنوان مبنایی برای برآورد هزینه¬ ها استفاده می¬شود،‌ باید شاخص هزینه‌های ساخت و ساز که از طریق مراجع رسمی اعلام می‌شوند، مدنظر قرار گیرند.
  6. برنامه زمانی پروژه: این برنامه به‌طور قطع بدون تأثیر بر هزینه‌ها نخواهد بود. اگر پروژه مستلزم مدت زمانی باشد که بسیار فرارتر از چارچوب زمانی آن است،‌ آنگاه معمولاً هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. این موضوع وقتی شدت می‌یابد که خسارت پرداختی برای عدم تکمیل پروژه در بازه زمانی مشخص شده، بسیار زیاد باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد دهندگان قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهند تا از خود در برابر چنین شرایطی محافظت کنند.
  7. کیفیت طرح‌ها و مشخصات آن‌ها:‌ هیچ چیزی نمی‌تواند جای طرح و مشخصات دقیق را بگیرد. بسیار مهم است که جزئیات هر قسمت از طرح به‌درستی تهیه و به‌طور کامل شرح داده شود. هر گونه ابهام در توضیحات یا نقشه‌های ضعیف نه تنها سبب سردرگمی می‌گردد که همچنین موجب می‌شود این تصور در ذهن پیمانکار شکل بگیرد که باید قیمت بالاتری را پیشنهاد دهد.
  8. اعتبار مهندس:‌ اگر خوش‌نامی و حسن شهرت مهندس پروژه یا شرکت مهندسی در نزد پیمانکار ثابت شده باشد، این امکان وجود دارد که پیمانکار قیمت معقولانه¬تری را پیشنهاد دهد. اگر پیمانکار همکاری بدون دردسری با یک مهندس یا شرکت مهندسی خاص داشته باشد،‌ پروژه راحت‌تر پیش می‌رود و در نتیجه صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
  9.  اندازه پروژه: اندازه و پیچیدگی یک پروژه تعیین می‌کند که آیا پیمانکار محلی این قابلیت را دارد که بتواند از پس این کار برآید یا خیر. هر چه پروژه بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد،‌ توجه تعداد بیشتری از پیشنهاد دهندگان به آن جلب می‌شود.
  10. محل اجرای پروژه:‌ محلی که قرار است پروژه اجرا شود،‌ عامل مهمی در برآورد هزینه‌ها محسوب می‌شود. اگر پروژه در یک محل روستایی باشد، معمولاً نیروی کار با محدودیت روبرو است؛ بنابراین پیمانکار مجبور می‌شود نیروهای ماهر را از سایر نقاط به این محل بیاورد و مسلماً باید برای این کار هزینه‌هایی را بپردازد. علاوه بر این هزینه‌های دیگری از جمله هزینه حمل و نقل مصالح نیز به پیمانکار تحمیل می‌شود.
  11.  مهندسی ارزش: بعضی از سازمان‌ها معتقدند که باید در پروژه‌های چند میلیون دلاری قبل از نهایی کردن طرح یا شروع فاز مزایده،‌ مهندسی ارزش انجام شود؛ بنابراین فردی که به برآورد هزینه‌ها می‌پردازد باید از ابتدا در جریان این موضوع باشد.
  12. احتمالات: با یک حساب سر انگشتی باید 10 درصد به میزان برآورد شده اضافه کرد تا هزینه‌های غیر قابل‌ پیش‌بینی پوشش داده شود. وقتی که تورم خیلی زیاد است و یا محدودیت مصالح و منابع مهم ساخت و ساز وجود دارد، منطقی‌تر این است که 15 یا 20 درصد به میزان برآورد شده اضافه شود.
  13. بررسی‌ها و مطالعات تکمیلی: همان‌طور که در مورد شماره 4 گفته شد، نیاز است در بعضی از نقاط بررسی‌ها یا مطالعات خاصی صورت گیرد. هزینه انجام این کارها باید در برآورد اولیه هزینه‌ها در نظر گرفته شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
نا برابری قیمت ایتم در فهرست بهای جدید و قدیم
سلام و عرض ادب چرا قیمت یک ایتم در فهرست بهای جدید برابر با قیمت همون ایتم در فهرست بهای قبلی بعلاوه شاخص تعدیل سه ماه چهارم نیست؟
عکس کاربر
2پاسخ
بین متره و براورد و طراحی و محاسبه سازه.کدامیک درامد بهتری دارد؟

سلام من دانشجوی عمران هستم و بین متره و براورد پروژه و طراحی و محاسبه سازه شک دارم.کدوم یکی درامد بهتری داره؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .