مقله تحلیلی: تحلیل سازه چیست؟

مقله تحلیلی: تحلیل سازه چیست؟

تحلیل سازه، فرآیند محاسبه و تعیین اثرات بارها و نیروها بر روی یک سازه، ساختمان یا یک شیء است. تحلیل سازه از اهمیت زیادی برای مهندسین طراح سازه جهت شناخت کامل مسیرهای بار و اثرات بارها بر روی طرح مهندسی آن‌ها برخوردار است. تحلیل سازه به مهندسین و طراحان این امکان را می‌دهد تا ایمنی استفاده از یک سازه یا تأسیسات و همچنین مقاومت آن‌ها جهت استفاده تحت اثر بارهای اعمالی برآورد شده را تضمین کنند. می‌توان تحلیل سازه را در طی طراحی، ارزیابی یا پس از ساخت انجام داد که این فرآیند به طوری کلی شامل مصالح استفاده شده، هندسه سازه و بارهای اعمالی است.
انواع تحلیل سازه
 روش‌های مختلفی وجود دارند که جهت انجام تحلیل سازه با توجه به میزان دقت مورد نیاز توسط یک مهندس مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان تحلیل سازه را به صورت یکی از روش‌های زیر تعریف کرد:
1-    محاسبات دستی
محاسبات ساده دستی به عنوان یک راه سریع و ساده جهت ارزیابی اثرات نیروهای ساده بر روی سازه‌های ساده به شمار می‌آیند. به طور مثال، محاسبه لنگر خمشی بر روی یک تیر افقی با استفاده از محاسبات دستی انجام می‌شود. این دسته از محاسبات پوش به عنوان رویکردهای اجرایی استاندارد برای مهندسانی که قصد صرف ساعات طولانی برای طراحی سازه را نداشته و مایل به دانستن نیروهایی که یک تیر ناشی از بارهای اعمالی تحمل می‌کند می‌باشند، محسوب می‌شود.
منبع
ترجمه شده توسط تیم خبری 808
اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله:what_is_structural_analysis.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های amirb

امیر رضا بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه دانشگاه فردوسی مشهد، سه سال سابقه ترجمه متون و مقالات تخصصی رشته عمران
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
عکس کاربر
1پاسخ
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه تعیین سختی جانبی قاب
سلام و درود سختی جانبی قاب 12EI/h3 از کجا اومده؟ چون در فرمول 3EI/L3 هست اما اون 12 از کجا اومده؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .