مقاله تحلیلی: ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

مقاله تحلیلی: ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

این یک حقیقت تلخ است که در برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مهندسی تاریخ بشریت، خون‌ها و اشک‌های بسیاری ریخته شده است. در ادامه قصد داریم به ده مورد از مرگبارترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ بشریت اشاره کنیم. این رتبه بندی بر اساس آمار مرگ و میر این پروژه‌ها انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۱۰- فاجعه جزیره Willow  در سال ۱۹۷۸

آمار مرگ و میر: همه ۵۱ کارگر!

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

پروژه‌های دیگری با آمار مرگ و میر بیشتر وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در جایگاه دهم قرار داد اما عمق فاجعه سبب می‌شود که این پروژه در رتبه دهم قرار بگیرد. می‌توانید حادثه‌ای را تصور کنید که در طی یک فروریزش همه کارگران آن کشته شوند؟ این دقیقاً اتفاقی است که در این پروژه افتاد. این حادثه با سقوط جرثقیل آغاز شد و با برخورد با برج و فرو ریزش آن ادامه یافت. در پی ریزش برج همه ۵۱ کارگر در حال کار کشته شدند.

۹- سد گرند کولی (Grand Coulee) در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۲

آمار مرگ و میر: بیش از ۸۰ کارگر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

ساخت و ساز سد در آن سال‌ها کاری پر خطر در مقایسه با سد سازی در زمان حاضر بود. ساخت سد در آن زمان مستلزم انجام کارهای سخت و انفجارهای متعدد بود که اغلب در ارتفاع انجام می‌گرفت. در بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۲، پروژه ساخت سد گرند کولی در حال انجام بود. این پل روی رودخانه کلمبیا واقع در ایالات متحده آمریکا ساخته شد. در حال حاضر این پل یکی از بزرگ‌ترین سدهای برق آبی در آمریکا محسوب می‌شود. متأسفانه تعداد زیادی از کشته‌های مربوط به این پروژه ناشی از سقوط افراد از سد می¬باشد.

۸- سد هوور (Hoover) در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۵

آمار مرگ و میر: ۱۰۰ کارگر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

 احتمالاً یکی از به نام‌ترین یا بدنام‌ترین پروژه‌های عمرانی در طول تاریخ، پروژه سد هوور است که به صورت سازه عظیمی برای کنترل جریان آب بر روی رودخانه کلرادو ساخته شد. با توجه به اندازه و مقیاس این پروژه، آمار مرگ و میر نسبتاً کم است. این تعداد به دلیل تنش‌های گرمایی، ایست قلبی و عوامل دیگر مرتبط با کار جان خود را از دست دادند.

۷- سد آسوان (Aswan) در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰

آمار مرگ و میر: ۵۵۰ کارگر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

در این پروژه که ۳۰۰۰۰ کارگر مشغول به کار بودند، ۵۰۰ نفر یا اندکی بیشتر جان خود را از دست دادند. ساخت این سد مستلزم منحرف کردن مسیر رودخانه نیل بود که اثرات متعددی بر محیط زیست و فرهنگ منطق اطراف داشت. در راستای اجرای چنین پروژه‌ای با این مقیاس، بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجبور به ترک این منطقه شدند و همچنین مناطق باستانی و تاریخی متعددی تخریب شد.

۶- بزرگراه قراقروم (Karakoram) در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۸

آمار مرگ و میر: ۹۰۰ نفر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

این بزرگ راه با طول ۱۲۰۰ کیلومتر شهر اسلام آباد در کشور پاکستان را به شهر کاشغر در کشور چین متصل می‌کند. این بزرگ راه مرتفع‌ترین جاده بین‌المللی در جهان محسوب می‌شود. این جاده از خطرناک‌ترین و متزلزل‌ترین کوه‌های جهان می‌گذرد. با توجه به این موضوع اصلاً جای تعجب نیست که بگوییم در این پروژه افراد زیادی جان خود را به دلیل رانش زمین از دست دادند. این بزرگ راه هنوز خطری جدی برای کسانی که از آن عبور می‌کنند، به حساب می‌آید.

۵- تونل Hawks Nest در سال ۱۹۲۷

آمار مرگ و میر: ۴۷۰ تا ۱۰۰۰ کارگر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

این تونل با هدف منحرف کردن مسیر رودخانه نیو ریور (New River) در غرب ایالت ویرجینیا ساخته شد. این پروژه به طور جد از مرگبارترین پروژه‌های عمرانی ایالات متحده امریکا به شمار می‌رود. متأسفانه نبود الزامات ایمنی و بهداشتی مناسب منجر به مرگ افراد زیادی به دلیل ابتلا به سیلیکوزیس (یک بیماری روی مربوط به شغل است که بر اثر تنفس طولانی مدت غبارهای سیلیس ایجاد می‌شود) شد. با این که آمار رسمی تعداد کشته شدگان را ۱۰۹ نفر اعلام کرده اما آمار نهایی به رقم حدود ۱۰۰۰ نفر اشاره داد.

۴- راه آهن سراسری ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۸۶۰

آمار مرگ و میر: بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

اواسط دهه ۱۸۰۰ بود مه دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت خط آهنی بین شهر کونسیل بلوفس و سانفرانسیسکو بسازد. هیچ جیز نامطلوبی به جز مرگ و میر حاصل نشد. اکثریت قریب به اتفاق کارگران زندانیان یا مهاجران غیرقانونی بودند؛ از این رو آمار دقیق تلفات ناشی از اجرای این راه آهن هرگز به طور دقیق مشخص نخواهد شد.

۳- کانال دریای سفید- دریای بالتیک در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳

آمار مرگ و میر: ۱۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

 این کانال دریای سفید در روسیه را به دریاچه اونگا وصل می‌کند. برای ساخت این کانال ۲۲۷ کیلومتری نیاز به ۱۲۶ هزار کارگر بود. آمار کشته شدگان از ۱۲۰۰۰ نفر تا ۲۵۰۰۰ نفر متغیر است. متأسفانه این گونه به نظر می‌رسد که اغلب این افراد به دلیل کارهای مشقت بار، سوء تغذیه و طاعون جان خود را از دست داده‌اند.

۲- کانال پاناما در سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴

آمار مرگ و میر: حدود ۲۷۵۰۰ نفر در تمام مراحل

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

 این پروژه در چند مرحله ساخته و نهایتاً تبدیل به یک پروژه بین‌المللی شد. این پروژه به دست فرانسوی‌ها ساخته شد. فرانسوی‌ها آمار تلفات ناشی از اجرای این پروژه را در سال 1800، 25000 نفر تخمین زدند. متأسفانه در آن زمان تنها آمار تلفاتی ثبت شد که در بیمارستان بودند. اکثریت قریب به اتفاق این افراد به دلیل ابتلا به تب و مالاریا جان خود را از دست دادند.

۱- راه آهن برمه- سیام در سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۳

آمار مرگ و میر: ۹۰۰۰۰ غیرنظامی و ۱۲۴۰۰ (احتمالاً ۱۶۰۰۰) اسرای جنگی

ده مورد از مرگبارترین پروژه‌ های ساخت و ساز در تاریخ

این راه آهن که به نام راه آهن مرگ شناخته می‌شود، به دست ژاپنی‌ها برای تأمین نیرو و تجهیزات در برمه در طی جنگ جهانی دوم ساخته شد. ساکنین محلی و اسرای جنگی برای ساخت این راه آهن به کار گمارده شدند. بسیاری از این افراد به دلیل تحمیل خشونت و گرسنگی از طرف کسانی که اسیر شده بودند، جان خود را از دست دادند.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .