مقاله تحلیلی: آشیانه نمادین آمریکا

مقاله تحلیلی: آشیانه نمادین آمریکا

موزه ملی جدید هوا و فضای اسمیتسونیان موسوم به مرکز Steven F. Udvar-Hazy  واقع در مرکز فرودگاه دالس در ایالت چانتیلی ویرجینیا، مجموعه‌ای مشتمل بر صدها هواپیما و مصنوعات مربوط به آن می‌باشد. برخی از نمایشگاه‌های واقع در این مجتمع عظیم که توسط کارکنان موزه لقب «Americas hanger را به خود گرفته است، شامل فضاپیما انتپرایز، لاکهید اس‌آر-۷۱ بلک ‌برد، هواپیمای مافوق صوت کنکورد ایر فرنس، هواگرد انولا گای B-29 Superfortress، هواپیمای بوئینگ گونه ۳۰۷ استراتولاینر و بسیاری دیگر می‌باشد.

در طی برگزاری جلسات برنامه ریزی و طراحی، محدوده این پروژه با تعیین حداقل شش سازه عظیم متصل به هم مشخص شد. آشیانه اصلی و گالری‌های کناری آن، در مرکز این مجموعه قرار دارد و یک سالن نمایشگاهی بزرگ با مساحت بیش از 6 جریب (در حدود 2.4 هکتار) را محصور می‌نماید.

قسمت‌های دیگر عبارت است از سالن بزرگی موسوم به space hangar که به اکتشاف فضایی اختصاص داشته، یک فضای نمایشگاهی دیگر، یک برج کنترل ترافیک هوایی به ارتفاع 47.5 متر (150 فوت)، یک تئاتر آیمکس با 450 صندلی، رستورانی روی بام، مرکز کنفرانس، راهروی ورودی و اداره‌ها، کلاس‌های درس، فضای غذاخوری، فروشگاه‌ها و غیره و ساختمان تأسیسات مرکزی.

 آشیانه نمادین آمریکا

 

 آشیانه نمادین آمریکا

یک آشیانه بزرگبرای تعمیرات و یک مرکز آرشیو نیز طراحی شده که البته هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. این دو مجموعه، فضایی در حدود 235000 فوت مربع (در حدود 2.2 هکتار) را به تأسیسات کنونی می‌افزاید.

هزینه ساخت و ساز این مجموعه به طور کلی از اهدائیات حاصل گردیده است. برای رفع اختلاف بین انعطاف پذیری در برنامه‌ها و محدودیت‌های بودجه‌ای، نیاز به همکاری همه افراد اعم از طرح ریزان نمایشگاه اسمیتسونیان و مشاورین طرح احساس می‌شد. در طی فاز برنامه ریزی اصلی، فرم‌ها، شکل‌ها و مواد مختلفی برای نیل به پاسخ‌های مطلوب مدنظر قرار گرفت.

 آشیانه نمادین آمریکا شرکت Spiegel Zamecnik & Shah به مطالعه سیستم‌های سازه‌ای مختلف و هزینه برآورد شده شکل‌ها و مصالح ساختمانی مختلف پرداخته تا فضاهای آزاد ستون در دهانه‌های 50 الی 120 متری (160 الی 400 فوتی) را به وجود آورد. مطلب دیگری که در این مطالعه مدنظر قرار گرفت بررسی سیستم‌های اختصاصی بود. در نتیجه طرح ارائه شده معمار، هزینه‌هایی به منظور پوشش و محصور نمودن هریک از سیستم‌ها به پروژه تحمیل شد.

بر مبنای فاکتورهای مختلف، اعم از هزینه، فضای نهایی و کاربری آن، طرحی مبتنی بر خرپای قوسی سه بعدی با عرض کلی 74 متر (243 فوت) و ارتفاع تاج 31 متر (102 فوت) برای آشیانه اصلی انتخاب شد. در ازای به‌ کار گیری خرپایی با فاصله 15 متر (50 فوت)، کل طول سقف آشیانه اصلی به بیش از 305 متر (1000 فوت) رسید.

خرپاها دارای مقطع مثلثی بوده و از یک جفت یال فوقانی به فاصله 5 متر (17 فوت) و یک وتر تحتانی منفرد با فاصله شعاعی 4 متر (13 فوت) نسبت به یال‌های فوقانی تشکیل شده است. یال‌ها به صورت لوله فولادی با قطر اسمی 300 میلی متر (12 اینچ) و ضخامت متغیر جداره می‌باشند. قطری‌های جان به صورت لوله‌های 125 میلی متر و 150 میلی متری (5 و 6 اینچ) می‌باشند. هریک از خرپاها در ازای ترکیبات مختلفی از بارهای مرده سقف، بار متعادل و غیرمتعادل برف و بار باد، مصنوعات آویزان از هر سقف با وزن 9000 کیلوگرم (20 کیلو پوند) و نیم اشکوب‌های پیاده رو به عرض 3 متر (10 فوت) طراحی می‌گردد. بیش از دویست ترکیب بار وجود داشته که تعدادی از آن‌ها شرایط بحرانی را به وجود می‌آورند.

 آشیانه نمادین آمریکا

راهروی ورودی موزه که به مانند کنارگذر یک فرودگاه بوده و نمایانگر یک راهروی شیشه‌ای سقف دار جهت عبور وسایل نقلیه، یک سایبان طره­ای برای اتوبوس و راهروی بزرگ بدون سقف و برج کنترل می‌باشد.

 آشیانه نمادین آمریکا

برج کنترل به ارتفاع 47.5 متر (150 فوت) شامل یک عرشه دیده بانی بزرگ و یک قسمت برای کنترل ترافیک هوایی بوده و از قاب فولادی محصور در دیوارهای برشی بتنی تشکیل شده و جلوی هرگونه جابجایی جانبی و ارتعاش را می‌گیرد. سطوح تخم مرغی شکل فوقانی در صفحه، از محل هسته میانی به حالت طره درآمده است.

هر سه یال هر خرپا تا کف امتداد یافته و به بلوک فونداسیون بتنی متصل می‌گردد. این نوع اتصال کف (که متفاوت از قوس مفصلی متداول می‌باشد)، صلبیت اضافه‌تری را برای کنترل تغییر شکل تحت بارهای مختلف مهیا می‌نماید. به علت آویزان شدن صفحات و دیگر متعلقات از خرپاها، بایستی جابجایی سقف به حداقل برسد.

بین خرپاهای فولادی جان نگه‌دارنده یک عرشه سقف آکوستیک می‌باشد. به منظور به حداقل رسیدن اثرات انعکاس صوت بازگشتی به کف آشیانه، عرشه آکوستیک انتخاب گردید.

پایه قوس‌ها از صندوقه­هایی (کیسون) به قطر 1070 میلی متر (42 اینچ) تشکیل شده که به اندازه 1.2 متر الی 2.4 متر (4 الی 8 فوت) به درون سنگ سخت یا متلاشی شده ورود می‌کند. صندوقه­هایی مسلح با کلاهک مسلح بزرگی مهار گردیده و قاب خمشی مقاومی در برابر عکس‌العمل‌های قائم و جانبی به وجود می‌آورد. یک قاب فرعی فولادی در هر کلاهک تعبیه می شود تا امکان تنظیم میدانی و دقیق هر خرپای قوسی با نقطه اتصال فونداسیون برقرار گردد.

در هر انتهای آشیانه اصلی، یک سایبان با بازشویی به ابعاد 45 متر (150 فوت) در 12 متر (40 فوت) وجود دارد که امکان انتقال هواپیما تا محل آشیانه را فراهم می‌آورد. یال فوقانی انحنادار به لحاظ حرکات درون صفحه، مستقل از دورترین خرپای قوسی می‌باشد.

جزئیات این یال به گونه‌ای است که جهت تحمل بارهای خارج از صفحه، تکیه گاه و مهاربندی خود را از قوس دریافت می‌دارد. نیروهای جانبی تجمیع شده در بالای بازشوی درب، توسط خرپای افقی مستقر در بین ستون‌های پشت بندداری که از فونداسیون‌های صندوقه­ای خود آویزان شده‌اند، تحمل می‌گردد.

آشیانه فضا کار دارای عرض 45 متر (150 فوت) و طول 80 متر (260 فوت) بوده که در مجاورت بخش غربی آشیانه اصلی در انتهای شمالی قرار دارد. ابر سازه آن یک قاب فضا کار سه بعدی با طرح اختصاصی می‌باشد. این آشیانه دربردارنده تأسیسات کشتی فضاپیما، همراه با دیگر موشک‌های کوچک‌تر و نمایشگاه‌های اکتشاف فضایی می‌باشد. قاب به نحوی طراحی می‌گردد که تا 2300 کیلوگرم (5 کیلو پوند) بار آویزان را در گره‌های تحتانی خود تحمل نماید.

در انتهای غربی این آشیانه، شش در کشویی، همراه با بازشویی به عرض حداکثر 30 متر (100 فوت) و ارتفاع 12 متر (40 فوت) وجود دارد. عرض بازشو به قدری کافی است که امکان عبور کشتی فضاپیما، به غیر از دم آن وجود داشته باشد. سازه مستقر بر دیواره انتهایی به نحوی طراحی می‌گردد که به هنگام باز شدن کامل دریچه‌ها، خارج گردیده و بدین ترتیب، امکان عبور کشتی فضاپیما از درون آن مهیا گردد.

کف آشیانه اصلی به نحوی طراحی می‌گردد که تا حد 21200 کیلوگرم (46 کیلو پوند) بار متمرکز (بار چرخ سنگین‌ترین ملحقات مورد انتظار) را نگه دارد. ضخامت دال بتنی بین 250 میلی متر الی 325 میلی متر (10 الی 13 اینچ) تغییر نموده و با الیاف فولادی و شبکه‌ای دو بعدی از میلگردهای دوبعدی مسلح می‌شود تا ترک خوردگی را به حداقل رسانیده و بارهای متمرکز را نیز توزیع نماید. به طور مشابه، کف آشیانه به ضخامت 375 میلی متر (15 اینچ) به نحوی طراحی شده که بار متمرکزی به اندازه 45000 کیلوگرم (100 کیلو پوند) را تحمل نماید. داکت تأسیسات به نحوی در دال‌ها و به فاصله 8 متری (25 فوت) از هم مدفون می‌شوند که خطوط برق و ارتباطاتی مورد نیاز آینده را تأمین نماید.

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .