مقاله تحلیلی: ۵ مرحله از انتقال بار در سازه‌ های بتنی

مقاله تحلیلی: ۵ مرحله از انتقال بار در سازه‌ های بتنی

انواع بار در ساختمان

بارهای اعمال شده به المان‌های سازه‌ای را می‌توان به شکل‌ها و در دسته‌های متفاوت طبقه بندی کرد. بارها انواع مختلفی دارند. از جمله این بارها، بار مرده است که شامل وزن خود سازه و پوشش مصالح می‌شود. بار زنده نوع دیگری است که دربردارنده بار ناشی از حضور انسان روی دال، بارهای باد (در نتیجه فشار هوایی که ساختمان در معرض آن قرار دارد) و بارهای لرزه‌ای (ناشی از زمین لرزه) می‌شود.

شکل‌های انتقال بار

در مهندسی سازه بار از طریق المان‌های سازه‌ای و از عضوی به عضو دیگر انتقال می‌یابد که این فرآیند به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. انتقال بار می‌تواند به شکل نیروی خمشی ناشی از لنگر، نیروی محوری در ستون‌ها و یا نیروی برشی در دیوارهای برشی و دیوارهای هسته‌ای باشد.

انتقال بار از طریق المان‌های سازه‌ای

5 مرحله از انتقال بار در سازه‌های بتنی

  1. انتقال بار به دال: دال متحمل بارهای مختلفی همچون بار مرده ناشی از مصالح پوشش دهنده و پارتیشن‌ها و بار زنده که قسمت عمده آن ناشی از حضور انسان است، می‌شود.
  2. انتقال بار از دال به تیرها: معمولاً نیروها از دال به تیرها در یک راستا و یا دو راستا منتقل می‌شوند. کل سیستم کاملاً وابسته به ابعاد هندسی دال است. به طوری که اگر نسبت بزرگ‌ترین وجه به کوچک‌ترین وجه کمتر از 2 باشد، دال دو طرفه و اگر این نسبت بزرگ‌تر از 2 باشد، دال یک طرفه فرض می‌شود.
  3. انتقال بار از تیرها به ستون‌ها: از آنجایی که ستون‌ها تکیه گاه تیرها محسوب می‌شوند، پس طبیعی است که بار از تیرها به ستون‌ها منتقل خواهد شد. بارهای منتقل شده به ستون‌ها غالباً محوری هستند و در ستون‌های غیرمعمول بار به شکل لنگر به ستون منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که در برخی موارد مثل دال تخت، دال مستقیماً بار را بدون دخالت تیرها به ستون‌ها منتقل می‌کند.
  4. انتقال بار از ستون‌ها به فونداسیون: از آنجا که پایداری ستون‌ها به واسطه فونداسیون تأمین می‌شود، طبیعی است که همه بارهای منتقل شده به ستون‌ها نهایتاً به شکل نیروی محوری به فونداسیون انتقال داده شوند. در موارد غیرمعمول یا در مورد بارهای جانبی، انتقال بار به شکل لنگر و برش به فونداسیون صورت می‌گیرد.
  5. انتقال بار از فونداسیون به خاک: تکیه گاه و پشتیبان فونداسیون خاک زیر آن است. تمام بارهای انتقال یافته به فونداسیون در نهایت به خاک منتقل می‌گردد. قابلیت تحمل بار در خاک را تحت عنوان ظرفیت باربری آن می‌شناسیم. خاک‌های متفاوت ظرفیت‌های باربری متفاوتی دارند. ظرفیت باربری خاک عاملی کلیدی در محاسبه ابعاد فونداسیون محسوب می‌شود.

5 مرحله از انتقال بار در سازه‌های بتنی

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .