مقاله تحلیلی: ارزیابی شمع‌های بتنی

مقاله تحلیلی: ارزیابی شمع‌های بتنی

 

تأکید دستورالعمل‌های بازرسی سازه‌ها از جمله راهنمای بازرسی سازه انتاریو (OSIM)، عمدتاً بر بازرسی بصری و شرایط فیزیکی سازه‌ای پل‌ها می‌باشد. روش بازرسی بصری در این دستورالعمل شامل ارزیابی بصری از عیوب و نقص‌های موجود در روسازه و زیر سازه از نزدیک می‌باشد. این روش به بازرسی اعضایی که در دسترس هستند، محدود شده است. برای المان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است (به عنوان مثال تیرهای بلند در وسط دهانه عرشه پل روی رودخانه یا پل بزرگراهی)، این روش آن‌قدر عملی و یا دقیق نیست. همچنین، این روش هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد چگونگی ارزیابی شمع‌های بتنی و یا فونداسیون‌ها ارائه نمی‌دهد.

استین و سدمرا (2006) گزارش کردند که حدود 60000 پل در سراسر ایالات متحده وجود دارند که فونداسیون‌های ناشناخته‌ای در آن‌ها به کار رفته است. نویسنده با توجه به اطلاعاتی که دارد، خبر از وضعیتی مشابه در کانادا می‌دهد. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که در کانادا پل‌ها و تسهیلات زیرسازه‌ای زیادی وجود دارد که در فاصله زمانی بین سال‌های 1950 و 1980 ساخته شده‌اند. بسیاری از این پل‌ها و زیرسازه‌ها نیاز به بروز رسانی با توجه به الزامات آیین­نامه‌ها و استانداردهای جدید دارند. برای این کار، اطلاعات کافی در مورد وضعیت کنونی فونداسیون‌ها و شمع‌ها (ناشناخته) ضروری است.

چگونگی ارزیابی شمع‌های بتنی

برای انجام ارزیابی دقیق از شرایط زیر سازه‌ها (فونداسیون‌ها و شمع‌ها)، نیاز به اطلاعات ابتدایی درباره نوع، مصالح و ابعاد ساخته شده می‌باشد. هنگامی که بتوان به فونداسیون‌ها و شمع‌ها دسترسی پیدا کرد، بازرسی بصری و بارگذاری مکانیکی شمع‌ها یک گزینه مؤثر محسوب می‌شود. این امر شامل شناسایی محل شمع (گروه شمع) و تست بارگذاری استاتیک و یا دینامیکی در محل، برای ارزیابی قابلیت اطمینان شمع‌ها و فونداسیون‌ها می‌باشد. با این حال، زمانی که دسترسی به شمع ممکن نیست، باید از روش‌های دیگری استفاده شود. روش‌های NDT جایگزینی بسیار قابل اعتماد و عملی برای آزمایش و ارزیابی این گروه شمع‌ها ارائه می‌دهد.

ارزیابی غیر مخرب شمع‌ها و فونداسیون‌ها

روش‌های مختلف NDT برای برآورد فونداسیون‌ها و شمع‌ها وجود دارد. برای انتخاب بهترین روش برای ارزیابی وضعیت زیر سازه، عوامل زیر باید در نظر گرفته شوند:

  1. نوع و مصالح فونداسیون (برای مثال تخته و الوار، شمع بتن مسلح، شمع‌های فولادی، سیستم‌های کامپوزیت)
  2. سیستم سازه‌ای زیر سازه (به عنوان مثال شمع، فونداسیون و یا یک سیستم ترکیبی از فونداسیون و شمع)
  3. شرایط شمع (با یا بدون سر شمع)
  4. محیط اطراف شمع
  5. پیکربندی و آرایش شمع‌ها در طرح
  6. سطح آب زیرزمینی
  7. هندسه فونداسیون

روش NDT برای بررسی شمع‌ها و فونداسیون‌های ناشناخته در دو گروه اصلی با عناوین زیر قرار می‌گیرند:

الف. روش‌های سطحی

ب. روش‌های زیر-سطحی

الف. روش‌های سطحی

روش‌های سطحی شامل روش‌های NDT هستند که در آن‌ها هر دو منبع گیرنده و فرستنده موج صوتی در سطح قرار دارند. سیگنال به درون فونداسیون ناشناخته منتشر می‌شود و از انتهای فونداسیون و مرزها منعکس می‌گردد. سیگنال دریافت شده در سطح برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌شود.

ب. روش‌های زیر سطحی

روش‌های زیرسطحی عمدتاً شامل ایجاد یک گمانه نزدیک به فونداسیون ناشناخته است. گمانه یا یک گروه از گمانه‌ها در داخل مناطق اطراف آن فونداسیون حفر می‌گردد. در این روش‌ها، سیگنال ساطع شده به درون فونداسیون ناشناخته توسط یک مبدل تعدیل شده که درروت گمانه قرار داده شده دریافت می‌گردد.

روش‌های دیگر NDT

روش‌های استفاده از امواج صوتی سطحی می‌توانند به طور هم‌زمان اطلاعات زیر را فراهم آورند:

  1. ابعاد شمع (طول شمع)
  2. تغییرات سختی شمع: این پارامتر را می‌توان متناسب با تغییرات سطح مقطع شمع در شمع‌های بتنی درجا دانست.
  3. تعیین محل ترک و نقص

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های MaryamGol

مریم گلستانی

ده سال سابقه ترجمه فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی دارای دیپلم زبان از کانون زبان با نمره 95 نمره تافل: 109 (ریدینگ:29، لیسنینگ:29، رایتینگ:29، اسپیکینگ:22) 2ماه سابقه کار در بخش امور بین الملل شرکت تجاری عمرانی (مسول تحقیقات و تماسهای خارجی) 2 سال سابقه کار در طراحی سازه-پل و دیوارهای حائل- در شرکت طرح آفرینان پارس
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری شمع
سلام روز بخیر استاد راهنما ام برای پایان نامه موضوع" بررسی عملکرد سربار ناشی از وزن ساختمان بر ظرفیت باربری شمع" رو داده من نه پایان نامه ای و نه مقاله ای در این زمینه پیدا کردم لطفا راهنمایی کنید مرسی با تشکر
عکس کاربر
1پاسخ
عدم تطابق مقاومت نمونه های بتن با مقاومت طراحی شده
پس از بتن ریزی اسکلت یک سازه، طی نتایج آزمایش های بتن، مشخص می شود که مقاومت بتن به اندازه تعیین شده در نقشه نمی باشد، تکلیف سازه ی اجرا شده چیست؟
عکس کاربر
3پاسخ
صحت سنجی ظرفیت باربری شمع با Plaxis
برای صحت سنجی در مورد گذر زمان بر ظرفیت باربری شمع کوبشی در نرم افزار پلکسیس اگر امکان دارد توضیح فرمایید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .