مقاله تحلیلی: آنالیز سازه‌ای زلزله 2016 تایوان، دلایل احتمالی شکست و فروریزش سازه‌ای

مقاله تحلیلی: آنالیز سازه‌ای زلزله 2016 تایوان، دلایل احتمالی شکست و فروریزش سازه‌ای

زلزله‌ای با بزرگی 6.4 ریشتر در تاریخ 6 فوریه 2016 رخ داد. این زلزله منجر به فروریزش ساختمان 17 طبقه Weiguan Golden Dragon شد. نکته قابل توجه این است که این ساختمان تنها ساختمان بلند مرتبه‌ای بود که به صورت کامل فروریخت و منجر به مرگ 59 تن شد، اما چرا؟

این ساختمان در سال 1989 بر اساس آیین‌نامه قدیمی ساخته شد و هرگز بر اساس آیین‌نامه جدید به روز رسانی نشد. پس از زلزله 921 (زلزله‌ای که با بزرگی 7.6 ریشتر در سال 1999 رخ داد و منجر به مرگ 2300 نفر شد) آیین‌نامه ساختمانی تایوان به روز رسانی شد. از آنجایی که این ساختمان 17 طبقه بر اساس آیین‌نامه قدیمی ساخته شده بود، فروریزش این ساختمان نشان می‌دهد که ساختمان‌های اطراف به دلیل مطابقت با آیین‌نامه جدید (در ساخت و بازسازی) هم چنان پابرجا هستند؛ بنابراین، ناسازگاری با آیین‌نامه جدید سبب حساس‌تر شدن این ساختمان 17 طبقه در برابر نیروهای لرزه‌ای شده بود.

یکی دیگر از علل احتمالی این فروریزش این است که ساختمان برای مقاومت در برابر نیروی لرزه‌ای طراحی نشده بود. از این رو می‌توان دلیل را ضعف مهندسی بدانیم. این زلزله با بزرگی 6.4 ریشتر در عمق تقریباً 23 کیلومتری و حداکثر شدت در مقیاس مرکالی رخ داد.

 

 

 

دریافت فایل کامل مقاله:

structural_analysis_on_the_2016_taiwanese_earthquake._doc.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

درباره نویسنده
عکس‌های sarahmhpr

سارا محمدپور

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زلزله و علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به ویژه متون تخصصی هستم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .