مقاله تحلیلی: رطوبت در ساختمان - علل، منابع و پیامدها

مقاله تحلیلی: رطوبت در ساختمان - علل، منابع و پیامدها

وجود رطوبت در ساختمان یکی از جنبه‌های مهمی است که در طول طراحی ساختمان باید در نظر گرفته شود. چرا که اگر نادیده گرفته شود، به‌ طور نامطلوبی سازه ساختمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و شرایط غیربهداشتی برای افراد ساکن در آن ساختمان ایجاد می‌کند.

سه علت اصلی رطوبت در ساختمان

نفوذ آب به درون اجزای ساختمان (مانند دیوارها، کف، سقف و یا زیرزمین و غیره) علت اصلی رطوبت است. سه علت اصلی رطوبت در ساختمان عبارت‌اند از:

  • کیفیت بد مصالح ساختمانی
  • طراحی بد
  • ساخت و ساز نادرست

۱. کیفیت پایین مصالح ساختمان

بیشتر مصالح ساختمانی مانند بتن، آجر یا گچ دارای حفره‌هایی در درون خود هستند. هنگامی که این مواد در تماس با آب قرار می‌گیرند، آب یک مسیر برای نفوذ به این حفره‌ها می‌یابد. این آب در نتیجه مویینگی در جهت مخالف حرکت می‌کند و باعث ایجاد رطوبت می‌شود.

۲. طراحی

در زمان طراحی یک ساختمان، بسیار مهم است که منبع نفوذ آب به ساختمان و ایجاد رطوبت در آن شناسایی و مد نظر قرار بگیرد. بر همین اساس طراح باید ذکر کند که در چه نقطه‌ای از ساختمان چه نوع عایق رطوبتی باید استفاده شود.

۳. ساخت و ساز نادرست

فرض کنید طراح مشخص کرده است که ضخامت عایق رطوبت باید 15 میلی متر باشد؛ اما با توجه به عدم نظارت کافی، ضخامت عایق رطوبت پس از تکمیل کار 10 میلی متر است. 

آن گاه این عایق هدفی را که برای آن ساخته شده است برآورده نخواهد کرد و در نتیجه رطوبت به ساختمان نفوذ پیدا می‌کند.

شش منبع اصلی رطوبت

هنگامی که آب در تماس با اجزای ساختمان مانند دیوارها، سقف‌ها، کف و غیره قرار می‌گیرد، این اجزا به عنوان وسیله‌ای برای کمک به ورود آب به داخل ساختمان عمل می‌کند.

۶ منبع اصلی رطوبت به شرح زیر هستند:

  1. به علت عمل مویینگی آب موجود در خاک زمین ممکن است از طریق دیوارها تا بالای سطح زمین افزایش پیدا کند. اگر سطح آب زمین نزدیک‌تر به فونداسیون ساختمان باشد آنگاه می‌تواند به عنوان یک منبع رطوبت عمل کند.
  2. تراکم و چگالش رطوبت هوا نیز می‌تواند یک منبع رطوبت باشد؛ زیرا این نوع آب بر روی اجزای مختلف قرار می‌گیرد و به تدریج راه خود را برای نفوذ به داخل ساختمان می‌یابد و باعث رطوبت در ساختمان می‌شود.
  3. ریزش آب باران بر روی دیوارهای خارجی و جان پناه نیز باعث ایجاد رطوبت می‌شود.
  4. اگر سقف ساختمان کیفیت بدی داشته باشد آب باران می‌تواند از طریق پشت بام‌ها نیز نفوذ کند. کافی نبودن شیب سقف و یا اتصال معیوب بین دال سقف و دیوار جان پناه ممکن است باعث ایجاد رطوبت شود.
  5. وجود هر گونه حفره یا گودال در نزدیکی ساختمان سبب جمع شدن آب باران در آن نقطه و نهایتاً نفوذ آب از طریق دیوارهای خارجی می‌شود.
  6. مناطق مرطوب ساختمان‌ها (مانند آشپزخانه‌ها، سرویس¬های بهداشتی) که اتصالات لوله کشی استانداردی ندارند نیز می‌تواند یک منبع رطوبت محسوب شوند.

پنج پیامد شایع ناشی از رطوبت

  1. رطوبت باعث شوره زدن آجر و کاشی‌ها می‌شود.
  2. رطوبت ترکیبات گچ را ضعیف می‌کند.
  3. رطوبت ممکن است باعث پوسته پوسته شدن رنگ شود.
  4. رطوبت باعث خوردگی فلزات می‌شود.
  5. رطوبت باعث رشد موریانه می‌شود.

منبع

  نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های الهه رحیمی

الهه رحیمی

مهندس سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .