مقاله تحلیلی: تفاوت بین قاب مهاربندی و قاب مقاوم خمشی

مقاله تحلیلی: تفاوت بین قاب مهاربندی و قاب مقاوم خمشی

با توجه به نوع اتصالات، دو نوع قاب با عنوان قاب خمشی و قاب مهاربندی داریم.

قاب مقاوم خمشی

در قاب‌های خمشی، اتصالات تیر و ستون به صورت صلب ساخته می‌شود که باعث انتقال لنگر از اتصال می‌شود. در ساخت قاب بتنی که اعضاء به طور یکنواخت و هم‌زمان بتن‌ریزی می‌شوند، اتصال صلب ایجاد می‌شود. تقریباً همه قاب‌های بتنی از این دسته هستند.

در مورد قاب‌های فولادی و الوار چوبی می‌توانیم اتصال صلب داشته باشیم. یک نوع اتصال صلب در تصویر زیر نمایش داده شده است. این نوع اتصال اجرای آسانی ندارد و علاوه بر آن پر هزینه است.

ویژگی

بر خلاف قاب مهاربندی، قاب خمشی مستقیماً در برابر بارهای جانبی به صورت لنگر و برش در ستون و تیر مقاومت می‌کند. بار جانبی هر طبقه به همراه مقداری لنگر به دلیل وجود اتصال صلب به فونداسیون منتقل می‌شود.

قاب مهاربندی

قاب‌های فولادی معمولاً به خاطر وجود اتصال مفصلی مهاربندی می‌شوند. این اتصالات مفصلی تضمین می‌کنند که هیچ لنگری از اتصالات منتقل نمی‌شود. برای پایداری قاب‌ها از تعدادی مهاربند استفاده می‌شود. نمونه‌ای از قاب فولادی مهاربندی در زیر نمایش داده شده است.

ویژگی

هنگامی که بار جانبی به قاب مهاربندی اعمال می‌شود، توسط مهاربند مقاومت می‌شود. بار جانبی به شکل بار محوری به مهاربند منتقل می‌شود؛ بنابراین مهاربند در کشش و یا در فشار است و به خاطر اتصال مفصلی هیچ لنگری وجود نخواهد داشت.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های rhs

رامین حسن زاده ساوجبلاغی

دانشجوی دکتری سازه - عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
1پاسخ
پوش اور پل
سلام دوستان بنده رو پایان نامه با موضوع پوش اور پل کار میکنم میخواستم ببینم از دوستان کسی هست تو پوش اور پل تجربه داشته باشه؟
عکس کاربر
0پاسخ
بارگذاری بار زلزله در قاب دو بعدی

در قاب دو بعدی xz نیرو زلزله را در چند جهت باید وارد کرد؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .