مقاله تحلیلی: آیا باید اثر پی دلتا را برای المان‌ های بتنی دو برابر در نظر بگیریم؟

مقاله تحلیلی: آیا باید اثر پی دلتا را برای المان‌ های بتنی دو برابر در نظر بگیریم؟

قبل از اینکه وارد بحث شویم شاید بهتر باشد شما مقاله مرتبط با محاسبه اثر پی دلتا را مطالعه فرمایید.

 ASCE 7-10 و 11-318 ACI وجود جزئیات نیروهای یک عضو را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر در آنالیز لرزه‌ای و یا طراحی عضو، ضروری می‌دانند. آیا این به معنای دو برابر فرض کردن اثر پی دلتا است؟ اگرنه از چه استانداردی برای این هدف باید استفاده کرد؟

دقیقاً و به‌طورقطع این اثر دو برابر فرض نمی‌شود. لاغری و پایداری دو فاکتور وابسته به هم هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را جدا از هم بدانیم.

ASCE 7-10 ما را ملزم می‌کند که اثرات پی دلتا را در طراحی لرزه‌ای و یا آنالیز سازه‌ای از طریق ضرب نتایج در ضریب (1-θ)/1در نظر بگیریم.

بخش 10.10.2 از 11-318 ACI سه گزینه را در مواجهه با اثرات ناشی از لاغری در اختیار قرار می‌دهد:

  • آنالیز غیرخطی مرتبه دوم، طبق بخش 10.10.3
  • آنالیز الاستیک مرتبه دوم، طبق بخش 10.10.4
  • روش افزایش لنگر، طبق بخش 10.10.5

در طراحی لرزه‌ای به دلیل آنکه طبق آیین‌نامه ASCE7 نیروهای عضو در اثرات P-Δ لحاظ شده است، الزامات 318 ACI به‌خودی‌خود رعایت می‌شود؛ درنتیجه افزایش لنگر بیشتری که در بخش 10.10.5 به آن اشاره شده است، ضرورت ندارد.

لطفاً توجه داشته باشید که به نظر من، به دلیل این‌که ASCE7 در تعیین نیروهای لرزه‌ای طرح، مطابق با IBC است؛ می‌توان این‌طور گفت که در مواجهه با چنین نیروهایی، ASCE7 بر سایر استانداردهای مربوطه مانند ACI 318 برتری دارد؛ بنابراین، هنگام طراحی لرزه‌ای نیروها در ستون‌ها، لازم است که اثرات پی دلتا طبق ASCE7 و نه ACI 318 لحاظ شود. این بسیار مهم است، چراکه ASCE7 سطح بالاتری را برای ضریب پایداری (θ) در نظر می‌گیرد که در بخش 10.10.5 از ACI 318 لحاظ نشده است.

در طراحی نیروهای ناشی از باد که IBC و ASCE7 به موضوع پایداری اشاره نکرده‌اند، ما می‌توانیم از ACI 318 در طراحی استفاده کنیم.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .