مقاله تحلیلی: ایمنی در ساخت سازه های بتنی

مقاله تحلیلی: ایمنی در ساخت سازه های بتنی

در کنار مسائل مهم بسیار زیادی که در ساختمان‌های بتنی وجود دارد، مانند با کیفیت و مفید بودن کار، ایمنی نیز باید همیشه به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شود. به همین دلیل ما بر روی ایمنی و اهمیت آن برای موفقیت یک پروژه‌ تأکید می‌کنیم.

بسیاری از اتفاقات قابل پیشگیری هستند. اتفاقات اغلب اوقات به دلیل بی‌دقتی و توجه نکردن به کاری که انجام می‌دهیم رخ می‌دهند. شما باید برای ایمنی برنامه‌ریزی کنید. مواردی که در زیر برای ایمنی در ساختمان بتنی آورده شده‌ است جامع نیستند، اما بعضی از محتمل‌ترین مسائل ایمنی در ساختمان بتنی محسوب می‌شوند.

  • بتن تازه می‌تواند به چشم‌ها آسیب زده و پوست را بسوزاند. هنگام کار با بتن تازه لباس حفاظتی (یک پیراهن بلند، چکمه‌های لاستیکی و دستکش لاستیکی) و محافظ چشم بپوشید تا از ریختن بتن تازه بر روی چشم‌ها و پوست جلوگیری شود. اگر بتن تازه روی پوستتان ریخت، آن را با آب تمیز بشویید.
  • پرداخت‌کاران باید از شلوارهای بلند، چکمه‌ کار، پدهای زانو و دستکش استفاده کنند. لباس‌هایی که آغشته به بتن خیس شده‌اند را به سرعت دربیاورید.
  • این الگوی استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (کلاه سخت PPE، دستکش‌ها، چکمه‌ها، محافظ چشم، کمربند ایمنی، دهان‌بند طبی و ...) می‌تواند از کارگران در برابر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت شرایط محل ساخت‌وساز حفاظت کند.
  • در شرایطی که نیاز است برای صحبت کردن با فردی که در کنار شما در حال کار است، با صدای بلند صحبت کنید، باید از گوش‌گیر استفاده کرد. این کار باعث می‌شود که گوش شما کمتر در معرض سروصدا قرار گرفته و آسیب دائمی به شنوایی شما وارد نشود.
  • ماسک‌های گردوغبار یا دهان‌بندهای طبی باید در هر جا که احتمال استنشاق گردوغبار، مه یا ... وجود داشته باشد استفاده شوند؛ زمانی که شما در حال بریدن، خرد کردن یا پیکور زدن بتن سخت شده هستید یا هنگامی که اپوکسی یا گروت مخلوط می‌کنید. حتماً در انتخاب و استفاده از ماسک مشورت بگیرید. دیگر راه‌حل این مسئله استفاده از روش‌های مرطوب یا وسایل مکنده‌ بدون گردوغبار است.
  • نردبان‌ها و پله‌ها منبع عمده‌ آسیب‌ها و مرگ‌ومیر در بین کارگران ساختمانی هستند. کارفرماها باید مطمئن شوند که کارگران توسط شخص واجد شرایط آموزش دیده‌اند. مواردی که لازم است کارگران در خصوص آن آموزش دیده باشند، عبارت‌اند از: فرآیند درست برای برپایی، نگهداری و پیاده‌سازی تجهیزات محافظت در برابر سقوط؛ ساخت، استفاده، جایگذاری و مراقبت در استفاده از پله‌ها و نردبان‌ها؛ و حداکثر بار قابل تحمل توسط نردبان‌ها.
  • داربست باید به صورت محکم بسته شود، حتی اگر فقط برای زمان کوتاهی از آن استفاده می‌شود. مطمئن شوید که ستون‌ها فاصله‌های یکنواختی دارند و بر روی پایه‌ صلبی قرار گرفته‌اند. برای پایداری داربست از مهاربندهای افقی یا قطری استفاده کنید. طول تخته‌ها باید از تکیه‌گاه حداقل 12 اینچ جلوتر باشد. داربست‌ها باید به دیواره، ساختمان‌ها یا دیگر سازه‌ها بسته شوند. یک شخص خبره باید هر روز داربست‌ها را بررسی کند.
  • خطرناک‌ترین لحظه در کار در ارتفاع زمانی است که شما از یک مکان به مکان دیگری حرکت می‌کنید. به همین دلیل شما همیشه باید به چیزی بسته شده باشید، چیزی که بتواند حداقل وزن 5000 پوند را تحمل کند. هر گاه که روی یک گاردریل کار می‌کنید باید کاملاً بسته شده ‌باشید. محافظ سقوط باید در هنگام کار در سطح زمین و نزدیک حفاری‌های با عمق 6 فوت یا بیش‌تر مورد استفاده قرار گیرند. مطمئن شوید که دور تمام بازشوها در کف‌ها از گاردریل استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ویبراتورها یا دیگر وسایل الکتریکی حتماً از وسایل حفاظتی اتصال به زمین استفاده کنید. بتن خیس و آب، رساناهای خوبی هستند. وسایل GFCI از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کنند.
  • مطمئن شوید که تمام کابل‌ها، طناب‌ها، زنجیرها و دیگر وسایل مربوط به بلند کردن اندازه‌ مناسبی داشته و قبل از استفاده با دقت بازرسی شود. در صورتی که چیزی تحت بار در حال برداشتن بشکند انرژی زیادی آزاد خواهد شد. یک کابل معلق می‌تواند یک دست یا پا را قطع کند.

به یاد داشته باشید که اتفاقات بی‌جهت اتفاق نمی‌افتند. آن‌ها اغلب نتیجه‌ برنامه‌ریزی ضعیف، آموزش نامناسب یا فکر نکردن بر روی کارهای در حال انجام است. ایمنی در ساختمان‌های بتنی همیشه اولویت اول را دارد، این را به خاطر داشته باشید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .