مقاله تحلیلی: ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌های ساخت‌وساز

مقاله تحلیلی: ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌های ساخت‌وساز

قبل از اینکه یک ساختمان ساخته شود، به یک ارزیابی از اثرات زیست‌محیطی نیازمندیم که چگونگی تأثیر گذاری ساخت این ساختمان بر محیط زیست را مشخص کند. این کار به برنامه ریزان اجازه می‌دهد تا پروژه‌های خود را سازگار با محیط زیست و قابل قبول به هر لحاظ برنامه ریزی کنند.

لزوم ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

بررسی اثرات زیست‌محیطی یک روش برای قضاوت در مورد تأثیر پیشرفت مراحل پروژه و اجزای اصلی آن است که می‌تواند شامل تغییراتی شود که به لحاظ فیزیکی بر جغرافیای موجود و به لحاظ شیمیایی بر اتمسفر از جمله آب و هوا و به لحاظ بیولوژیکی بر زندگی گیاهان و حیوانات و انسان‌ها مؤثر هستند. این اثرات همچنین باعث تغییراتی در فرهنگ و اقتصاد جامعه می‌شوند.

 چنین ارزیابی‌هایی این امکان را می‌دهد تا به پیش بینی مشکلات پرداخته شود، بنابراین طراحی و برنامه ریزی پروژه‌ها با هدف کاهش اثرات منفی اصلاح می‌شوند. امروزه ساختن ساختمان‌های سبز که اثرات مثبتی بر محیط زیست دارند متداول شده است.

ارزیابی اجباری اثرات محیط زیستی سابقه تاریخی دارد. تلاش‌های گذشته دولت در مواردی نظیر ممنوعیت فعالیت‌های مضر و زباله ساز در نقاط دور از مکان‌های مسکونی و فعالیت‌های تجاری که به مراکز شهری محدود می‌شوند، نتیجه داده است.

هدف از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

هدف از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) پیش بینی اثرات زیست‌محیطی پروژه بر روی تمام جنبه‌های محیط زیست است. به محض انجام مطالعه، اقداماتی برای کاهش این آثار به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. پروژه مذکور برای حفاظت از محیط زیست محلی و ارضاء تمام انتظارات احتمالی برای تصمیم گیری نهایی سازندگان اصلاح می‌شوند.

مسیر جاده ممکن است به زمین‌های مسطح و خاک‌ریزهای جدید احتیاج داشته باشد. خاک‌برداری از زمین و خاک‌ریزهای جدید بر روی جغرافیای منطقه و تغییر الگوی زهکشی تأثیر گذار است. روش‌های موجود نیاز به برنامه ریزی مجدد دارند تا آب‌های سطحی تصفیه شوند و جریان آب موجود اصلاح شود. برای جاده جدید احتیاج به برداشت پوشش سبز موجود داریم و این عمل بر روی شرایط زندگی در این منطقه تأثیر می‌گذارد. ترافیک در این منطقه باعث ایجاد آلودگی می‌شود و همچنین وجود وسایل نقلیه آلودگی صوتی را به همراه دارند. نشر گاز از وسایل نقلیه می‌تواند به آلوده کردن اتمسفر منتهی شود و سلامتی انسان و حیوان را به خطر بیندازد و محیط زیست را آلوده کند. این راه ممکن است بر ساختمان‌های موجود در این منطقه تأثیرگذار باشد به این شکل که موجب خراب کردن این سازه‌ها و تغییر در رفاه اقتصادی ساکنینش شود.

یکی از تأثیرات مثبت جاده جدید ممکن است کاهش تراکم ترافیک و تأثیر مثبت آن بر آلودگی هوا و مزیت اقتصادی این دو باشد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهکامه اخویزادگان

مهکامه اخویزادگان

مهکامه اخویزادگان.مهندس عمران Soil improvement
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .