طراحی قابهای بادبندی ویژه هم مرکز(Design of Special Concentrically Braced Frames)

طراحی قابهای بادبندی ویژه هم مرکز(Design of Special Concentrically Braced Frames)

قاب های فولادی مهاربندی شده به عنوان یک سیستم بسیار مؤثر و اقتصادی برای مقابله با نیروهای جانبی قائم و حداقل نمودن تغییر مکان نسبی جانبی ساختمان، شناخته می شوند.

سیستم های قاب مهار شده مؤثر می باشند ، زیرا اعضاء قاب بندی عمدتاً در برابر بارهای محوری بدون خمش یا با خمش اندکی در اعضا تا زمانیکه بادبندهای فشاری در سیستم دچار کمانش گردد، مقاومت می نمایند. لذا در ابتدا براساس معیارهای زیر اندازه بندی می شوند:

  • سختی کامل (شکل سطح مقطع عضو و مساحت) جهت ارضای شرایط تغییرمکان نسبی جانبی آیین نامه.
  • مقاومت کافی عضو برای مقاومت در برابر نیروهای محوری فشاری و کششی.

بعد از انتخاب اندازه های اولیه اعضاء قاب، می بایستی الزامات حداقل آیین نامه طراحی برای اعضاء قاب و اتصالات ؛ کنترل و ارضاء گردند.

  • مقاومت کافی تیر برای مقابله در برابر نیروهای خمشی ایجاد شده در نتیجه کمانش بادبند (K معکوس) در قاب های مهاربندی شده هم مرکز ویژه.
  • الزامات لاغری آیین نامه برای اعضاء بادبند.

تمرکز اصلی مقاله تحلیلی این هفته ؛ بر روی  انتخاب و طراحی اعضا بادبندیSCBF و اتصالات، من جمله بحثی در خصوص آیین نامه ها در راهنماهای کاربردی رایج می باشد. مقایسه اجمالی قابهای مهاربندی شده هم مرکز معمولیOCBF  و SCBF نیز در بخش های این مقاله انجام شده است. ولی تمرکز بیشتر مقاله بر روی SCBF است ، زیرا در نواحی با لرزه خیزی بالا مثل کشورمان ایران ، باید به جای OCBF از SCBF استفاده نمود.

مقاله فوق در 38 صفحه توسط  پروفسور ابوالحسن آستانه اصل تالیف و توسط آقایان مهندس "علیرضا صالحین" و "علی حیدری" تهیه و ترجمه شده است. در ادامه شما کاربران عزیز را به دانلود و مطالعه این مقاله مفید دعوت می کنیم.

برای دانلود و مطالعه مقاله تحلیلی "طراحی قابهای بادبندی ویژه هم مرکز" تنها کافیست ؛ با صرف 3000 تومان از اعتبار خود ؛ بر روی لینک زیر "پرداخت و مشاهده محتوا" کلیک نمایید.

مطالب مرتبط:

 

                                                                        

خرید آنلاین کتاب طراحی و اجرای جداسازهای لرزه ای                                     خرید آنلاین طراحی میراگرهای غیرفعال در برابر زلزله

 

 

مشاهده کتب مرتبط در همین ارتباط

 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

نوع فایل دریافتی :
اعتبار مورد نیاز : 3,000 تومان
با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 3,000 تومان
پرداخت 3,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alireza salehin

علیرضا صالحین

محقق - مولف - مترجم - پیمانکار- مشاور - ترجمه ، گردآوری و تالیف بیش از 18 کتاب تخصصی مهندسی عمران-مدیر علمی نشر دانشگاهی فرهمند - همکار بخش انتشارات ، مقالات تحلیلی و تولید محتوا
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .